نسخه چاپی

بی بی سی مورد تنفر آقای روحانی واقع شد!

عکس خبري -بي بي سي مورد تنفر آقاي روحاني واقع شد!

به گزارش نما به نقل از بولتن نيوز،خبر باید مساله ای غیر تکراری، غیر معمولی، و یا به هر دلیل حائز اهمیت باشد تا با قرائت آن، بر دانسته های خواننده افزوده گردد. مثلاً غروب و طلوع خورشید هیچ وقت تیتر اول اخبار واقع نمیشود!

پرشین بی بی سی گزارش می دهد: از طرفی، از آنجا که خواندنِ تیتر خبر به تنهایی، برای رسیدن به موضوعِ آن کافی نیست اما بی شک برای لحظاتی بر ذهن مخاطب تاثیر می گذارد، باید در انتخاب تیتر، صادق بود. اینجاست که با بی توجهی به انتخاب تیتر یا خدای نکرده انتخاب تیترهای غلط انداز، مسأله ای به نام "فریب رسانه ای" موضوعیت پیدا می کند.

همیشه افراطی ها و دغل بازهایی در عالم سیاست وجود داشته اند که از تمام ابزارهای موجود استفاده نموده تا به اهدافی که مطلوب آنهاست برسند. متعاقباً فشاری که رسانه و بالطبع مطالبات جامعه به وجود می آورند، در نوع موضع گیری مسوولین موثر است. لذا افراطی هایی که یا به طور اعتقادی به دنبال مسأله ای هستند و یا مانند رسانه دولتی انگلیس، اجیر شده اند تا به مسائلی اعتقاد داشته باشند و مخاطب خود را نیز به آن باورها برسانند، در تغییر مطالبات جامعه تلاشهای بی دریغی انجام می دهند.

این روزها رسانه های ضد انقلاب به فراخور سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا، و برای کمرنگ کردن تاثیر زخم هایی که از برخی نطق های آتشین احمدی نژاد در سازمان ملل بر تنشان موجود است، هرآنچه در توان دارند را برای ایجاد ذهنیت احتمال ارتباط رئیسان جمهور ایران و آمریکا به کار بسته اند. مهم نیست راه های رسیدن به این هدف، درست باشد یا نادرست.

تیترِ یکی از این اخبار در بی بی سی فارسی، اینگونه انتخاب شده: "روحانی: آماده مذاکره بدون پیش شرط هستیم". این خبر به سرعت به پربازدیدترین خبر بی بی سی تبدیل شده (البته اگر بتوان به آمار این سایت اعتماد کرد). وقتی خبر باز می شود مشاهده می شود بر خلاف آنچه این تیتر در ذهن القاء می کند که همانا مذاکره بدون پیش شرط با آمریکاست، در کمال تعجب مخاطب متوجه می شود که منظور آقای روحانی مذاکره با کشورهای غربی است. مذاکره بدون پیش شرط با این کشورها مسأله ای نیست که در دولت تدبیر و امید طرح شده باشد، بلکه آقای احمدی نژاد نیز بارها و بارها در دولتشان چه به صورت شعارگونه و چه عملی از آن یاد کرده است و حتی در بیانات مقام معظم رهبری نیز طرح مذاکره بدون پیش شرط با غرب به دفعات وجود داشته است. حال باید از بی بی سی پرسید در این برهه حساس، درج چنین تیتری (که خیلی از افراد نیز بدون خواندن مطلب، به قرائت تیتر بسنده می کنند و در ذهنشان گمانه هایی شکل می گیرد) چه معنایی می تواند داشته باشد؟

جالب تر اینکه در بخشی از خبر بی بی سی، موضوعی خلاف تیتر نیز مشاهده می شود. بی بی سی از قول روحانی می نویسد: "آقای روحانی همچنین تاکید کرد که "جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد و هیچ ملت منطقی و آزاده ای روی یک میز، جنگ و دیپلماسی را با هم نمی پذیرد."

آیا این نوع فریب رسانه ای مختص افراطی هایی نیست که حتی اگر به مطلوبشان نرسند، با دروغ پردازی و ایجاد موج های کذایی به بخشی از خواسته های خود می رسند؟ آیا بی بی سی فارسی مصداق همان افراطی هایی نیست که آقای روحانی بارها از آنها اعلام تنفر نموده ؟

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...