نسخه چاپی

اصلاح‌طلبان: هاشمی در حد رقابت با قالیباف نبود

سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان شورای شهر بر روی گزینه مورد حمایت آیت‌الله هاشمی برای شهرداری تهران،‌ موضوعی است كه این روزها واكنش برخی نزدیكان به این جریان را درپی داشته است.

به گزارش نما، پرونده انتخاب شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه هفته گذشته شورای شهر بسته شد ولی ظاهرا این مساله برای اصلاح طلبان تازه شروع شده و موضوع آسیب شناسی شکست برای نزدیکان این جریان به موضوع اصلی تبدیل شده است.

حتی نهایی شدن اخراج الهه راستگو از حزب اسلامی کار نیز نتوانست آبی بر روی آتش این شکست اصلاح طلبان باشد و برخی صاحب نظران اصلاح طلب سعی کردند از زاویه ای جز «رای غیر تشکیلاتی» راستگو، به این شکست نگاه کنند.

به عنوان مثال سعید لیلاز یک روز پس از انتخاب شهردار تهران در گفت و گو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب دلیل قابل توجهی را برای شکست اصلاح طلبان در مساله انتخاب شهردار مطرح می کند.


این چهره اصلاح طلب اظهارات منتشر و نسبت داده شده به آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره سوریه را عامل وحدت اصولگریان و رای آوری محمدباقر قالیباف دانشته و گفت: «هاشمی پدر اصولگرایان را متحد کرد.»


هاشمی در حد رقابت با قالیباف نبود/ انتخابی غیر هوشمندانه!

بی بی سی فارسی نیز در برنامه ای ضمن بررسی دلایل شکست اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران، با صدیقه وسمقی سخنگوی شورای شهر اول تهران که هم اکنون در خارج از کشور به سر می برد، گفت‌وگو کرد.


وسمقی در این گفت‌وگو با اشاره به دلایل شکست اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران، گفت: من روی انتخاب اصلاح طلبان انتقاد دارم. فکر می کنم انتخاب محسن هاشمی به عنوان رقیب آقای قالیباف، انتخاب دقیق و هوشمندانه ای نبود.


وی ادامه داد: نکته مهم در پیروزی آقای قالیباف، رقیب وی بود که توانایی هماوردی با وی را نداشت. اگر اصلاح طلبان شخص دیگری را انتخاب می کردند که به جای این که وجهه غالبش سیاسی باشد وجهه اجرایی، اجتماعی و فرهنگی داشت دفاع همه جانبه از رقیب آقای قالیباف را آسان تر می کرد.


وسمقی در این گفت‌وگو فرد لزوم سرمایه گذاری بر روی فردی جز محسن هاشمی را به اصلاح طلبان یادآور می‌شود؛ یعنی کسی تنها امتیاز بزرگ سیاسی اشف فرزندی آیت الله هاشمی رفسنجانی نباشد اما در این میان این سوال پیش می‌آید که چه کسی می توانست گزینه مناسب اصلاح طلبان برای شهرداری تهران باشد؟


محسن هاشمی چگونه محسن مهرعلیزاده را جا گذاشت؟


فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها گزینه اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نبود. مهرعلیزاده نیز به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح حتی برنامه خود را نیز به اصلاح طلبان شورای شهر تقدیم کرد.


ولی ظاهرا اصلاح طلبان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سرمایه گذاری زیادی بر روی شخصیت کاریزماتیک آیت الله هاشمی رفسنجانی باز کرده و برخی منابع نزدیک به اصلاح طلبان از ۲۲ رای محسن هاشمی در بین اعضای شورای شهر خبر می دادند.


البته دیدارهای اعضای اصلاح طلب شورای شهر در روزهای ابتدایی تیرماه با آیت الله نشان می داد که حداقل اصلاح طلبان نشان دار شورا مانند مسجد جامعی، محسن هاشمی را گزینه مناسب برای شهردار تهران می دانند.

برگزاری دو جلسه کاری با آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخاب شهردار تهران که در هیاهوی پس از انتخابات و تصور پیروزی تفکر هاشمی انجام شد، اصلاحات را به این نتیجه رساند که باید نظر کسی را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کند که نزدیک ترین نسبت را با آیت الله دارد.


در این میان مهرعلیزاده معاون سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات که برنامه جامعی را به اصلاح طلبان شورای شهر داده بود در ۱۱ شهریور از نهایی شدن محسن هاشمی به عنوان گزینه نهایی اصلاحات برای شورای شهر خبر داد.


شخص محسن هاشمی نیز در مقابل شایعه هایی مبنی بر مخالفت پدرش با حضور به عنوان کاندیدای شهرداری تهران، صریحا تاکید کرد که «پدرم نه تنها مخالفتی ندارد بلکه موافق نیز هست.»


اصلاح طلبان با این تائید هاشمی پدر تقریبا دیگر مطمئن شدند که محسن هاشمی شهردار بعدی تهران خواهد بود؛ رویایی که هیچگاه برای آنها تعبیر نشد.

بنابر این گزارش، در این بین مهرعلیزاده نیز به سرنوشتی نظیر عارف دچار شد با این تفاوت که کنار کشیدن وی نتوانست فرد مورد نظر را به پیروزی برساند و باعث شد اینبار اعتماد اصلاح طلبان به هاشمی پدر، آنها را با یک شکست استراتژیک مواجه کند.


اعتماد بی‌حد اصلاح طلبان به آیت‌الله/ یک اصلاح طلب: گفتمان هاشمی می‌تواند کوه را ریشه‌کن کند!


اما ریشه اعتماد اصلاح طلبان به جریان سازی و رای آوری تفکر هاشمی به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ محدود نمی شود و برخی اصلاح طلبان همواره وی را چهره ای متحد کننده برای اصلاحات می دانستند.


ابراهیم اصغرزاده در مصاحبه با یکی از روزنامه های اصلاح طلب نزدیک به هاشمی رفسنجانی قابلیت های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را یادآور شده و می گوید: اگر هاشمی رفسنجانی گفتمان خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک کند، می‌تواند کوهی را از ریشه درآورد.


البته اصلاح طلبان در ۸ سال گذشته به دلیل مواضع انتقادی هاشمی از دولت های نهم و دهم شاهد نزدیک شدن گفتمان وی به اصلاحات بودند.


بنابر این گزارش، حتی اگر بتوان پیروزی حسن روحانی در انتخابات را به تفکر و گفتمان هاشمی رفسنجانی نسبت داد ولی شکست اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران نشان داد که سرمایه گذاری اصلاحات بر روی وی می تواند زمینه ساز شکست های دیگری هم باشد؛ شکست هایی که اقدامات اصلاح طلبان در هفته گذشته نشان داد که اصلا تحمل آنرا ندارند.


احتمالا اصلاح طلبان در روزهای آینده به این فکر می کنند که آیا باید در انتخابات های آینده نیز لیستی باید بر روی چهره های مورد حمایت هاشمی رفسنجانی سرمایه گذاری کنند و یا دیگر به «وجهه رای آوری» هاشمی رفسنجانی اعتماد نخواهند کرد.

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...