نسخه چاپی

"مادر" اروپا در قدرت ماند

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه قدرتمندترین زن جهان و در آلمان و اروپا«مادر» لقب گرفته، با یك پیروزی چشمگیر در انتخابات پارلمانی روز یكشنبه، بعد از ۸سال بار دیگر در مقام خود ابقا شد.

به گزارش نما به نقل از همشهری در خلال چند سال گذشته که بحران اقتصادی کشورهای اروپایی را درنوردید، بسیاری از رهبران این کشورها به مانند دومینو یکی پس از دیگری در انتخابات‌های زودرس یا بموقع از قدرت بر کنار شدند. پاره‌ای از تحلیلگران معتقد بودند آلمان نیز که موتور محرکه اقتصاد اروپا به شمار می‌رود، از این روند استثنا نیست و خانم آنگلا مرکل صدر اعظم در بهترین حالت نمی‌تواند برنده انتخابات مجلس باشد، اما رأی‌دهندگان آلمانی روز یکشنبه نشان دادند برخلاف همتایان خود در کشورهایی مانند یونان که از مرکل بیزارند، به وی اعتماد دارند و می‌خواهند زمام کشورشان را برای سومین دوره پیاپی در اختیار وی قرار دهند.

به گزارش رویترز، نتایج انتخابات روزیکشنبه فراتر از انتظار بسیاری از کارشناسان سیاسی بود. حتی دشمنان سیاسی مرکل نیز اذعان می‌کنند وی پیروز بزرگ نخستین انتخابات مجلس آلمان پس از آغاز بحران بدهی اروپا در سال 2010 است. دیروز چهره شاد مرکل تصویر صفحه اول روزنامه‌های آلمان بود که نتیجه انتخابات را پیروزی شخصی وی توصیف کردند. اما وی یکشنبه شب پس از حضور در جشن پیروزی حزب خود، به حضار یادآوری کرد: فردا باید کار را شروع کنیم. حزب دمکرات‌ مسیحی که مرکل به آن تعلق دارد، توانست 41.5 درصد آرا را از آن خود کند که بهترین نتیجه انتخاباتی این حزب از سال 1990است.

اگر فقط 5کرسی دیگر به این حزب می‌رسید، می‌توانست برای نخستین بار ظرف نیم قرن گذشته اکثریت مطلق را در مجلس سفلای بوندستاگ به‌دست آورد و به تنهایی دولت تشکیل دهد. حزب سوسیال دمکرات که مرکل در دوره اول صدر اعظمی خود از سال 2005 تا 2009 با آن دولت ائتلافی تشکیل داده بود، 25.7 درصد آرا را به‌دست آورد. سبزها 8.4 درصد آرا، حزب چپ 8.6 درصد و حزب دمکرات‌های آزاد که شریک ائتلافی مرکل در دوره گذشته بود، فقط 5درصد آرا را از آن خود کرد. با توجه به این نتایج، گزینه اول مرکل ائتلاف با حزب میانه چپ سوسیال دمکرات است.

اما این حزب در طول مبارزه انتخاباتی از سیاست‌هایی حمایت کرد که با سیاست‌های حزب پیروز دمکرات مسیحی مغایرت دارد، از جمله اینکه آنها خواستار تعیین حداقل دستمزد و افزایش مالیات ثروتمندان شده بودند که مرکل با هر دو مخالف است. سیگمار گابریل رهبر حزب سوسیالیست دمکرات مذاکره با مرکل را برای تشکیل ائتلاف رد نکرد اما گفت این حزب از خواست‌های خود عدول نخواهد کرد.

وی اعلام کرد: نشست رهبران این حزب روز جمعه برای بررسی گزینه‌های موجود تشکیل می‌شود. کارشناسان می‌گویند اگر این حزب تصمیم به برگزاری مذاکره برای تشکیل ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی بگیرد، چه بسا این مذاکره ماه‌ها طول بکشد. در این صورت، تصمیم‌های مهم در سطح اروپا در زمینه اتحاد بانکی و تداوم کمک مالی به یونان و احتمالاً‌ پرتغال به حال تعلیق در می‌آید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آلمان از تشکیل دولتی با حضور اعضای راست و چپ عرصه سیاسی این کشور استقبال می‌کنند.

به‌نظر می‌آید دیگر رهبران اروپا هم از چنین گزینه‌ای استقبال می‌کنند با این امید که حزب سوسیالیست دمکرات سیاست‌های حزب دمکرات مسیحی را در قبال کمک مالی به کشورهای بحران‌زده منطقه یورو که به تدابیر ریاضت‌آمیز و کاهش هزینه‌های عمومی معطوف است، ملایم‌تر کند.

این در حالی است که مرکل پس از پیروزی خود اعلام کرد که تغییر در سیاست آلمان را در قبال اروپا ضروری نمی‌داند. انتخابات روز یکشنبه جایگاه آنگلا مرکل را در عرصه سیاست آلمان و اروپا تحکیم کرد، برخلاف حدود 19نفر از دیگر همتایان وی در این قاره که پس از آغاز بحران مالی در سال 2010از اریکه قدرت فرو‌افتادند، خانم صدر اعظم که در میان مردم آلمان به مادر معروف است، با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو است؛ ازجمله کاهش اتکای کشور به انرژی هسته‌ای و گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر و تعیین چشم‌اندازی برای آینده منطقه یورو.

۱۳۹۲/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...