نسخه چاپی

سند زیست فناوری نفت تصویب شد

به گزارش نما به نقل از فارس: سند زیست فناوری نفت تصویب و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول نظارت بر اجرایی شدن سند جامع راهبری پژوهش و توسعه زیست فناوری در صنعت نفت شد.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سند جامع زیست فناوری وزارت نفت در چارچوب نظام جامع راهبری پژوهش و فناوری و نوآوری وزارت نفت است که به تصویب شورای سیاستگزاری این وزارتخانه رسید.

عباس صاحبقدم لطفی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: از اهداف این سند تعیین اولویت‌های زیست فناوری در صنعت نفت کشور بر پایه نیازهای صنعت و چرخه عمر فناوری، استقرار مدیریت هدفمند و پویا به منظور بهره‌برداری مطلوب و بهینه از پتانسیل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مراکز فناوری و شرکت‌های توسعه دهنده فناوری زیستی، برنامه ریزی برای توسعه درون‌زا، انتقال و بومی‌سازی فرایندهای زیستی هم‌گام با تحولات جهانی، هموار کردن مسیر ورود فناوری‌های زیستی منتخب به صنعت نفت، بسترسازی برای ورود بخش خصوصی به‏عنوان شرکت‏های دانش‏بنیان مرتبط با زیست‏فناوری و افزایش سرمایه‏گذاری خصوصی در این حوزه است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت گفت: اسناد بالا دستی شامل نقشه جامع علمی کشور، سند ملی زیست فناوری ایران، برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، قانون حمایت از شرکت‏های دانش‏بنیان و نظام‏نامه جامع پژوهش و فناوری و فرآوری وزارت نفت در تدوین این سند به کار برده شدند.

لطفی اظهار داشت: این سند در راستای اجرای ماده 10 قانون تأسیس وزارت نفت و به منظور بررسی راهکارها و ایجاد ‏هماهنگی‌های لازم در پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نفت و شرکت‌های تابعه همگام با نظام پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت، ارائه شده است.‏ بر این اساس فناوری های زیستی در حوزه نفت امکان ایجاد ارزش افزوده، رفع برخی معضلات عملیاتی، بهبود کارایی، ازدیاد برداشت ‏از مخازن و رفع آلاینده‌های زیست محیطی را فراهم می‌کند.

* اختصاص 10 درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطر نشان کرد: در جلسه تصویب اسناد راهبردی با حضور وزیر وقت وزارت نفت با پیشنهاد کارگروه تنظیم سند زیست فناوری مبنی بر اختصاص 10 درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین شامل زیست‌فناوری، فناوری نانو و فناوری غشاء موافقت شده بود.

لطفی اعلام کرد: به منظور نظارت بر اجرایی شدن سند جامع راهبری پژوهش و توسعه زیست فناوری در صنعت نفت که با همکاری معاونت پژوهشی وزارت نفت، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه صنعت نفت تهیه شده، ‏کارگروه نظارت عالی بر فرایند اجرایی شدن این سند در نظر گرفته شد که مسئولیت آن نیز بر اساس سند مصوب در وزارت نفت به ستاد توسعه زیست فناوری واگذار شده است.

وی یادآور شد: مطابق چشم انداز این سند، زیست فناوری نفت در افق 1404 در چارچوب نظام پژوهش هدفمند و با تکیه بر تمام پتانسیل‏های پژوهشی- فنی کشور برای اثبات نقش اثربخش خود در توسعه پایدار صنعت به بلوغ لازم خواهد رسید و به عنوان فناوری پیشرو در منطقه و همگام با تحولات جهانی، خواهد توانست فرایندهایی با مزیت رقابتی را از طریق توسعه درون زا و یا انتقال و بومی سازی، در صنعت نفت عملیاتی کند.

۱۳۹۲/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...