نسخه چاپی

روحانی: ملت ایران با غرب با شرط احترام متقابل و بدون پیش شرط آماده مذاكره است

مهمترین محورهای سخنان حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم رژه نیروهلی مسلح در جوار حرم امام(ره) بدین شرح است:

-بعد از 33 سال از جنگ تحمیلی همچنان با تمام وجود عظمت و استواری و ایستادگی را احساس می کنیم.


-امام(ره) با ایمانش درس ایستادگی در برابر تجاوز دشمن را به ما آموخت.


-هر چه از استقلال و دفاع از تمامیت ارضی داریم از فداکاری شهدا و جانبازان است.


-ارتش قهرمان در سال 59 کمتر از 24 ساعت با اعزام 140 فروند جنگنده در خاک متجاوز لرزه بر اندام صدامیان افکند و اولین درس را به متجاوز آموختند که اینجا ایران است سرزمین شیران است.


-درود بر نیروی زمینی ارتش و درود بر هوانیروز که در همان ساعات اولیه در برابر نیروهای زرهی ایستادگی کرد و سدی بود برای جلوگیری از تجاوز.


-درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علیرغم مشکلات لجستیک، کمبود نفر و امکانات با ایمانشان و با وطن دوستیشان به صحنه نبرد شتافتند و حماسه های بزرگ را آفریدند.


-ما روز پایان جنگ و فتح نهایی را جشن نگرفته‌ایم و بلکه روز آغاز جنگ را گرامی می‌داریم، ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم ملت ایران مورد تجاوز قرار گرفت.


- این تجاوز در ماه حرام و ماه ذیقعده بر ما تحمیل شد.


- می‌خواهم بگویم باید یک بار دیگر هشت سال دفاع مقدس را بازخوانی کنیم.


-همه از جمله دشمن باید بازخوانی کنند که فکر کردند با تحریک یک دیکتاتور و با حمایت مالی و نظامی می‌توانند یک انقلاب بزرگ را از پای درآورند.


-دشمنان بازخوانی کنند که آن همه امکانات و پول و اطلاعات و سلاح شیمیایی و ممنوعه از کجا به دشمن رسید؟.


-آیا به اهداف شومشان دست یافتند؟ آیا توانستند ملت بزرگی را از پای درآورند و یک سانتیمتر مربع از سرزمین ما را اشغال نگه دارند و انقلاب و مسیر انقلابی را منحرف کنند.


-گرچه خسارات جانی و مالی را بر ملت ایران و عراق تحمیل کردند، اما به هیچ یک از اهدافشان دست نیافتند.


-دشمنان در این بازخوانی بدانند ایران و ملت ایران اهل تجاوز و حمله نیستند.


-ملت ما در برابر تجاوز متجاوزین آنی مسامحه را به خود راه نخواهند داد و از دفاع و شرف و انقلاب و ملت و نظامش جانانه دفاع خواهد کرد.


-این بازخوانی برای ما هم لازم است.


-هشت سال ایستادگی نه در برابر یک ارتش بلکه ایستادگی در برابر قدرت‌های جهانی بود.


-ایمان و معنویت و اعتقاد و اعتماد میان مردم و رهبری نظام و ولایت فقیه، هماهنگی، برابری و برادری در برابر همه نیروهای مسلح، ابتکار و از همه مهمتر پیوستگی مردم و نیروهای مسلح عامل پیروزی ما در جنگ بود.


-اتحاد و و وحدت بین نیروهای مسلح در چهره بسیجیان ایجاد شد.


-این جنگ را بازخوانی کنیم که چرا در هشت سال دفاع مقدس پیروز بودیم؛ آن به علت ایثار و ایثارگری بود و امروز بیش از هر زمان به این روحیه نیازمندیم.


-ایثارگری یعنی شرکت مسئولانه در رسالت‌های ملی و اجتماعی، ایثار یعنی ترجیح دادن دیگران بر خود.


-منافع ملی و مطالبات مردم را بر خواست شخصی و خانوادگی و بخشی ترجیح دهیم. این همان ایثارگری است که همواره به آن نیاز داشتیم و نیاز خواهیم داشت.


-به دنیا اعلام کنیم که ارتش ما برخلاف برخی ارتش‌های منطقه و نیروهای مسلح بر خلاف برخی نیروهای مسلح منطقه مردم سالار است و هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده است و همواره خود را در برابر ولایت و خواست مردم تسلیم یافته است.


-در این چند سال ما حکومت نظامی و دولت نظامی نداشته‌ایم و این افتخار نیروهای نظامی این منطقه است. کشورهای منطقه درس نظامی را از ایران بیاموزند.


-از شمال آفریقا تا آسیا ایران کشوری است که حاکمیتش در اختیار مردم است. نفوذ ما در منطقه نفوذ فرهنگی و گفتمانی است. ایران در طول 200 سال گذشته به کشوری تجاوز نکرده

و امروز نیروهای مسلح این سرزمین و نظام آغازگر هیچ تجاوزی در منطقه نخواهند بود اما همواره مدافع قوی در برابر متجاوزین بوده و خواهد بود.


-دشمنان برگردید و ببینید که متجاوزین 1359 و دیکتاتور متجاوزش و حامیانش به کجا رسیدند و قهرمانان ما با پایمردی و ایستادگی‌شان روز به روز به افتخار این سرزمین افزودند.


-کمک کننده‌های به متجاوزین زود تأثیرش را می‌بینند. آثار آن به کمک کنندگان صدامیان مشخص است.


-امروز باید کمک کنندگان به تروریست آثار شوم آن را در منطقه ببینند.


-ایران و نیروهای مسلح این کشور برای همسایگان و دیگران تهدید نیست.


-آنهایی برای منطقه تهدید هستند که همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.


-آن رژیمی برای منطقه خطرناک است که همه معاهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است و همه سلاح های شیمیایی و سلاح را انباشت کردند.


-ما با جنگ مخالفیم؛ ما قربانی جنگ و تجاوزیم؛ ما می‌دانیم جنگ ناپسند و خسارت بار است و البته به همان نسبت دفاع در برابر تجاوز لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر است.


-ما به همه جنگ افروزان اعلام می کنیم که در پی جنگ در منطقه نباشند چرا که به دنباله آن برای آنها پشیمانی خواهد داشت.


-جنگ را نباید با جنگ خاموش کرد بلکه باید با سیاست و همدلی خاموش نمود.


-ما معتقدیم همه باید تلاش کنند جنگ داخلی در سوریه متوقف شود.


-همه باید تلاش کنیم تروریست ها در منطقه تقویت نشوند.


-همه باید تلاش کنیم گروه‌های معارض سوری با دولت سوریه پای میز مذاکره بنشینند.


-ما خواستار مطالبات مردم سوریه هستیم.


-ایران کشور انقلابی و متمدن است؛ با این کشور با زبان زور و تهدید حرف نزنید. جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد. هیچ کشوری دور یک میز جنگ و دیپلماسی را نمی پذیرد.


-ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و دولت و نظام به مقررات منع سلاح کشتار جمعی پیوسته و به آن پایبند است.


-ملت ایران با غرب آماده گفتگو و مذاکره است به شرطی که طرف مقابل با احترام متقابل و بدون پیش شرط و بر فکر منافع خود نباشند بلکه منافع برابر مطرح باشد و حقوق ملت ایران و غنی سازی در خاک این کشور را در چارچوب مقررات بین المللی بپذیرند.


-اگر آنها در برابرحقوق ایران سر فرود بیاورند ملت ایران ملت صلح و همکاری و دوستی است. ما می‌توانیم دست در دست هم مشکلات منطقه و جهانی را حل کنیم. نیروهای مسلح ما نیروهای دفاعی هستند.


-نیروهای مسلح نیروهای دفاعی هستند اما با ایمان که سلاح اصلی آنها است در برابر دشمن ایستادگی می‌کنند.


-ما علیرغم فشارها و مشکلاتی که دشمنان برای ما ایجاد کرده اند با دنیایی امید به آینده نگاه می‌کنیم و نیروهای مسلح ما در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری با چشم امید نگاه می کنند.


-ملت و دولت و نیروهای مسلح همه در کنار هم دست در دست هم خواهند داد و پس از حماسه سیاسی به حول قوه الهی حماسه اقتصادی را به فرمان رهبر معظم انقلاب به وجود خواهند آورد.

۱۳۹۲/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...