نسخه چاپی

زنان تهدیدی برای كشتی ایران؟

در حالی كه فیلا با كمك زنان توانست كشتی را در بازی های المپیك حفظ كند اما به نظر می رسد ایران به دلیل نداشتن كشتی زنان و محدودیتی كه برای برگزاری مسابقات آنها دارد، سال های آینده نتواند هیچ تورنمنت معتبر بین المللی را میزبانی كند.

به گزارش نما،در حالی که فیلا با کمک زنان توانست کشتی را در بازی های المپیک حفظ کند اما به نظر می رسد ایران به دلیل نداشتن کشتی زنان و محدودیتی که برای برگزاری مسابقات آنها دارد، سال های آینده نتواند هیچ تورنمنت معتبر بین المللی را میزبانی کند.

کشتی با همه تهدیدهایی که شد و با همه وعده هایی که داد، در بازی های المپیک ماند. اما از نظر بعضی هنوز خطر حذف بالای سر این رشته است. نداشتن تماشاگر، سخت بودن قوانین و درآمدزایی پایین ایراداتی بود که IOC به آن گرفت، ایراداتی که شاید با تمهیدات فیلا و دوستداران کشتی قابل رفع باشد اما ایراد اصلی که به این رشته وارد است این است که اصل برابری را برای زنان و مردان رعایت نمی کند.

اصل این نابرابری در خود فیلا بود، جایی که 14 وزن را به مردان اختصاص داده بود و زنان فقط در چهار وزن المپیک می توانستند روی تشک بروند. در بین اعضای تصمیم گیرنده فیلا هم زنان نقش کمرنگی دارند و برخلاف کشتی مردان، زنان این رشته چندان مطرح نیستند و بهتر است گفته شود به بازی گرفته نمی شوند.

نناد لالوویچ، جانشین را فائل مارتینتی در فیلا مشکل را تا حدودی حل کرد؛ شش وزن زنان، شش وزن فرنگی و شش وزن آزاد. وعده داد در سمت های مدیریتی از زنان هم استفاده کند. در نشست بوینس آیرس هم که کشتی با اسکواش و بیسبال برای جنگیدن باید مبارزه می کرد، از پنج نفری که برای دفاع از کشتی سخنرانی کردند، دو نفر زن بودند. زنان کانادا، آمریکا و ... کمپین حمایت از کشتی به راه انداختند تا نشان بدهند این رشته برای زنان هم مهم است.

فیلا و بیشتر کشورهای مدافع کشتی در این چند ماهه تلاش کرده اند با تغییرات، با آرمان های IOC هماهنگ شوند و ماندن این رشته در المپیک را ضمانت کنند. در این شرایط به نظر می رسد دیگر کشورهای عضو هم باید با فیلا هماهنگ شوند. یکی از کشورهایی که در کشتی مدعی است، ایران است اما ایران می تواند مثل دیگر رقبایش از کشتی زنان حمایت کند؟ طبق قوانین داخلی، ایران نمی تواند کشتی زنان داشته باشد. نه پوشش اسلامی این اجازه را به زنان می دهد که در این رشته فعالیت کنند و نه نگاهی که مردان به این رشته دارند.

با اینکه زنان در بیشتر رشته ها فعال هستند و حتی با طراحی لباس اسلامی در تورنمنت های بین المللی شرکت می کنند اما کشتی یکی از رشته های ممنوعه برای آنهاست. دوبنده و تماس نزدیک ورزشکاران دلیل اصلی منبع کشتی برای زنان ایرانی است اما به نظر می رسد در کنار این ممنوعیت، تفکر مردانه حاکم بر این ورزش و باورهای سنتی شان، قدرتمندتر است.

مردان که در کشتی حضور دارند، این رشته را مردانه ترین ورزش می دانند. در فرهنگ ایرانی کشتی ورزش پهلوانی است و از گود زورخانه برخاسته و حضور زنان در گجود کاری غیراخلاقی است. سال های پیش زمانی که یاسمن معیری ورزش زورخانه ای را با آیروبیک ترکیب کرد و ورزش جدیدی راب رای زنان به راه انداخت، با موضع تند مردان کشتی و ورزش های زورخانه ای مواجه شد. شاید به همین دلیل است که هیچ وقت کسی در ایران به کشتی زنان فکر نمی کند.

از سال 2002 که ایران میزبان مسابقات قهرمانی جهان کشتی بوده، دیگر میزبانی در این رقابت ها نداشته است. تنها امتیازی که فیلا به ایران داده است، برگزاری جام های جهانی فرهگی یا آزاد بوده است اما حالا که فیلا طبق قوانین IOC باید حمایت بیشتری از کشتی زنان داشته باشد، شاید قوانین دیگری هم وضع کند.

پیش بینی می شود که فیلا از کشورهایی که میزبانی می گیرند، بخواهد که مسابقات زنان و مردان را همزمان برگزار کنند تا هم مسابقات زنان تماشاگر داشته باشد و هم مسابقات مردان.

در این شرایط این سوال مطرح می شود که ایران هم می تواند هماهنگ با فیلا حرکت کند؟ در ظاهر و با توجه به شرایط ایران پاسخ به این سوال منفی است، پاسخی که قبلا در نشست بوینس آیرس هم به آن جواب داده شد. در حالی که ایران مدعی است به واسطه داشتن تماشاگران پرشمار می تواند بیشترین کمک را به حفظ کشتی بدهد اما در نشست هشت مارس فیلا به این نتیجه رسید که نه تنها نمی تواند آنطور که باید از وزنه ایران به نفع کشتی استفاده کند بلکه شرایط این کشور بیشتر به نفع رقبایش است.

اسکواش و بیسبال هر دو حضور این دو رشته در المپیک را به نفع کشوری مانند ایران دانستند که کشتی ورزش اولش است.

نماینده بیسبال در سخنرانی استدلال کرد برای کشورهایی مثل ایران بیسبال چون ورزش لمکسی نیست و تماس بدنی ندارد جایگزین مناسبی برای کشتی است. اسکواش هم از تصویر زن ایرانی محروم شده از کشتی استفاده کرد و در فیلم تبلیغاتی اش در کنار چند کشور دیگر گروهی زن با مانتو و روسری را نشان داد که پرچم به دست نام ایران را در حمایت از اسکواش فریاد می زنند.

در حالی که در سطح جهانی این موضوع مطرح است که ایران نمی تواند حامی کشتی باشد اما در داخل کشور کمتر کسی به این موضوع توجه کرده است. به نظر می رسد در فدراسیون ایران که هنوز ثبات مدیریتی ندارد، به این موضوع کمتر کسی اعتنا کرده است، موضوعی که شاید در سال های آینده بیشترین ضرر را به کشتی ایران بزند.

خدایی: مسابقات زنان را با شرایط اسلامی برگزار کنیم

مجید خدایی از ملی پوشان کشتی معتقد است که تصمیمات اخیر فیلا می تواند در دادن میزبانی به ایران تاثیرگذار باشد. او به تماشا می گویئد: «فیلا برای اینکه نشان بدهد کشتی زنان برایش مهم است، تلاش می کند مسابقات زنان و مردان را کنار هم برگزار کند. ایران یکی از کشورهای تاثیرگذار در کشتی است اما برای فیلا مهم است که دوباره دچار استرس حذف از المپیک نشود. ما الان در فیلا و آسیا هم قدرتی نداریم. در بعضی از کمیته ها عضو هستیم که خیلی تاثیرگذار نیست پس باید طوری برنامه ریزی کنیم که به مشکل نخوریم. یکی از راهکارهایی که می شود به فیلا پیشنهاد اداد این است که ایران میزبانی بگیرداما مسابقات زنان را با شرایط اسلامی برگزار کند.»

کاظمی: ایران تبعات را باید بپذیرد

به نظر صدرالدین کاظمی از کارشناسان کشتی اگر ایران برخلاف نظر IOC عمل کند، باید تبعات آن را هم بپذیرد: «روند طبیعی این است که کشورهای عضو مجامع بین المللی، باید قوانی را رعایت کنند. وقتی مخالف سیاست های IOC حرکت می کنیم، ممکن است دیگر نتوانیم در این مجمع کرسی داشته باشیم و نتوانیم در انتخابات دیگر رأیی داشته باشیم. این حرکت مطمئنا در دادن میزبانی به ایران هم تاثیر می گذارد. به هر حال باید قبول کنیم که کشتی تماشاگرانش را از دست داده است. البته شاید بهتر باشد فیلا برای حفظ تماشاگرانش میزبانی مسابقات را به ایران بدهد. به هر حال ایران به دلیل مسائل شرعی نمی تواند میزبان مسابقات زنان باشد اما فیلا هم با محرومیت ایران، موهبت تماشاگران ایران را از دست می دهد.»

۱۳۹۲/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...