نسخه چاپی

لاوروف: ایران غنی سازی 20 درصد را متوقف می‌كند!

هفته نامه آلمانی اشپیگل اعلام كرد كه حسن روحانی در نیویورك اعلام خواهد كرد ایران در ازای لغو تمامی تحریم ها آماده تعطیل كردن تاسیسات فردو خارج كردن ماشین های سانتریفیوژ از آن است.

به گزارش نما، هفته نامه آلمانی اشپیگل اعلام کرد دكتر حسن روحانی در نیویورک اعلام خواهد کرد ایران در ازای لغو تمامی تحریم ها آماده تعطیل کردن تاسیسات فردو خارج کردن ماشین های سانتریفیوژ از آن است.

اریش فولات، خبرنگار این هفته نامه که با سرویس‌های اطلاعاتی مرتبط است و قبلا هم گزارش‌هایی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، روز 25 شهریور 1392 (16 سپتامبر 2013) درمقاله ای روی وب سایت انگلیسی اشپیگل نوشت: "رييس جمهوري ايران قصد دارد در سفر به نيويورك و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل، آمادكي اين كشور براي تعطيل كردن تاسيسات هسته‌اي فردو را اعلام كند. روحاني آماده است تا تاسيسات غني سازي فردو در نزديكي شهر قم را تعطيل و به بازرسان بين المللي اجازه دهد تا شاهد از مدار خارج شدن سانتريفيوژها در اين تاسيسات هسته‌اي باشند. روحاني در نظر دارد جزييات پيشنهاد خود را در حين سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل و در جمع مقام هاي شركت كننده اعلام كند و محمد جواد ظريف وزيرخارجه وي نيز يكشنبه آينده در ديدار با كاترين اشتون، جزيياتي از پيشنهاد ايران را به هماهنك كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا ارائه مي‌كند".

اشپیگل درباره درخواست متقابل دكتر روحانی نوشته است: "رييس جمهوري ايران تصميم دارد در مقابل اين اقدام، لغو تحريم‌ها عليه اين كشور از جمله تحريم‌هاي گسترده نفتي و بانكي را از اروپا و امريكا مطالبه كند. اگر ايران چنين امتيازات وسيعي بدهد به صورت فوري وارد يك مرحله جديد مذاكراتي خواهد شد كه مي‌تواند منجر به از سرگيري روابط ديپلماتيك بين تهران و واشنگتن شود".

اشپیگل سپس با اشاره به سخنان اخیر علی اکبر صالحی ادامه داده است: "در حال حاضر 696 سانتريفيوژ در اين مكان به غني سازي اورانيوم با غناي 20 درصد مشغول هستند. البته تمام اين گزارش‌ها بايد در تفسير كلي تحولات اخير كه چشم انداز خوبي را نشان مي‌دهد، از جمله اظهارات علي اكبر صالحي در وين كه آمادگي ايران را براي تقويت و گسترش همكاري‌ها با غرب اعلام كرده است، مشاهده شود".

نویسنده اشپیگل در ادامه تاکید کرده است که دكتر روحانی از حق غنی سازی در ایران نخواهد گذشت: "روحاني اين روزها روي خط باريكي حركت مي‌كند، زيرا اگر قادر به دريافت امتيازاتي از طرف مقابل در برابر اقداماتش نباشد ممكن است حمايت‌هاي داخلي را از دست بدهد. ازطرف ديگر او نمي‌تواند حق اساسي ايران را براي غني سازي اورانيوم زير سوال ببرد زيرا اين چيزي است كه رهبري ايران هميشه روي آن تاكيد داشته است".

اشپیگل سپس علت این نرمش را فشار تحریم‌ها عنوان کرده و نوشته است: "رييس جمهوري ايران به وضعيت ناگواري كه اكثر حاميان وي در آن زندگي مي‌كنند و او به حمايت آنها نياز دارد، واقف است و مهمتر از همه اينكه روحاني حمايت رهبري را نياز دارد اما اين حمايت تا جايي خواهد بود كه بتواند نشان دهد قادر است به صورت قابل توجهي وضعيت اقتصادي كشور را بهبود بخشيده و با اين كار بتواند وضعيت سياسي را نيز تثبيت بخشد".

اشپیگل در پایان درباره مشکلات این پیشنهاد آورده است: "البته در هر نوع توافق احتمالي جزييات آن مهم است و سوال‌هاي مهمي وجود دارد كه بايد به آنها پاسخ داده شود: اينكه چه كسي بر جمع آوري سانتريفيوژها نظارت خواهد كرد، تكليف 185 كيلوگرم اورانيوم غني سازي شده كه تاكنون توليد شده و براي ساخت يك كلاهك هسته‌اي كافي است چه خواهد شد و راكتور آب سنگين اراك چه سرنوشتي خواهد داشت، از جمله سوالاتي است كه بايد به آن پاسخ داده شود. اما دوستان و دشمنان همه بر اين نكته توافق دارند كه ايراني‌ها استاد بازی تاکتیکی هستند".

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ایران آماده توقف غنی سازی 20 درصد است.

بنابر گزارش خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از منابع روس، لاوروف رو 25 شهریورگفته است: "طي يك و سال نيم گذشته مقدمات سازنده‌اي در زمينه برنامه هسته‌اي ايران به منظور پيشرفت رو به جلو انجام شده و همتايان ايراني نيز آمادگي خود را براي مذاكره با گروه 5+1 درباره توقف غني سازي اورانيوم تا 20 درصد اعلام كردند. مهم آن است كه گروه 5+1 با اين موضوع موافقت كند".

وی ادامه داد: "قطعا اين اقدام نبايد يك جانبه و تنها از طرف ايران باشد، بلكه بايد اين گروه نيز گام‌هايي رو به جلو بردارد و تحريم‌هاي يك جانبه عليه ايران را كه مخالف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است لغو كند".

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: "برنامه هسته‌اي ايران از جمله برنامه‌هايي است كه در دستور كار بين المللي قرار داد و تاكيدكرد روسيه حق ايران در استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته‌اي و نيز غني سازي 20 درصدي اورانيوم آن هم زير نظر آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي را به رسميت مي‌شناسد".

پیگیری «ایران هسته ای» در تهران نشان دهنده آن است که خبر اشپیگل درباره تعطیلی تاسیسات فردو صحیح نیست و اساسا این از پیشنهاد غرب در آلماتی 1 هم که صرفا خواهان کاهش آمادگی فردو شده بود، فراتر است.

به نظر می‌رسد هدف این گزارش بیشتر تست واکنش مقام‌های ایرانی به این خبر و رو شدن احتمالی دست ایران است.

اظهارات لاوروف هم به نکته جدیدی اشاره ندارد و تکرار موضعی است که ایران در مذاکرات مسکو اتخاذ کرده و اعلام کرده بود آماده است درباره توقف غنی سازی 20 درصد در ازای لغو تمامی تحریم‌های یک جانبه مذاکره کند.

۱۳۹۲/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...