نسخه چاپی

الحیات: اسرائیل حریف ایران نیست

اسرائیل نگران است كه مذاكرات هسته‌ای نهایتا به پذیرش ایران هسته‌ای منجر شود و به همین دلیل به لفاظی و تحریك آمریكا علیه ایران می‌پردازد.

به گزارش نما به نقل از کیهان، روزنامه سعودی الحیات ضمن انتشار این تحلیل، به لفاظی‌های گاه و بیگاه نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: اظهارات نتانیاهو درباره پرونده هسته‌ای ایران به این معنا است که تا زمانی که در برابر ایران خط قرمزی تعریف نشود نمی‌توان از اسرائیل چیزی را انتظار داشت،
و این دو وجه دارد،
اول این که نشان می‌دهد تا چه اندازه بی‌اعتمادی در سیاست باراک اوباما در برابر ایران پررنگ است، به گونه‌ای که نتانیاهو نمی‌خواهد برای حمله نظامی به ایران در هر مرحله‌ای که خود لازم ببیند از اوباما کمک بگیرد و دیگر این که نتانیاهو از این که اوباما در برابر ایران هسته‌ای تسلیم شود به شدت نگران است. از سوی دیگر نشان می‌دهد که نتانیاهو خوب می‌داند که نمی‌تواند در حال حاضر به ایران حمله نظامی کند، این مسئله باعث می‌شود تا بیش از پیش تحت فشار باشد، برای همین تلاش می‌کند تا این فشار را از روی دوش خود برداشته و متوجه اوباما کند که تاکنون در این کار هم کاری از پیش نبرده است.

این تحلیلگر می‌افزاید: مطالعات جدیدی که مرکز بگین- سادات اسرائیل انجام داده نشان می‌دهد که در ایران کسی نیست که بر سر پرونده هسته‌ای‌اش بحث و جدلی داشته باشد، ایرانی‌ها معتقدند که می‌توانند اسرائیل را ویران کنند چرا که یک منطقه کوچکی است که نیمی از ساکنان یهودی آن در سه شهر بیت‌المقدس، تل‌آویو و حیفا زندگی می‌کنند و ویرانی دو شهر از این سه شهر فاجعه‌ای بزرگ برای اسرائیل رقم خواهد زد. این مطالعه تاکید می‌کند که ایران همه ابزارهای تکنولوژیکی لازم برای حمله نظامی به اسرائیل را در اختیار دارد.

در بررسی مرکز مطالعات بگین- سادات در پاسخ به این سؤال که آیا اسرائیل واقعا به فکر حمله نظامی به ایران است، آمده است که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل قصد چنین کاری را ندارد، حمله نظامی فقط برای ‌مدت کوتاه کارساز است، علاوه بر آن در صورت وقوع چنین حمله‌ای ایران حق خود می‌داند که دست به عملیات انتقامی علیه اسرائیل بزند که چنین کاری می‌تواند ضرر بزرگی بر روابط ایالات متحده و اسرائیل وارد کند. اسرائیل دقیقا نمی‌داند که واکنش ایران در مقابل حمله نظامی‌اش چه خواهد بود.

الحیات در پایان نوشت: حقیقت این است که اظهاراتی که نتانیاهو علیه ایران به کار می‌برد بیشتر برای تحریک آمریکا برای فشار بیشتر به ایران به جای پیگیری مذاکرات برای حل دیپلماتیک- سیاسی پرونده هسته‌ای ایران است که در نهایت زمینه را برای قبول ایران هسته‌ای فراهم می‌کند. این چیزی است که اسرائیلی‌ها از آن می‌ترسند، توافقی که اگر در صورت قبول مصالح اعراب خلیج‌فارس به ویژه عربستان و حفظ ثبات منطقه حاصل شود، کابوس اسرائیلی‌ها را تکمیل می‌کند.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...