نسخه چاپی

تاكید صاحبنظران آذری بر اهمیت همكاری‌های رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان

نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان، محققان و صاحبنظران این كشور بر اهمیت همكاری‌های رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان تاكید كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ تعدادی از نمایندگان مجلس ملی، اساتید دانشگاه‌ها، محققان و صاحبنظران جمهوری آذربایجان در مصاحبه با ویژه برنامه تولیدی نمایندگی صداوسیما در باکو، اعلام کردند، رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در مناسبات تهران و باکو دارند.

آیدین میرزازاده نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز رسانه‌ها را یکی از مهمترین مسائل در روابط ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: ما کشور دوست و همسایه هستیم و از این رو باید همکاری رسانه‌ای را گسترش دهیم.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس ملی آذربایجان همچنین فعالیت دفاتر رسانه‌ای دو کشور، سفرهای متقابل هیئت‌های رسانه‌ای و فراهم کردن زمینه فعالیت بدون محدودیت خبرنگاران را از جمله اقدامات ضروری برای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای تهران و باکو خواند.

فاضل مصطفی نماینده مجلس و رئیس حزب سازندگی بزرگ دراین خصوص گفت: رسانه‌های ایران و جمهوری آذربایجان باید هر دو حساسیت‌های موجود در مناسبات را درک کنند و از اقداماتی که می‌تواند به سوء استفاده گروه‌های ثالث بینجامد، خود داری کنند.

وی افزود: رسانه‌های جمهوری آذربایجان باید نشان دهند که به رغم روابط صمیمی کشورشان با آمریکا و غرب، در جبهه رسانه‌ای غرب علیه ایران قرار ندارند، بلکه از رویکرد همسایگی و دوستی در قبال ایران پیروی می‌کنند.

پرفسور روشن نوروز اوغلو محقق ارشد مسایل رسانه ای نیز با انتقاد از اعزام سالانه بیش از بیست نفر از اصحاب رسانه‌ای جمهوری آذربایجان به آمریکا،اسرائیل، انگلیس و فرانسه به بهانه آموزش افزود: در رسانه‌های هر دو کشور انسان‌های فهیم و با دانشی هستند که نباید اجازه دهند نیروهای ثالث مانع همکاری‌های رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان شوند.

حاج علی علی‌اف رئیس حزب توسعه و شهروند جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور گفت: رسانه‌ها باید با تقویت اشترکات این کشور، به ایجاد فضای اعتماد در روابط کمک کنند.

وی عنوان کرد: همکاری‌های نزدیک رسانه‌ای تنها راه جلوگیری از ایجاد بی اعتمادی متقابل در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان است و دولت‌های دو کشور باید در این خصوص اقدام کنند.

سردار جلال اوغلو رئیس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه پس از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، جهان وارد عرصه حاکمیت رسانه‌ها شده‌ است افزود غرب از رسانه ها به عنوان ابزاری برای گسترش سلطه خود و بر هم زدن مناسبات کشورهای مستقل استفاده می‌کند.

متعلم رحیملی معاون حزب عدالت جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه باکو از طریق کانال اجتماعی طرح‌های مشترک تلویزیونی با ترکیه اجراء می‌کنند، افزود اشتراکات فراوان ایران و جمهوری آذربایجان ایجاب می‌کند که باکو و تهران نیز اینگونه همکاری‌های رسانه‌ای را داشته باشند.

رحیملی با مهم خواندن مذاکرات رسانه‌ای که در سال‌های اخیر بین دو کشور انجام شده است، افزود: پیوند فرهنگ دو کشور به حدی است که حتی می‌توان تلویزیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تاسیس کرد.

معاون حزب عدالت علت انتشار برخی از اخبار منفی درباره ایران در رسانه‌های جمهوری آذربایجان را ناشی از کمبود معلومات دانست و افزود: دو کشور باید با حمایت از فعالیت دفاتر رسانه‌ای یکدیگر، اجازه ندهند نیروهای ثالث فضای رسانه‌ای را مسموم سازند.

مبارز قربانلی معاون دبیر اجرایی حاکم آذربایجان و نماینده مجلس ملی نیز گفت:ما خواهان افزایش همکاری رسانه‌ای با ایران هستیم.

وی با اشاره به سفر رسانه‌ای دسامبر 2011 علی حسن‌اف رئیس بخش سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری آذربایجان به ایران افزود: هدف اصلی این سفر گسترش همکاری‌های رسانه ای بود.

این نماینده حزب حاکم آذربایجان با تاکید بر اینکه مخالف انتشار اخبار منفی در رسانه های دو کشور هستیم افزود: ما اجازه نمی‌دهیم در رسانه‌های رسمی و دولتی خبری علیه ایران منتشر شود.

الیاس اسماعیل اف دیگر نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه رسانه ابراز قدرتمندی است که می‌‌تواند سبب آشتی یا درگیری شود، افزود ما طرفدار مناسبات دوستانه با ایران هستیم و در این روند به اهمیت نقش رسانه‌ها واقفیم.

الدار ابراهیم اف دیگر نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز با ابراز تاسف از اینکه برخی از رسانه‌ها برای اخلال در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان تلاش می کنند گفت: ما به ایجاد دشمن نیاز نداریم بلکه باید دوستی‌ها را تقویت کنیم.

وی افزود: هر چقدر روابط رسانه ای خوب باشد، تاثیر مثبتی بر روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و دیگر زمینه ها خواهد گذاشت، بنابراین باید دوستداران مناسبات دو کشور،از همکاری رسانه ای استقبال کنند.

خلیل قارا احمداف محقق و روزنامه‌نگار نیز با اشاره به سناریو و توطئه‌های بیگانگان برای اخلال در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: همکاری رسانه‌ای می تواند این توطئه‌ها را خنثی کند و از اینرو لازم است که قرارداد جدید رسانه‌ای میان دو کشور به امضا برسد.

پرفسور حسن علی بی‌لی استاد دانشگاه در جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه ما را تاریخ، فرهنگ، دین و ادبیات مشترک به هم پیوند می‌دهد، گفت: رسانه‌ها مسئولیت سنگینی دارند، آنها باید از این میراث مشترک حفاظت کنند و اعتماد متقابل میان دو کشور را فراهم سازند.

محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو همکاری‌های رسانه‌ای را پشتوانه محکم مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان خواند و افزود: دفتر نمایندگی صداوسیما در باکو خدمات خوبی برای توسعه مناسبات دو کشور انجام داده است و انتظار می‌رود با حمایت مقامات جمهوری آذربایجان، این روند هرچه بیشتر تقویت شود.

پاک آیین با اشاره به اینکه رسانه‌های ایران همواره مدافع تمامیت ارضی و حامی مواضع آذربایجان در مساله قره‌باغ بوده‌اند، گفت: باید با حمایت از فعالیت رسانه‌ها در دو کشور از پتانسیل آنها برای گسترش مناسبات استفاده کرد.

در ویژه برنامه تولیدی نمایندگی صداوسیما در باکو درباره اهمیت همکاری‌های رسانه ای در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان پنج نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و تعدادی از محققان و صاحبنظران این کشور حضور داشتند.

۱۳۹۲/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...