نسخه چاپی

فوريت اصلاحيه بودجه، راي نياورد

اولین لایحه دولت در مجلس روی خوش ندید!

نوبخت امروز برای اولین بار در سمت معاونت برنامه ریزی، به صحن علنی مجلس رفت، تا وعده دولت برای ارائه اصلاحیه بودجه سال جاری را عملی كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم امروز و معاون برنامه‌ریزی با دستی پر به صحن علنی مجلس رفت و نشان داد که دولت در همین گام اول بر سر وعده اش ایستاده است .

رییس جمهور در نامه‌ای که روی لایحه یازده بندی و دو فوریتی اصلاحیه قانون بودجه سال جاری گذاشته، آورده است : در راستای افزایش انضباط مالی، واقعی کردن منابع و مصارف عمومی دولت با تاکید بر کمک به معیشت مردم، تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و امکان اتمام آنها در سال 1392 وجود دارد، لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‌شود".

دولت در این لایحه علاوه بر کاهش سقف بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان، خواستار افزایش اختیارات خود برای تامین اعتبار طرح‌های عمرانی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی شده بود.

نوبخت در دفاع از لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری گفت که هر چند مجلس بودجه را با دقت بررسی و نهایی کرده است اما رقم 210 هزار میلیارد تومانی که در بودجه دیده شده است قابل تحقق نیست.

وی با بیان این که در صورت اصلاح نشدن بودجه، دولت مجبور خواهد بود تعهداتی برای سازمان‌ها ایجاد کند یا دست به استقراض از سیستم بانکی بزند که تورم‌زا خواهد بود، تصریح کرد: لازم است بودجه را واقعی کنیم و سقف آن را کاهش دهیم تا فشار بیشتر به مردم وارد نشود.

وی همچنین به تعطیلات تابستانی دوم مجلس در هفته‌های آینده اشاره کرد و در دفاع از دو فوریت لایحه اصلاحیه گفت: اگر فوریت لایحه در مجلس مصوب نشود، این اطمینان وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی بر اساس رقم واهی غیر قابل وصول، تعهد هزینه‌ای ایجاد کنند که در این صورت خساراتی ایجاد می‌شود که تامین آن آثار سوء اقتصادی دارد.

الیاس نادران نماینده مردم تهران و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه اولین مخالف دو فوریت لایحه اصلاح بودجه بود: بی‌انضباطی مالی، برداشت از صندوق توسعه، چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و صرف نظر کردن از درآمدهای واقعی، مفاد لایحه دولت است و این در شرایطی مطرح می‌شود که بعد از گذشت 5 ماه از سال و دو و نیم ماه از ابلاغ بودجه هنوز کتابچه بودجه در اختیار نمایندگان قرار نگرفته و حالا ما می‌خواهیم با فوریت اصلاح آن را تصویب کنیم.

نادر قاضی پور مخالف بعدی لایحه اصلاح بودجه، هم با بیان اینکه برخی از مفاد لایحه دولت برای اصلاح بودجه 92 مخالف برنامه‌ی پنجم است گفت: مجلس نسبت به تعرض به صندوق توسعه حساسیت دارد، همچنین اجازه جابجایی ردیف‌ها از اختیارات مجلس است و ما آن را به دولت تفویض نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر این که اقدامات وزارت دفاع و مسائل امنیتی کشور نباید تغییر کند گفت: اینکه مجلس با فوریت قانونی که چندین ماه روی آن کار کارشناسی کرده را بر هم بزند عقلانی و اصولی نیست و مجلس جدای از وظیفه‌ تصویب قانون، وظیفه‌ی خطیر نظارت را به عهده دارد تا انضباط مالی رعایت شود.

علی نعمت چهاردولی اولین موافق دو فوریت اصلاح بودجه، با این استدلال که تمام برنامه‌های دولت بر اساس بودجه است اما این برنامه‌ها وقتی شدنی است که بودجه‌ی واقعی و شفاف باشد، از نمایندگان خواست که به فوریت اصلاحیه رای بدهند.

وی گفت: باید توجه خاصی در راستای افزایش انضباط مالی و واقعی کردن منابع و مصارف در بودجه صورت گیرد، بسیاری از منابع در سقف قید شده در بودجه تحقق نمی‌یابد و ضمن این که منابع و مصارف در برخی بخش‌ها مثل قیمت نفت و میزان فروش شفافیت لازم را ندارد، در واقع اتخاذ تصمیم در مورد قیمت واقعی و میزان فروش نفت در بودجه به درستی انجام نشده و همه‌ی اینها این ضرورت را ایجاب می‌کند که لایحه بودجه اصلاح شود.

بهروز نعمتی، موافق بعدی فوریت اصلاحات هم، 210 هزار میلیارد تومان را به عنوان سقف بودجه، سنگ بزرگ، علامت نزدن، خواند و گفت: انتظار می‌رود مجلس با عقلانیت در این باره برخورد کند زیرا کشور در تلاطم بودجه‌ای سنگین قرار دارد.

وی با طرح این سوال که کدام پروژه عمرانی در کشور فعال است، خطاب به نمایندگان گفت: چه زمانی باید از صنوق توسعه استفاده کرد؟ آیا این خود تحریمی نیست؟ همه‌ی کشورهای دنیا به ما فشار می‌آورند و هر روز تهدیدی علیه ما مطرح می‌کنند چرا در این شرایط از امکاناتمان برای حل مشکل مردم استفاده نکنیم، دولت نمی‌تواند با دست خالی کار کند، پس فوریت این طرح را در نظر بگیرید، آیا 210 هزار میلیارد تومان سقف بودجه که پیش از این تصویب شده تورم ایجاد می‌کند یا 158 هزار میلیارد تومانی که دولت می‌خواهد بودجه را بر اساس آن تنظیم کند؟

در پایان اظهارات موافقان و مخالفان، نوبخت خطاب به مجلس گفت که به احترام نمایندگان می توان تنها برای یک فوریت لایحه اصلاحیه بودجه 92 رای گیری کرد، اما حتی یک فوریت اولین لایحه دولت یازدهم هم رای نیاورد، اولین لایحه ارجاعی از سوی دولت یازدهم به مجلس با رای موافق 100 نماینده، مخالفت 70 نفر و رای ممتنع 17 نماینده از مجموع 218 نماینده حاضر با مخالفت مجلس شورای اسلامی روبرو شد و قرار شد که مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه "سر فرصت" اصلاحیه را بررسی کنند و در مورد آن تصمیم بگیرند.

بعد از جلسه ی فردا، چهارشنبه 13 شهریور ماه، دو هفته تعطیلات تابستانی دوم مجلس آغاز خواهد شد وهمان طور که عبدالرضا مصری از اعضای هیات رییسه مجلس می گوید: با تقاضای جمعی از نمایندگان امکان بررسی لایحه اصلاح بودجه با اولویت در مجلس وجود دارد ولی این موضوع منوط به بررسی سریع لایحه در کمیسیون برنامه است که در این شرایط این احتمال وجود دارد که لایحه بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار گیرد.

با این اوصاف به نظر می رسد مجلسی که تمام بهار را درگیر بودجه سال جاری بوده است، باید پاییز امسال را به بررسی همین موضوع اختصاص دهد.

۱۳۹۲/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...