نسخه چاپی

نگاهی به سیستم انتخاباتی آلمان

كرسی‌های بوندشتاگ كه صدراعظم آلمان را انتخاب می‌كنند ممكن است با توجه به آراء اخذ شده افزایش یابند.

به گزارش نما به نقل از آسوشیتدپرس؛ هرکدام از 62 میلیون واجدین شرایط می‌توانند در انتخابات امروز (یکشنبه) دو رأی به صندوق اندازند - یک رأی برای نمایندگانی که به صورت مستقیم انتخاب می ‌شوند و یک رأی برای حزب.نصف کرسی‌های مجلس عوام یا بوندشتاگ به نمایندگانی تعلق دارد که به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند، یک کرسی برای هر یک از حوزه‌های انتخابی. این نمایندگان به صورت رأی اکثریت ساده انتخاب می‌شوند.

دیگر 299 کرسی باقیمانده به نامزدهایی که توسط لیست احزاب انتخاب می‌شوند تعلق دارد. رأی احزاب بسیار حیاتی است زیرا مشخص می‌کند که هرکدام از این احزاب چند درصد از کرسی‌ها را در مجلس عوام کسب خواهند کرد. مجلس عوام نیز به نوبه خود صدراعظم را انتخاب می‌کند.هر حزب برای اینکه به کرسی‌ها دسترسی داشته باشد باید دستکم 5 درصد آراء نوع دوم را کسب کرده و یا دستکم سه کرسی نمایندگان را کسب کند.

با این حال،‌ اگر یک حزب بتواند کرسی‌های بیشتری را از آراء نمایندگان انتخابی مستقیم نسبت به آراء حزبی کسب کند در این حالت می‌تواند کرسی‌های اضافی را نگه دارد.این کرسی‌های اضافی می‌توانند منجر به افزایش تعداد کرسی‌های پارلمان شوند. در آخرین انتخابات که در سال 2009 برگزار شد به جای دستکم 598 نماینده 622 نماینده در مجلس حضور یافتند - در انتخابات مذکور حزب آنگلا مرکل توانست 24 کرسی اضافی را کسب کند و بدین ترتیب ائتلاف راست میانه وی را تقویت کند.

در انتخابات قبلی، کرسی‌های اضافی می‌توانستند درباره اینکه کدام ائتلاف قدرت را بدست می‌گیرد تأثیر‌گذار باشند. در انتخابات کنونی این امر ممکن نخواهد بود زیرا به درخواست دادگاه عالی آلمان سیستم انتخاباتی تغییر یافته و از این پس دیگر احزاب نیز کرسی‌های اضافی به دست خواهند آورد تا آرایش نیروها در پارلمان مناسب با درصد آراء آنها باشد.

پس از اینکه آراء شمرده شدند یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان، صدراعظم را به پارلمان معرفی خواهد کرد. این نامزد باید رأی اکثریت نمایندگان پارلمان را کسب کند. اگر نمایندگان نتوانند درباره این نامزد به توافق برسند، رئیس‌جمهور می‌تواند دولت اقلیت را تعیین کرده و یا پارلمان را منحل کند.

پارلمان آلمان برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شود.

۱۳۹۲/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...