نسخه چاپی

مديركل اسبق امريكاي وزارت خارجه:

اوباما و پاپ به نامه‌های احمدی‌نژاد پاسخ ندادند اما اوباما خودش شروع كننده نامه‌نگاری با روحانی بود

عکس خبري -اوباما و پاپ به نامه‌هاي احمدي‌نژاد پاسخ ندادند اما اوباما خودش شروع کننده نامه‌نگاري با روحاني بود

رد و بدل شدن پیام‌های معمول و نامه‌نگاری روسای جمهور، امری كاملا طبیعی است.

به گزارش نما، روزنامه اعتماد در یادداشتی از مهدی محتشمی مدیرکل اسبق امریکای وزارت خارجه نوشت:

منابع رسمی موضوع نامه اوباما به روحانی را پیام تبریک عنوان کرده‌اند اما می‌توان متصور بود که این نامه اخیرا نوشته شده باشد چرا که از سخنان آقای اوباما این‌گونه بر می‌آمد. با این حال نفس تبادل نامه اهمیت‌بالایی‌دارد،‌اگر چه اوباما تلاش کرد نامه‌اش را به موضوع سوریه پیوند بزند اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت که این نامه و محتوایش ارتباطی با مساله سوریه نداشته است.

لازم است در این خصوص به رویکرد رییس‌جمهور پیشین ایران آقای احمدی‌نژاد هم توجه داشته باشیم. او با نامه نوشتن به رهبران سیاسی و مذهبی دنیا مانند اوباما و پاپ و دریافت نکردن هیچ پاسخی از سوی آنها در موضع پایین قرار گرفت اما امروز در وضعیتی هستیم که شروع‌کننده نامه طرف امریکایی است و آقای روحانی نیز به نامه او پاسخ می‌دهد که نفس این کار امر شایسته‌یی است. در واقع این خود یک گام بلند رو به جلو است. به‌طور حتم کسانی که علاقه‌مند به حل و فصل مساله ایران از طریق دیپلماسی نیستند از این مساله ناخرسند خواهند بود اما از اینسو نباید انتظار داشت که این نامه‌ها و مکاتبات بلافاصله منجر به نتیجه شده و مسائل فی مابین ایران و امریکا را حل کند.

در کنار این نباید نقش این نامه‌ها را هم کتمان کنیم و آنها را بی‌اهمیت جلوه دهیم. با توجه به مجموعه تحولات سوریه و نقشی که ایران می‌تواند در کاهش بحران‌های منطقه‌یی ایفا کند باید اذعان کرد ایران یک نیروی موثر و کنشگر منطقه‌یی است و امریکا نیز این مساله را به خوبی می‌داند. بنابراین رد و بدل شدن پیام‌های معمول و نامه‌نگاری روسای جمهور، امری کاملا طبیعی است.

معمولا پیام‌ها در موضوعات متنوع و بعضا مسائل سیاسی آنی و فوری تبادل می‌شود اما تاکنون عرف فضای رابطه ایران و امریکا بر این منوال نبوده است که آنها را رسانه‌یی کنند. آقای اوباما هم تا پیش از قرار گرفتن در برابر پرسش خبرنگار تلویزیون ‌ای. بی. سی درباره این نامه حرفی نزده بود و مجبور شد بخشی از حقیقت را فاش کند چرا که این موضوع طی هفته‌ها و روزهای قبل با حساسیت از سوی رسانه‌ها دنبال می‌شد. از طرفی تصور می‌کنم اوباما تحت فشار تندرو‌ها و لابی اسراییل سعی کرد فضا را متعادل کند. البته او در ادعایش پیرامون اینکه موضوع پرونده هسته‌یی ایران اهمیتی بیش از مساله سوریه دارد دچار یک خبط سیاسی شد چرا که در شرایط فعلی همه طرف‌های درگیر تلاش می‌کنند با حسن اعتماد از این فضا عبور کنند. ممکن است این تحلیل نیز نزدیک به واقعیت باشد که مخاطب این اظهارات اوباما ایران و تصمیم‌گیرندگان ایرانی نبوده است. مصاحبه با یک شبکه امریکایی و برای مردم امریکا ترتیب داده شده و شاید اوباما می‌خواسته از آن طریق به تندروها این پیام را منتقل کند که کوتاه نمی‌آید. در واقع می‌توان تصور کرد این بخش از سخنان اوباما مصرف داخلی داشته است.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...