نسخه چاپی

عضو شوراي عالي بورس خبر داد

موافقت وزیر نفت با عرضه‌ نفت خام در بازار سرمایه

نایب رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت وزیر نفت با عرضه‌ی نفت خام در بازار سرمایه خبر داد و عملكرد سایر وزارتخانه‌ها در ارتباط با خصوصی‌سازی را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در همایش تامین مالی پروژه‌های راه گفت: وزیر راه با نگاه علمی و تخصصی به بازار سرمایه نگاه می‌کند به‌طوری که انتصاب حسین عبده تبریزی به عنوان فردی متخصص در حوزه مالی و انتخاب وی به عنوان مشاور مالی نقطه عطفی در وزارت راه است.

وی به جلسه نمایندگان مجلس با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: با موافقت وزیر نفت مطمئن هستم که نفت خام در بازار سرمایه عرضه می‌شود که این اتفاق می‌تواند حجم معاملات بازار سرمایه را افزایش دهد.

پورابراهیمی عملکرد سایر وزارتخانه‌ها در خصوصی‌سازی را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: 17 درصد دارایی کشور را دارایی وقفی تشکیل می‌دهد، این در حالی که است که در مجموعه وزارت فرهنگ مدیریت دارایی وقفی فراموش شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق آمار میانگین نرخ بازده دارایی وقفی حداکثر پنج درصد است و نرخ بازده پنج درصد یعنی این دارایی 20 درصد هزینه‌ی فرصت به اقتصاد تحمیل می‌کند.

وی با بیان این‌که مدیریت دارایی باید در کشور انجام شود، عنوان کرد: در دنیا تجربه‌ی صندوق وقفی وجود دارد که این رویکرد می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و بازار سرمایه را متحول کند.

عضو شورای عالی بورس در ادامه گفت: علاوه بر وزارت نفت، وزارت ارشاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز باید به بازار سرمایه وارد شوند، زیرا قبل از این‌که به افق سند 1404 برسیم رتبه‌ی اول دانش در علم را در منطقه به دست آوردیم که باید این رتبه به خلق ثروت در اقتصاد تبدیل شود. این درحالی است که وزارت علوم با ادبیات بازار سرمایه بیگانه است و راهکارهایی باید برای این موضوع اندیشیده شود.

پورابراهیمی با اشاره به این‌که وزارت راه برای تامین مالی پروژه‌های خود وارد بازار سرمایه شده است و این اتفاق مبارک باید در سایر وزارتخانه‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد، یادآور شد: هواپیمایی ماهان که بزرگ‌ترین ناوگان را در اختیار دارد، برای اولین‌بار از طریق صکوک اجاره تامین مالی خود را انجام داد در حالی که شرکت‌های دولتی این اراده را نداشته و بسیار فرسوده و تنبل هستند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که سفرای ما در وزارت امور خارجه فعالیت‌های اقتصادی را جدی نمی‌گیرند، یادآور شد: در گذشته قرار بود سهام شرکت ملی مس در مالزی عرضه شود، اما به دلیل آشنایی سفارت و عدم پشتیبانی آنها این کار به عقب افتاد، در حالی که اگر اراده و تخصص در کشور وجود داشته باشد، اتفاق بسیار بزرگی رخ می‌دهد، زیرا نیروهای جوان و با انگیزه‌ای در کشور وجود دارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و در این شرایط قوانین و مقررات مربوط به صلح اقتصادی کارآیی ندارد و حتی یک‌بار مطالبه از سوی دستگاه‌های دولتی برای تغییر قوانین به مجلس داده نشده است.

وی با اظهار امیدواری از این‌که این فضا تغییر می‌کند خاطر نشان کرد: ابتدا باید از درون توانمندی اقتصادی خود را به اوج برسانیم و بعد پای میز مذاکره بنشینیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متناسب با نیاز وزارتخانه‌ها آمادگی داریم که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آنچه را که دولت به آن نیاز دارد نسبت به اتفاقات بزرگی که کشور را به سمت مطلوب هدایت می‌کند اداره کنیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: چشم‌انداز اقتصادی کشور را فوق‌العاده خوب ارزیابی می‌کنیم و این خوب بودن نیز به همت و تدبیر نیاز دارد و اگر این اتفاقات رخ دهد بدون نگاه به عوامل بیرونی در جنگ اقتصادی می‌توانیم پیروز شویم.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...