نسخه چاپی

عملیات "كمان 99" باعث تحیر جهانیان شد

مشاور عالی نظامی فرمانده معظم كل قوا گفت: عملیات "كمان 99" باعث تحیر جهانیان و دشمن شد، چرا كه تصور صدام بر این بود كه نیروی هوایی ایران توانایی پاسخگویی به این تهاجم را ندارد و ارتش عراق می‌تواند طی سه روز بخش قابل توجهی از ایران را تصاحب كند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ "سید رضا پردیس" مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا در مراسم گرامیداشت عملیات 140 فروندی "کمان 99" که صبح امروز در پایگاه شهید لشگری برگزار شد، ضمن دعوت از پیشکسوتان و آزادگان نیروی هوایی به ثبت خاطراتشان اظهار داشت: این خاطرات گنجینه‌هایی است که برای نسل جوان باقی خواهد ماند.

وی در ادامه بیان کرد: امروزه کشورهای غربی با طرح مسئله اسلام‌هراسی تبلیغاتی به مراتب گسترده‌تر را نسبت به رژیم شوروی سابق علیه ایران و انقلاب اسلامی کلید زدند که این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع ملت ایران است.

امیر پردیس اظهار داشت: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از زمان بیعت خود با امام در 19 بهمن 57 تا آخرین روز دفاع مقدس، قهرمانانه و با وجود تمام کمبودها در غربت جنگید و از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کرد.

مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا افزود: آمریکا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به کمک ایران و عربستان سعودی طرح چکش تعادل را برنامه‌ریزی کرده بود که در آن منافع مالی آمریکا از طریق عربستان و منافع نظامی این کشور از طریق ایران در منطقه پیگیری می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ایجاد خلأ قدرت در منطقه، تلاش‌های آمریکا برای اختلاف افکنی قومی_ مذهبی در ایران و تحریک اقوام ایرانی به فعالیت علیه نظام آغاز شد.

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام(ره) و شکست مفتضحانه آمریکا در ماجرای طبس افزود: وقتی هیچ کدام از توطئه‌های آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب به نتیجه نرسید، این کشور ناچار به تحریک عراق برای تهاجم نظامی به ایران شد.

امیر پردیس با برشمردن برخی از دلایل عمده تهاجم نظامی عراق به ایران گفت: صدام فردی قدرت‌طلب بود که آرزوی جانشینی "جمال عبدالناصر" به عنوان رهبر جهان عرب را در دل داشت و به همین دلیل تلاش گسترده‌ای در راستای القای جنگی عربی_ ایرانی به رسانه‌های جهانی کرد.

مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: نگرانی صدام از وجود بیش از 60 درصد شیعه در عراق و امکان تأثیرپذیری این عده، در تهاجم نظامی وی به ایران موثر بود.

وی با ذکر جزئیاتی از عملیات 140 فروندی "کمان 99" گفت: این عملیات باعث تحیر جهانیان و دشمن شد، چرا که تصور صدام بر این بود که نیروی هوایی ایران توانایی پاسخگویی به این تهاجم را ندارد و ارتش عراق می‌تواند طی سه روز بخش قابل توجهی از ایران را تصاحب کند.

پردیس تاکید کرد: اما نیروی هوایی با افزودن بعد ارتفاع به صحنه نبرد، معادلات جنگ را تغییر داده و ارتش عراق را زمین‌گیر کرد و در غیر این‌صورت امکان داشت که پیش‌بینی سه روزه صدام محقق شود.

مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا در پایان با تاکید بر دندان‌شکن بودن پاسخ نیروی هوایی به تجاوز دشمن بعثی خاطرنشان کرد: امروزه کشور ما به فضل رشادت‌های رزمندگان ایران در تمام قوا در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد.

۱۳۹۲/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...