نسخه چاپی

دوئل بخش خصوصی با دولتی ها

در نشست تشكل های حرفه ای حمل نقل با وزیر راه وشهرسازی نامه‌نگاری رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به دو تن از فعالان بخش خصوصی بود كه انتقادات تندی را به عملكرد وی داشتند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در این نشست که علاوه بر فعالان بخش خصوصی، معاونان وزیر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان هواپیمایی، سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن نیز حضور داشتند، عملکرد سه معاون فوق در حوزه‌های جاده‌ای، دریایی و هوایی مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

تشکل‌‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل که ۲۰ مردادماه امسال میزبان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در اتاق تهران بودند پس از حدود ۴۰ روز به ساختمان دادمان آمدند تا این‌بار آنها مهمان عباس آخوندی دومین وزیر راه و شهرسازی ایران باشند.

براساس این گزارش؛ عدم استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود بندری، کمبود تجهیزات بندری، گلایه از برخی رویکردهای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وجود مشکلات عدیده در پایانه‌های مرزی کشور، عدم وجود خطوط کشتیرانی بین‌المللی در ایران و مهجور ماندن فعالیت‌های دریایی از جمله مباحثی بود که در دومین نشست فعالان بخش خصوصی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

نکته جالب در این نشست نامه‌نگاری رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به دو تن از فعالان بخش خصوصی بود که انتقادات تندی را به عملکرد وی داشتند.

گفتنی است صدر در یادداشت‌هایی جداگانه به قائم‌مقام، رئیس انجمن پایایانه‌داران ایران و ملک، مدیرعامل کشتیرانی بر و بحر ایران از آنها خواست درباره مشکل خود توضیح کتبی بدهند.

**تنها در حرف ها حمل نقل ریلی در اولویت برنامه ها است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در ابتدای این نشست با بیان این‌که مزیت‌های ایران در حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی منحصربفرد است، گفت: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله کشور باید در سال 1404 اولین کشور منطقه در هاب دریایی باشیم، اما وضعیت کنونی بر خلاف این هدف است.

وی تصریح کرد: برای آن‌که به کشور اول منطقه در حوزه حمل‌ونقل تبدیل شویم باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهیم و از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران استفاده کنیم. در حال حاضر 7 کشور در خشکی محصور هستند و ایران بهترین مسیر برای ترانزیت است. اما با این حال به دلیل فرسودگی ناوگان و گران بودن اعتبارات رشد قابل توجهی در این بخش نداشته‌ایم.

مسعود خوانساری افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر حدود 40 میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما ما فقط توانسته‌ایم حدود یک میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم، یعنی 2.5 درصد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران افزود: در مسائل مربوط به ایمنی در همه بخش‌ها کمبود یا اشکالاتی داریم به خصوص در جاده‌ها که از وضعیت بدتری نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل به سر می‌برد.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل ریلی در حرف از اولویت برنامه‌هاست، گفت: این در حالی است که در عمل و ساختار مشکل داریم، مسئله‌ای که باعث شده تا بخش خصوصی وارد این حوزه نشود.

خوانساری با بیان این‌که در مجموع امکانات و مزیت‌های بسیاری در حوزه حمل‌ونقل داریم، خاطرنشان کرد: با این وجود میزان بهره‌برداری از این امکانات 7 تا 8 درصد است که به راحتی امکان توسعه این بهره‌برداری به 14 تا 15 درصد وجود دارد البته به شرطی که از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

**اقدامات جزیره‌ای در بندر شهید رجایی

مدیرعامل کشتیرانی بر و بحر ایران نیز در این نشست با اشاره به این‌که کشتیرانی در ایران محجور مانده است، گفت: قوانین مزاحم مالیاتی و تامین اجتماعی و همچنین عدم شناخت سیستم بانکی از کشتیرانی و کشتی‌سازی دو مشکلی است که فعالان این بخش‌ها با آن روبرو هستند.

امید ملک با اشاره به این‌که در آلمان کسی که کشتی بخرد تا سالها از پرداخت مالیات معاف است، افزود: باید فکری به حال آینده کنیم، کشورهای متعددی در اطراف ایران محصور در خشکی هستند اما آیا تا 5 سال آینده می‌توانیم به این قبیل کشورها خدمات‌رسانی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در بنادر دچار عقب‌افتادگی زیادی هستیم و بنادر ما توان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت 14 هزار TEU کانتینر را دارند.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی دچار اقدامات جزیره‌ای شده است، گفت: سازمان بنادر اعلام کرده که کشتیرانی‌ها نباید با اپراتورها قرارداد ببندند، همچنین صاحبان کالا هم نمی‌توانند با ترمینال قرارداد امضا کنند. این بدان معناست که علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های بالا نمی‌توانیم از این سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

همچنین احمدرضا قائم مقام رئیس انجمن پایانه‌داران ایران با بیان این‌که در بخش بنادر دچار سردگمی عجیبی هستیم، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی بخش خصوصی نقطه بین و روزمره اندیش شده است، بنابراین برای برون رفت از این وضعیت باید طرح نرم‌افزار جامع لجستیکی در کشور راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کارگروه برای این کار تشکیل شود تا هر 14 روز یکبار گزارش کار را به وزیر ارائه شود تا تصمیمات لازم و به‌موقع اتخاذ شود.

به گفته وی، نبود تعامل بین بخش خصوصی و دولت ضایعات عمیقی را به وجود آورده و بخش دریا نیازمند تصمیمات بدیع است.

**تولید داخل کامیون جوابگوی نیازها نیست

براساس این گزارش ،سید فاطمه مقیمی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نیز با اشاره به این‌که دغدغه اصلی کشور موضوع اشتغال است، گفت: اگر بتوانیم رشد کارآفرینی را به حوزه حمل‌ونقل سوق دهیم، معضل اشتغال و به دنبال آن تورم در کشور حل می‌شود.

به گفته وی، در این راستا باید قانون بهبود فضای کسب و کار و قانون ترانزیت قابلیت اجرا را داشته باشند.

مقیمی در ادامه با بیان این‌که بر اساس قانون برنامه پنجم ورود کامیون‌های با عمر کمتر از سه سال مجاز است، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید مجوز واردات را بدهد، از این رو از شما (آخوندی) می‌خواهیم این مجوز را برای کاهش سن ناوگان بدهید با توجه به این‌که تولیدات داخلی پاسخگوی نیازهای کنونی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نیست.

۱۳۹۲/۷/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...