نسخه چاپی

نقش "ماهر اسد" در سوریه

عکس خبري -نقش "ماهر اسد" در سوريه

ماهر اسد برادر كوچكتر بشار اسد از جمله كسانی است كه از ابتدای شروع بحران در سوریه به حفظ یادگار پدرشان یعنی دولتی كه حافظ اسد پایه‌ریزی كرده كمك می‌كند و هم‌اكنون فرمانده گروه نیروهای ویژه‌ای است كه محافظت از پایتخت را به عهده دارند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه در حال گذراندن روزهاي متلاطمي در كشورش است چرا كه بحران به‌وجود آمده در سوريه باعث شده بيشتر توان دولت معطوف به حفظ نظامش شود به همين خاطر از كليه توانش براي حفظ دولتش استفاده مي‌كند اما برخي از كساني كه به بشار اسد براي تداوم نظامش كمك مي‌كنند در پس پرده هستند و كسي از نقش آنها خبر ندارد و نمي‌دانند كه چه اقداماتي را انجام مي‌دهند.

فرزندان حافظ اسد از جمله خانواده‌هايي هستند كه به وارث اصلي پدرشان بدون هيچ چشم‌داشتي كمك مي‌كنند تا بشار بر اريكه قدرت باقي بماند.

ماهر اسد برادر كوچكتر بشار اسد از جمله كساني است كه از ابتداي شروع بحران در سوريه به حفظ يادگار پدرشان يعني دولتي كه حافظ اسد پايه‌ريزي كرده كمك مي‌كند و هم‌اكنون فرمانده گروه نيروهاي ويژه‌اي است که محافظت از پايتخت را به عهده دارند.

ماهر اسد مرد خارج از نگاه‌ها و توجهات فرماندهي 15هزار سرباز لشکر چهارم نظامي سوريه را بر عهده دارد كه بيشتر آنها از شيعيان علوي هستند و دوره‌هاي بسياري را براي مبارزه با دشمنان ديده‌اند و سدي محكم در برابر تروريست‌هايي بوده‌اند كه قصد ورود به دمشق داشته‌اند.


بسياري از تروريست‌ها از وي به‌عنوان قصاب بي‌رحم در رسانه‌يشان ياد مي‌كنند.

وي در شکل‌گيري دوباره ارتش سوريه پس از تشديد درگيري‌ها، نقش داشته و نقايص ارتش زير نظر ماهر ترميم و شكل دوباره به خود گرفته و توانسته‌اند برخي از شهرها از معارضين تروریست پس گرفته‌اند.

ارتش سوريه با تدابير ماهر اسد به يكي از قوي‌ترين ارتش‌هاي خاورميانه تبديل شده، وي همچنين در شکل گيري دوباره ارتش سوريه پس از تشديد درگيري‌ها ، نقش داشته است.

در پي دستيابي شورشيان به برخي مناطق سوريه، نقايص ارتش ترميم شد و تحت نظر ماهر،‌ ارتش سوريه، شکل دوباره به خود گرفت و برخي شهرها را بازپس گرفت.


وي همچنين در شکل گيري دوباره ارتش سوريه پس از تشديد درگيري‌ها ، نقش داشته و در پي دست‌يابي شورشيان به برخي مناطق سوريه ، نقايص ارتش ترميم شد و تحت نظر ماهر،‌ ارتش سوريه، شکل دوباره به خود گرفت و برخي شهرها را بازپس گرفت.

هشام جابر از ژنرال‌هاي بازنشسته لبناني که در ارتش سوريه دوره ديده و در لشکر چهارم سوريه با افسران سوري در تماس بوده مي‌گويد ماهر اسد به‌عنوان فردي شجاع و در برخي موارد به‌عنوان مردي پرخاشگر که تجارب نظامي فراواني دارد مطرح است.


جابر مي‌گويد ماهر مورد احترام نيروهاي خود است اما آنان در عين حال از تندخويي او هراس دارند.

ماهر اسد همچون برادرش، ‌با يکي از مسلمانان سني ازدواج کرده است که اکثريت مردم کشورش را شامل مي‌شوند.

وي همراه با منال جدان همسرش و سه فرزندشان که شامل دو دختر و يک پسر 18ماهه هستند در ويلايي در نزديکي قصر رياست جمهوري در دمشق زندگي مي‌کند.

به گفته يکي از نزديکان خانواده اسد، که خواست نامش فاش نشود ، ماهر اسد از علاقه‌مندان به اسب سواري بوده و در منطقه يافور در نزديکي دمشق،‌ اسب‌هاي زيادي نگهداري مي‌کند و علاوه بر آن کلکسيوني از موتورهاي قديمي دارد.

البته برخي معتقدند كه ماهر نیز در کنترل كشور نقش دارد چرا كه قسام سعدالدين، سرهنگ پيشين ارتش سوريه و سخنگوي شوراي نظامي عالي سوريه مي‌گويد:‌ ماهر به نيروهايش پول، خودرو ، منزل مسکوني و همه امکانات تفريحي مي‌دهد.

البته بشار اسد براي حفظ ارثيه پدري تقريبا از تمامي اعضاي خانواده استفاده مي‌كند چرا كه تعداد زيادي از پسر عموهاي اسد مسئوليت‌هاي امنيتي مهمي بر عهده دارند اما ماهر اسد تاکنون، شاخص‌ترين خويشاوند بشار در امور حكومتي بوده است البته در گذشته عاصف شوکت، ‌داماد خانواده اسد که معاون وزير دفاع و عضوي مهم در نيروهاي اطلاعاتي کشور بود در ژوئن 2012 در بمبگذاري وزارت دفاع کشته شد و بشرا، خواهر بزرگتر ماهر و همسر شوکت که يکي از مشاوران ارشد رئيس‌جمهوري سوريه است پس از اين ترور، به يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس رفت.

برخي معتقدند روابط ماهر با برادر 48 ساله‌اش همچون روابط حافظ اسد با برادر کوچکترش، ‌رفعت اسد است که فرماندهي گارد محافظ خانواده اسد پس از کودتاي 1970 و به قدرت رسيدن حافظ را بر عهده داشت اما چون رفعت اسد در دهه 80 ميلادي قصد داشت به‌ جاي حافظ، حکومت را بر عهده گيرد از کار برکنار شد و از آن زمان تاکنون در اروپا در تبعيد به‌ سر مي‌برد.

ماهر اسد که يک ژنرال است برخلاف عمو، تشنه رسيدن به رياست جمهوري نيست و تاکنون هيچ اصطکاکي بين او و برادرش مشاهده نشده است.

البته برخي از طرفداران منتسب به دولت سوريه كه قصد ايجاد نفاق در برادري خوني بشار و ماهر را داشتند سال گذشته هنگامي که شورشيان به‌طور مستقيم به قلب دمشق حمله کردند شعارهايي با اين مضامين سر دادند که؛ بشار به بيمارستان برگردد، ماهر به فرماندهي برسد.

آنها در واقع به اين نکته اشاره داشتند که ماهر، ‌فردي نظامي بوده و براي به‌دست گرفتن قدرت از برادر پزشکش‌، لايق‌تر است.

اما اين شعارها به‌ زودي کم فروغ شد و از بين رفت و هرگز ‌عمومي نشد.

دولت آمریکا، ماهر اسد و لشکر چهارم را مورد تحریم قرار داد و اتحادیه اروپا هم وي را تحریم کرد.

البته در اين بين شبکه الجزیره (aljazeera) در ادامه سیاست انتشار شایعات منفی و سیاه نمایی علیه نظام سوریه که در طول سه سال بحران آن را پیگيري كرده برای تحریک افکار عمومی درباره ماجرای به‌کارگیری سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی و غربی در سوریه، اظهارات سرهنگ فراری "عبدالحمید زکریا" سخنگوی ارتش آزاد را منعکس کرد.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...