نسخه چاپی

استقبال جهانی از توافق آمریكا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه

به دنبال توافق وزرای خارجه آمریكا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، سازمان ملل و جمعی از مسئولان كشورهای مختلف جهان در اظهاراتی جداگانه از این توافق استقبال كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طی اظهاراتی از توافق روز شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه استقبال کرده و متعهد شد که به اجرای این توافقنامه کمک کند.

جمعی از دیپلمات‌های سازمان ملل نیز اعلام کردند که دولت آمریکا با این توافق پیروزی چشمگیری را محقق کرده چرا که توانسته موافقت روسیه با احتمال توسل سازمان ملل به گزینه نظامی علیه دمشق را به دست آورد.

این اظهارات دیپلمات‌های سازمان ملل در اشاره به متن توافقنامه آمریکا و روسیه است که اجازه می‌دهد در صورت سرپیچی نظام سوریه از بند‌های توافقنامه از جمله ارائه نکردن فهرست سلاح‌های شیمیایی خود ظرف یک هفته، شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل وارد عمل شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بلافاصله پس از توافق لاوروف و کری از این توافقنامه استقبال و اعلام کرد، هنوز مسائل زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم.

وی گفت: هدف اصلی ما همکاری با کشورهای دیگری که حق وتو در شورای امنیت دارند برای اطمینان از محقق شدن این توافقنامه است چرا که در صورت عدم همکاری سوریه با توافق‌های صورت گرفته، پیامدهای وخیمی در انتظار سوریه خواهد بود.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به نوبه خود از این توافق استقبال کرده و آن را گامی رو به جلو توصیف کردند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای کوتاه ضمن استقبال از توافق روسیه و آمریکا آن را فرصتی برای رسیدن به راهکاری سیاسی جهت پایان دادن به درگیری‌های سوریه توصیف کرد.

وی گفت: اگر حرف‌های گفته شده به عمل تبدیل شود فرصت رسیدن به راهکاری سیاسی بیشتر خواهد شد.

وستروله همچنین تاکید کرد: برقراری صلح دائم در سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی و نه راهکار نظامی ممکن است.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با استقبال از این اقدام روسیه و ‌آمریکا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا کارشناسانی را برای کمک به تامین امنیت ذخایر سلاح‌های شیمیایی و از بین بردن ‌آنها عازم کند.

اشتون در بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد: من از توافقی که میان ‌آمریکا و روسیه برای تضمین از بین بردن سریع و امن سلاح‌های شیمیایی سوریه صورت گرفته، استقبال می‌کنم.

وزیر امور خارجه نروژ نیز در واکنش به توافق ‌آمریکا و روسیه اعلام کرد: این توافق پیشرفتی مهم در تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به راهکاری سیاسی در حل و فصل اختلافات و درگیری‌های سوریه است.

وی افزود: موفقیت آمریکا و روسیه در رسیدن به توافق در این خصوص دلیلی قاطع بر این است که جامعه جهانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در هیچ شرایطی نمی‌پذیرد و امیدوارم که این توافق اولین گام به سوی راهکار دیپلماتیک جدید برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه باشد.

وزیر امور خارجه نروژ تاکید کرد که کشورش به همراه سایر کشورهای جهان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را محکوم می‌کند.

این مسئول نروژی همچنین از درخواست سوریه برای عضویت در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی استقبال کرد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به توافق آمریکا و روسیه در از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه این اقدام را گامی در جهت برقراری صلح در سوریه توصیف کرد.

راسموسن اعلام کرد: این توافقنامه می‌تواند به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به کشتارهای وحشیانه در سوریه بیانجامد.

دبیرکل ناتو همچنین خاطرنشان کرد: توافق روسیه و آمریکا درباره تضمین از بین رفتن امن سلاح‌های شیمیایی سوریه اقدامی مهم به شمار می‌رود و سوریه باید در حال حاضر همکاری کامل و بدون قید و شرط در این خصوص داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه الجزایر نیز به نوبه خود توافق آمریکا و روسیه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه را پیشرفتی چشمگیر و مهم در خصوص سوریه دانست.

وی افزود: الجزایر همواره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را محکوم کرده و از طرح روسیه برای نظارت بر سلاح‌های شیمیایی سوریه حمایت می‌کند.

این در حالی است که سلیم ادریس، رئیس شورای نظامی مخالفان سوریه در واکنش به این توافق ضمن اعلام مخالفتش با توافق مذکور تاکید کرد، طرح روسیه و آمریکا هیچ نتیجه‌ای ندارد و تنها وقت تلف کردن است.

ادریس ضمن ابراز ناامیدی شدید تاکید کرد: ما امیدمان را به اینکه جامعه جهانی به ملت سوریه کمک کند از دست داده‌ایم و به نیروها و امکاناتمان اتکا می‌کنیم. ارتش ‌آزاد برای براندازی نظام سوریه به تلاش خود ادامه می‌دهد.

لوی صافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه نیز توافق آمریکا و روسیه را "سرپوش گذاشت بر جنایت‌های نظام سوریه" خواند و آن را رد کرد.

۱۳۹۲/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...