نسخه چاپی

دیدار رییس مجلس عراق با دكتر روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت توسعه همكاری های پارلمان های ایران و عراق در تحكیم هر چه بیشتر روابط دو ملت و دو كشور ، بر گسترش و تعمیق روابط تهران و بغداد در تمام زمینه‌ها تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر روحاني پيش از ظهر امروز سه شنبه در ديدار اسامه النجيفي، رييس مجلس عراق با وي با بيان اينکه ظرفيت هاي بسيار خوبي براي گسترش روابط دوجانبه ايران و عراق وجود دارد، آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه روابط در عرصه‌هاي فرهنگي، امنيتي و همچنين تبادل زوار اعلام کرد.

رييس جمهور به سال ها جنگ ، افراطي‌گرايي، فرقه‌گرايي ، خشونت و تروريزم در منطقه اشاره و تاکيد کرد: ريشه بسياري از مشکلات منطقه ناشي از مداخلات خارجي است.

دکتر روحاني با بيان اينکه قدرت هاي سلطه گر براي حفظ سلطه خود در منطقه همواره به اختلافات دامن مي‌زنند، گفت: اين قدرت ها مدام در صدد ايجاد اختلاف بين شيعه و سني هستند در حالي که در اين منطقه ساليان مديدي است که مذاهب گوناگون در کنار هم برادرانه زندگي مي کنند.

رييس جمهور با بيان اينکه دشمن درصدد است از اسلام تفسيري جديد و تندگرايانه و افراط گرايانه ارائه و شيعه و سني را رو در روي هم قرار دهد، اظهار داشت: فرقه‌گرايي و تفکرات خشونت‌آميز با قرآن، روايات نبي اکرم(ص) و اهل بيت(ع) سازگار نيست.

وي افزود: اقدامات القاعده در منطقه تحت عنوان اسلام متاسفانه هيچ شباهتي با منطق اسلام و زندگي پيامبر اسلام (ص) ندارد.

دکتر روحاني تصريح کرد: ما در برابر توطئه‌هاي بزرگ در منطقه راهي جز همبستگي، همفکري و همکاري نداريم، مخصوصا بين کشورهايي مثل ايران و عراق که از لحاظ تاريخي و فرهنگي بسيار به هم نزديک هستند.

رييس جمهور با بيان اينکه بايد به دنبال راه حل‌هاي عملي براي همکاري يکديگر باشيم، گفت: افراطي‌گرايي و خشونت تنها در جهان اسلام نيست و بخش بزرگي از جهان را در نگراني فرو برده است.

دکتر روحاني به ترورهاي کور و بمب‌گذاري در عراق و سوريه اشاره کرد و افزود: براي جمهوري اسلامي ايران هر انسان بي‌گناهي که کشته مي‌شود ، فرقي نمي‌کند.

رييس جمهور گفت: ما واقعا به عنوان کشوري که خود قرباني سلاح شيميايي هستيم و نيز شما در حلبچه قرباني سلاح شيميايي صدام شده ايد ، واقعا از اينکه عده اي از مردم در سوريه کشته مي شوند براي همه ما نگران کننده است.

دکتر روحاني با بيان اينکه سوريه در يک منطقه بسيار حساس قرار گرفته و ادامه بحران در اين کشور براي کل منطقه خطرناک است، نسبت به پيامدهاي هرگونه مداخله نظامي خارجي هشدار داد و ابراز اميدواري کرد که تلاش ها براي جلوگيري از وقوع جنگ در منطقه ادامه پيدا کند.

رييس مجلس عراق، اعتماد ملت ايران به دکتر روحاني به عنوان رييس جمهوي اسلامي ايران را تبريک گفت و براي دولت جديد ايران آرزوي موفقيت و سربلندي کرد.

وي در اين ديدار همچنين با تاکيد بر روابط دوستانه و برادرانه ايران و عراق به عنوان دو کشور همسايه و مسلمان از تلاش‌هاي دولت ايران براي حل و فصل مشکلات منطقه‌اي و برقراري صلح و ثبات تقدير کرد.

النجيفي با ابلاغ بهترين سلام هاي گرم دولت و ملت عراق براي دولت و ملت ايران، گفت که حامل پيام دوستي و برادري براي ملت ايران هستم.

وي ابراز اميدواري کرد که تلاش هاي عراق با همکاري کشورهاي منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران هرچه زود تر براي برقراري صلح و ثبات در منطقه به نتيجه برسد.

۱۳۹۲/۶/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...