نسخه چاپی

كارشناس شمال آفريقا :

حكومت مصر به دنبال تحقق دموكراسی مورد نظر آمریكاست

عکس خبري -حكومت مصر به دنبال تحقق دموكراسي مورد نظر آمريكاست

اخوان المسلمین در دو انتخابات مصر بعد از انقلاب ژانویه 2011 یعنی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دارای بیشترین آرا شده است نمی توان به راحتی خواست مردم را نادیده گرفت و بعد از دموكراسی دم زد.

یک کارشناس مسائل بین الملل در خصوص انحلال اخوان المسلمین و جلوگیری از فعالیت سیاسی آنها اظهار داشت: در خصوص وضعیت اخوان المسلمین با توجه به حکم دستگاه قضایی مصر نمی توان واژه انحلال را به کار برد و در واقع فعالیت سیاسی آنهاست که ممنوع شده است و آنها دیگر حق این را ندارند که در مصر کار سیاسی انجام دهند.
جعفر قنادباشی در گفتگو با نما با تاکید بر هدف اولیه ارتش مصر مبنی بر جلوگیری از فعالیت اخوان المسلمین افزود: ارتش مصر در بدو کودتا قصد داشت جلوی فعالیت اخوان المسلمین را بگیرد ولی از واکنش طرفداران و حامیان اخوان واهمه داشت نابر این صبر کرد تا بر اوضاع مسلط شود و فضای اجتماعی مصر را به دست بگیرد.
این کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا در تشریح اقدامات ارتش برای به حاشیه بردن اخوان المسلمین گفت: ارتش در اقداماتی سازمان دهی شده به دنبال به حاشیه بردن اخوان المسلمین بود که در ابتدا دفاتر حزب آزادی و عدالت که شاخه نظامی اخوان المسلمین است را بست و سپس با دستگیری سران اخوان و همچنین تخریب روانی و رسانه‌ای آنها فضا را برای جلوگیری از فعالیت آنها فر اهم کرد.
قنادباشی جلوگیری از فعالیت اخوان را در تضاد با شعار دموکراسی حکومت مصر قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: فعالیت اخوان المسلمین در مصر در شرایطی ممنوع شد که آنها شعار دموکراسی و آزادی می دادند و حال با توجه به این که اخوان المسلمین در دو انتخابات مصر بعد از انقلاب ژانویه 2011 یعنی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دارای بیشترین آرا شده است نمی توان به راحتی خواست مردم را نادیده گرفت و بعد از دموکراسی دم زد.
وی با انتقاد از تصمیمات اخیر دستگاه قضایی مصر این تصمیمات را نشان دهنده بازگشت به دوران دیکتاتوری مبارک دانست و اظهار کرد: تبرئه مبارک و فرزندانش و همچنین جلوگیری از فعالیت سیاسی اخوان المسلمین نشان دهنده این است که دستگاه قضایی مصر به شرایط را برای بازگشت به دوران قبل از انقلاب بازگردانده است و خواست مردم را در نظر نمی گیرد زیرا اخوان المسلمین هرچند رفتارهای غلطی در دوران تصدی خود بر حکومت داشته است از محبوبیت خوبی در میان مردم برخوردار بود.
این کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا آینده احزاب در مصر را به سمت خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و گفت: احتمالا احزابی که ماهیت اسلامی نداشته باشند و بتوانند حد الامکان فشارهای اجتماعی را در مصر تخلیه کنند سر کار خواهند آمد که شامل احزاب لیبرال و لائیک است و حتی حکومت مصر حاضر است احزاب کمونیست فعالیت کنند ولی احزاب با ماهیت اسلامی حضور نداشته باشند.
قنادباشی افزود: این مسئله خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این مسئله را هم باید در نظر داشت که سرمداران فعلی ارتش مصر مانند ژنرال السیسی همه تربیت شده و دانش آموخته آمریکا و انگلیس هستند و به دنبال تحقق دموکراسی هدایت شده آنها در مصر هستند که طی آن منافع آمریکا و اسرائیل تامین می شود.
وی در پایان حزب تکفیری النور را تنها حزب با ظاهر اسلامی در مصر ارزیابی کرد و افزود: حکومت مصر برای کم کردن فشار اذهان عمومی به حزب تکفیری النور که از سوی عربستان حمایت می شود اجازه فعالیت می دهد و از این طریق به دنبال این است که در ظاهر نشان دهد که همه تفکرات در مصر اجازه حضور و ابراز عقیده را دارند ولی ماهیت حزب النور برای مردم مصر کاملا روشن است.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...