نسخه چاپی

پنج میوه ضد سرطان

عکس خبري -پنج ميوه ضد سرطان

تحقیقات نشان می دهد میوه‌های با رنگ‌های قرمز تیره، نارنجی روشن و بنفش تیره غنی از مواد ضد سرطان هستند.

به گزارش نما به نقل از مهر ، مریم بیک محمدی ، کارشناس ارشد صنایع غذایی با اشاره به آخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، افزود: خوردن انواع میوه‌های تابستانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، مری، ریه و ابتلا به سرطان معده را کاهش و رژیم غذایی سرشار از فیبر آنها به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

وی افزود: از جمله برخی از میوه‌های ضد سرطان می توان به بلوبری به عنوان منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های K و C و منگنز اشاره کرد. این میوه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. آنتوسیانین‌ها، کاتکین‌ها، کوئرستین‌ها، کامپفرول‌ها و دیگر فلاونوئیدها موجب رنگ آبی این نوع توت‌ها می‌شود. ضمن اینکه از آسیب رادیکال آزاد به DNA که می‌تواند منجر به سرطان شود جلوگیری می‌کند. همچنین در مطالعات سلولی این ترکیبات باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی دهان، پستان، روده بزرگ و پروستات می‌شوند.

بیک محمدی یادآور شد: هندوانه نیز از دیگر میوه‌های فصل تابستان است که حاوی ویتامین‌های A و C و پتاسیم بود و با دارا بودن یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک می‌کند.

وی افزود:هندوانه میوه بسیار خوبی برای کنترل وزن است. مصرف تنها یک وعده از آن می‌تواند فقط با 49 کالری افراد علاقمند به مواد غذایی شیرین را راضی کند و این ویژگی، هندوانه را به یکی از میوه‌های با حداقل قند و کالری تبدیل می‌کند.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی اضافه کرد: هلو نیز حاوی پتاسیم و ویتامین C است. یک هلوی متوسط تنها 58 کالری دارد اما وجود گروه‌های 2 گرمی فیبر، این میوه را برای کنترل وزن ایده آل ساخته است. رنگ نارنجی روشن این میوه به خاطر وجود بتاکاروتن است که به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت از DNA و کنترل رشد سلولی با روش‌هایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد کمک می‌کند.

وی از توت فرنگی به عنوان منبع خوبی از فیبر، ویتامین C و منگنز نام برد و افزود: این میوه حاوی اسید الاجیک است، این ماده توانایی‌اش را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی دهان، پستان، گردن رحم، روده بزرگ و پروستات نشان داده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است که اسید الاجیک از چند روش متفاوت برای مبارزه با سرطان عمل می‌کند: این اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، برای غیر فعال کردن مواد سرطان‌زای ویژه به بدن کمک می‌کند و باعث کاهش سرعت تولیدمثل سلول‌های سرطانی می‌شود.

وی همچنین از انگور به عنوان یکی دیگر از میوه های ضد سرطان نام برد و گفت:پوست انگور در هر دو نوع قرمز و سبز آن غنی از رسوراترول، فیتوکمیکال (ماده شیمیایی گیاهی) که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، است. تحقیقات آزمایشگاهی توانایی رسوراترول را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی و مهار تشکیل تومورها در پوست، کبد، روده بزرگ، ریه و پستان نشان می‌دهد.

بیک محمدی اظهار داشت: باید به یاد داشته باشیم یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

۱۳۹۲/۶/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...