نسخه چاپی

روحانی تصادفی رأی آورد!

«من از این حرصم می‌گیرد كه یك عده‌ای گفتند خاتمی در خرداد 76 رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم كنیم؛ این حرف مفتی بود.»

به گزارش نما کیهان نوشت، صادق زیباکلام این تحلیل را در مصاحبه با وب‌سایت روزنامه ایران (شبکه ایران) مطرح کرد. وی که در فیلم تبلیغاتی دکتر روحانی حضور داشت، با رد این که «رای مردم گفتمانی بوده و یک عده‌ای از ماه‌ها قبل نشسته و گفتمان اعتدال را نظریه‌پردازی کرده و به قدرت رسیده‌اند» می‌گوید: اساسا خود آقای روحانی هنگامی که رئیس‌جمهور شدند، بیش از هر کس دیگری و بیشتر از همه بهت‌زده شدند. چون تا 4 روز قبل، تا سه روز قبل، حتی تا دو روز قبل کسی فکر نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود. اصلا کمی عقب‌تر برویم کسی فکر می‌کرد آقای هاشمی رد صلاحیت شوند؟ آیا اساسا فکر می‌کردیم آقای هاشمی رفسنجانی وارد انتخابات شوند؟ خیلی‌ها می‌گفتند وارد نمی‌شوند. پسرش آقای محسن هاشمی گفت آقام وارد نمی‌شود. خانم فائزه هاشمی گفت آقام وارد رقابت‌های انتخابات نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اتفاقا آنچه که باعث پیروزی آقای روحانی شد 50 درصدش تصادف بود و 50 درصد دیگر آن بد عمل کردن اصولگرایان در هشت سال گذشته. حوادثی که گفتم همه تصادف است، برنامه‌ریزی نیست.

وی در مقابل اصرار مصاحبه کننده به بحث گفتمانی و نظریه داشتن اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شما می‌خواهید پای نظریه‌پردازی را وسط بکشید اما بدانید که نمی‌توانید حریف من شوید! اینکه می‌گویید انتخابات باعث تغییر می‌شود مثل این می‌ماند که بگویید درخت در بهار شکوفه می‌دهد! بعد می‌خواهید درباره آن نظریه‌پردازی سیاسی کنید. این بدیهی است آقاجان!... همه حرف من این است که در سال 84، 18 میلیون نفر از عملکرد آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی راضی نبودند و به آقای احمدی‌نژاد رای دادند. در سال 76 بیست میلیون نفر از وضعیت موجود راضی نبودند و به آقای خاتمی رای دادند. در 24 خرداد هم 19 میلیون نفر از عملکرد اصولگرایان راضی نبودند و به آقای روحانی رای دادند.

زیباکلام گفت: مهم آن است که در کنج یک اداره‌ای ننشینیم و فکر کنیم نظریه اعتدال را طراحی کردیم و توانستیم پیروز انتخابات باشیم! من از این حرصم می‌گیرد که یک عده‌ای گفتند آقای خاتمی رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم کنیم که حرف مفتی بود!

خبرنگار «ایران» در واکنش می‌گوید «شما نمی‌توانید این واقعیت را نادیده بگیرید که آقای حجاریان و دوستانش در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری توسعه سیاسی را تئوریزه کردند... اما زیباکلام پاسخ می‌دهد: چه چیزی را تئوریزه کردند؟ سال 76 آقای حجاریان و دوستانش در مرکز مطالعات استراتژیک همان قدر توسعه سیاسی را تئوریزه کردند و همان قدر تئوری‌پردازی‌هایشان در پیروزی آقای خاتمی نقش داشت که در سال 92 آقایانی که در مرکز استراتژیک مجمع بودند در پیروزی‌ آقای روحانی نقش داشتند.

زیباکلام در پاسخ این سوال که «پس شما اساسا قائل به گفتمان اعتدال نیستید؟» گفت: من قائل به گفتمان نیستم. من به این معتقد هستم که یک واقعه‌ای اتفاق می‌افتد و بعد اساتید علوم سیاسی شروع به نظریه‌پردازی می‌کنند و این درست نیست. حالا آقای روحانی رای آورده و ما شروع به نظریه‌پردازی می‌کنیم.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...