نسخه چاپی

آمارهای تكان‌دهنده روحانی از اقتصاد ایران

عکس خبري -آمارهاي تکان‌دهنده روحاني از اقتصاد ايران

رییس جمهوری دو شب گذشته با حضور در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی شبكه اول سیما راهكارهای رفع موانع تولید ملی را مطرح كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ روحانی در ابتدا به بازماندگان تصادف دوشنبه شب تسلیت گفت. بخش‌های مهم سخنان رییس جمهوری به شرح زیر است:


* این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش برمبنای تبلیغات نیست بلکه برمبنای واقعیت‌ها و تشکیل واقعیت‌هاست. کشور مال مردم است و دولت خادم مردم است. خادم باید در برابر اربابان خودش در هر قسمتی گزارش دهد.


* در بخش اقتصاد کشور در شرایط رکود تورمی است. هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار اعلام می‌کنند که رشد سال 1391 منفی بوده است. البته بانک مرکزی رقمی را اعلام و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کردند ولی هر دو در منفی بودن متفق هستند. آنچه مرکز امار اعلام کرده 5.4 منفی


است و بانک مرکزی البته 6 ماهه اول را اعلام کرده که منهای نفت 2.2 است. فکر می‌کنیم رقم بانک مرکزی به مرکز آمار نزدیک باشد. تورم نقطه به نقطه حدود 44 درصد است و تورم سالانه ما پایان مرداد 39 درصد است واین رقم نشان می‌دهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرایط ویژه ای قرار دارد. وقتی شرایط این است کار بسیار سخت می‌شود.


بودجه در 10 سال گذشته از 25 هزار میلیارد تومان به 210 هزار میلیارد تومان رسیده. یعنی 8 برابر شده است. در حالی که قیمت اجناس در این مدت 5 برابر شده. یعنی پیشی گرفتن هزینه دولت حتی بیش از قیمت اجناس و کالاها... اولین بررسی دولت این بود که بودجه 210 هزار میلیارد تومانی آیا اکنون عملی است؟

گزارشی که در دولت قبل به من دادند گفتند این بودجه در خوشبینانه ترین شرایط 130 هزار میلیاردش محقق می‌شود. یعنی 80 هزار میلیاردش محقق نمی‌شود. این دولت دولت راستگویان است و همه واقعیت‌ها را برای مردم توضیح خواهد داد. چه واقعیت‌هایی که خوشحال کننده باشد و چه آن‌ها که خیلی مردم را خوشحال نکند.



در زمینه نفت دستورالعملی به وزیر داده شده. در زمینه تولید گاز با مشکل مواجهیم که با تولید کافی مواجه نیست. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره که به جای گاز مصرف کردند 7 میلیارد دلار است که تا پایان سال می‌شود 17 میلیارد دلار. دولت به خصوص در فاز های پارس جنوبی کارهای فوری انجام خواهد داد. وزیر نفت به ما قول داده که تا پایان سال بتواند روزانه 30 میلیون متر مکعب بر تولید گاز بیفزاید. ظرفیت تولید نفت را هم به 4 میلیون نفت باید برسانیم. برای پالایشگاه خلیج فارس برنامه داریم تا نیاز به واردات بنزین مرتفع شود. شورای اقتصاد در هفته فعلی در زمینه محصولات اساسی کشاورزی تصمیمات اساسی خواهد گرفت. امسال متاسفانه تکیه ما بر واردات است. از 10 میلیون گندم مصرفی در کشور باید 7 و نیم میلیون گندم وارد کنیم.


تا پایان سال پرداخت یارانه‌ها به همین صورت انجام می‌شود ولی برای مرحله دوم در حال آسیب شناسی مرحله اول هستیم. تا نقص‌ها برطرف شود.


* 1+5 خواستار آغاز مذاکرات شده، مقدمات کار از طرف ما آماده شده است. چارچوب اصلی ما NPT است و هیچکس نمی‌تواند ملت ایران را از غنی سازی در خاک خود محروم کند. البته می‌توانیم نگرانی کشورها را مرتفع کنیم. ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستیم. چارچوب ما مقررات بین المللی است و به خصوص NPT. معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته ای در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود. من هیچ وقت بدبین نبودم چون اراده و شیوه و منطق قوی در طرف ما هست. از طرف ان‌ها هم اگر ببینیم اراده جدی هست و می‌خواهند مسئله را حل و فصل کنند.


در مسئله هسته ای پایان بازی باید «برد – برد» باشد. «برد – باخت» معنا ندارد. برای این بازی آماده هستیم. این کار در نیویورک شروع می‌شود. من هم ملاقات‌هایی دارم. برخی وزرای خارجه 1+5 برای ملاقات اعلام آمادگی کردند. اما دنیا باید کاملا بداند که این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود نخواهد بود و باید از فرصتی که ملت ما در این انتخابات به وجود آورده استفاده کند.


* در سوریه شرایط تبدیل به جنگ داخلی شده. ما استفاده از سلاح شیمیایی در هر کشوری در هر شرایط را محکوم می‌کنیم اما می‌خواستند به این بهانه جنگی را شروع کنند. در این زمینه مذاکرات و پیامهایی برای سران برخی کشورها داشتم. اگر موفق شویم سوریه را از جنگ دور کنیم قدم مهمی برای ثبات در منطقه برداشتیم. احتمال اینکه خطر جنگ کم شده باشد خیلی زیاد است. البته هنوز 100 درصد نمی‌شود در این زمینه حرف زد. با نظارت بر سلاح شیمیایی موافقیم.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...