نسخه چاپی

شكایت گوگل و مایكروسافت از آمریكا

شركت‌ای «مایكروسافت» و «گوگل» علیه دولت آمریكا بدلیل عدم اجازه به آنها برای منتشر كردن اطلاعاتی درباره برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریكا اقامه دعوی كردند.


به گزارش نما، فارس به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: شرکت‌های «مایکروسافت» و «گوگل» در صدد هستند تا علیه دولت آمریکا اقامه دعوی کنند و بتوانند حق انتشار اطلاعات بیشتری درباره درخواست‌های رسمی آژانس‌های امنیت ملی آمریکا (NSA) برای دریافت‌ اطلاعات کاربران این شبکه‌ها منتشر کنند.

شرکت‌های مذکور روز جمعه، دادخواستی را مطرح کردند و نزاع قانونی در خصوص قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (FISA) آغاز کردند.

آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر آژانس‌های دولتی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران خارجی اینترنت از مکانیسم «FISA» استفاده کرده بودند.

«براد اسمیت» مشاور کل مایکروسافت در یکی از پست‌های وبلاگ این شرکت به عدم تمایل دولت آمریکا برای انتشار درخواست‌های «FISA» از شرکت‌های گوگل و مایکروسافت برای دریافت اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی شکایت کرد.

دو شرکت مایکروسافت و گوگل در ماه ژوئن دادخواستی را مطرح کردند و تأکید کردند که باید به آنها مجوز داده شود، جزئیات درخواست آژانس‌های امنیتی آمریکا را مطرح کنند.

این شکایت دو شرکت اینترنتی مایکروسافت و گوگل در شرایطی مطرح شده است که «ادوارد اسنودن» مأمور سابق «سیا» دو ماه پیش از برنامه جاسوسی آمریکا از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر پرده برداشت.

در این افشاگری‌ها آمده بود که آمریکا از برخی شرکت‌های گوگل، مایکروسافت خواسته بود تا اطلاعات کاربران خود را در اختیار آژانس‌های امنیت ملی آمریکا قرار دهد و بسیاری از منتقدان این شرکت‌ها را به همکاری و مشارکت در این برنامه جاسوسی متهم کرده بودند.

اسمیت در وبلاگ مایکروسافت نوشت: در هفته‌های اخیر ما در 6 جلسه با وزارت دادگستری به توافق رسیدیم تا ضرب‌الاجل دولت برای پاسخ به این دادخواست‌ها را افزایش دهد. ما امیدوایم که این مذاکرات به توافقی که برای همه ما قابل پذیرش است، منتهی شود و این مذاکرات با شکست مواجه شد بنابراین مایکروسافت و گوگل به دادگاه مراجعه کردند.

بر اساس این گزارش، دو شرکت مایکروسافت و گوگل این گزارش مبنی بر اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی مستقیم به سامانه‌های آنها داشته را رد کردند اما تأکید کردند که از نظر قانونی نمی‌توانستند فاش کنند که چندین مرتبه نهادهای امنیتی آمریکا از این شرکت‌ها تقاضا کردند که اطلاعات کاربرانشان را در اختیارشان قرار دهند.

درخواست‌های «FISA» توسط یک دادگاه ویژه اعطا می‌شود و می‌تواند به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه جمع‌آوری اطلاعاتی که توسط یک شرکت درباره یک فرد ذخیره شده است را بدهد در سال 2012، این دادگاه مذکور، یکهزار و 856 درخواست اعطا کرد.

۱۳۹۲/۶/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...