نسخه چاپی

كدخدايي در همايش "صلح عادلانه در نظام جهاني":

سازمان‌های بین‌المللی در مصر، بحرین و سوریه با نگاه زورمدارانه رفتار می‌كنند

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: سازمان‌های بین‌المللی در مصر، بحرین و سوریه با نگاه زورمدارانه رفتار می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عباسعلی کدخدایی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در همایش صلح عادلانه در نظام جهانی که در مرکز آموزش‌ها و پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار می‌شد، در مورد چالش‌های صلح عادلانه در جهان گفت: علی‌رغم تلاش‌هایی که در سطح منطقه و نخبگان مستقل در نظام جهانی انجام دادند، با صلح عادلانه فاصله داریم و هیچ درک مشترک و صحیحی از صلح نیست. هنوز در جامعه جهانی نتوانسته‌ایم به یک نقطه مشترک از صلح برسیم و مفهوم روشنی از صلح در جامعه جهانی ارائه نشده است، چه در مباحث فنی و چه در ادبیات و رفتارهایی که سازمان‌های بین‌الملل داشتند.

وی ادامه داد: اگر چالش‌های عدم دستیابی به صلح عادلانه را دسته‌بندی کنیم، در دو بعد می‌توانیم به این چالش‌ها بپردازیم. یکی فقدان درک مشترک از مفاهیمی مانند صلح، حق و عدالت است که امروز هر کسی برحسب تشخیص خود تعریفی از صلح، حق و عدالت ارائه می‌دهد و وقتی در سطح دولت‌ها این مقوله را ارزیابی می‌کنیم، عنصر مهم تعیین‌کننده در تعریف صلح جهانی، منافع ملی است. امروز این واژه را زیاد می‌شنویم و دولت‌ها با آن به منافع ملی استناد می‌کنند و حتی در سازمان‌های بین‌المللی نیز زیاد از آن صحبت می‌شود.

کدخدایی تصریح کرد: وقتی تعریف منافع ملی را به دولت‌ها و کنشگران جامعه جهانی واسپاری می‌کنیم، طبیعتاً مفاهیم انسانی حول همین محور تعریف می‌شود و طبیعی است که منافع ملی بدون ارائه تعریف مشخص، ابزاری در دست صاحبان زور می‌شود و به همین علت در سه محور مصر، بحرین و سوریه می‌بینیم صلح و عدالت تعاریف متفاوتی دارد و سازمان‌های بین‌المللی با نگاه زورمدارانه با این سه کشور برخورد می‌کند.

وی تعریف صلح براساس منفعت دولت‌ها را بر اساس نگاه منفعت‌محور برخی دولت‌ها دانست و تاکید کرد: اصل برابری کشورها در منشور سازمان ملل نقل می‌شود که امتیاز ویژه‌ای برای برخی دولت‌های معدود با نام حق وتو در نظر گرفته شده است و برخی صاحب‌نظران معتقدند که شورای امنیت نمی‌تواند فراتر از اختیارات منشور عمل کند و تئوری نامحدود بودن اختیارات شورای امنیت ناقض همه اصول پذیرفته‌شده است و همین رفتار و فقدان درک مشترک از بسیاری از حقوق بین‌الملل باعث شده سازمان‌های بین‌المللی که عنوان جهانی را با خود یدک می‌کشند، نتوانند در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی موثر باشند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که احساس بی‌طرفی، انصاف و عدالت نشود، نمی‌توان از وجود ارتباط موثر بین دو کشور سخن گفت. حال آنکه سازمان ملل عبارت صلح مثبت را به کار می‌برد که منظورش ارتباط موثر بین کشورهاست و در این شرایط به تعبیر سازمان ملل صلح مثبت و به تعبیر دین ما صلح عادلانه محقق نمی‌شود.

وی افزود: در تحقق صلح عادلانه این سازمان‌های جهانی نمی‌توانند گام بردارند چرا که یک نگاه سیاست‌محور و نگاه به منافع برخی کشورها در این سازمان‌ها حاکم است و در ICG و ICC دیوان بین‌المللی کیفری نیز همین مورد را مشاهده می‌کنید و فکر می‌کنم اگر محورها را به عنوان راهکار مدنظر داشته باشیم، شاید کمکی برای نیل به اهداف بین‌المللی کرده باشیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه باید تکلیف خود را با تعریف صلح مشخص کنیم، خاطرنشان کرد: اینکه هر وقت حقی از مردم یک کشور سلب شد ،بگوییم مربوط به گذشتگان است و نمی‌توان به آن پرداخت و اگر منابع و ثروت‌های یک جامعه به غارت برود و بخواهیم که مردم آنجا ساکت باشند، صلح و یا صلح مثبت نیست، چرا که زمانی که یک کشور منابع کشور دیگری را غارت می‌کند، رابطه بین این دو کشور نمی‌تواند موثر باشد.

وی راهکارهای تحقق صلح را در جهان ۲ مورد دانست و گفت: راهکار اول بازگشت به یک تعریف از صلح است و راهکار دوم رفتار بی‌طرفانه دولت‌ها در وقایع. چرا که اگر صلح، آرامش و وجود ارتباط موثر بین دو کشور را مطرح می‌کنیم، نباید برخورد دوگانه داشته باشیم و زمانی که صحبت از ملاله دختر پاکستانی می‌کنیم، چرا هیچ اشاره‌ای به کودکان سوری نمی‌شود که نه تنها از تحصیل، بلکه از زندگی نیز محروم می‌شوند و تا زمانی که این تعاریف‌ها به کشورها واگذار شود، شاهد آن هستیم کشوری که قدرت دارد، اعمال زور می‌کند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سازمان‌های بین‌المللی اگر به دنبال صلح هستند باید به کشورها حق توسعه بدهند و نمی‌توانیم کشوری را از بخش‌های مختلف فناوری محروم و تحریم کنیم به این علت که نظامات یک دولت را نمی‌پذیرند. اگر جامعه جهانی به دنبال صلح پایدار است، باید به این موارد توجه کرد.

۱۳۹۲/۶/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...