نسخه چاپی

امروز آغاز دورجدید مذاكرات ایران و 5+1

وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 به همراه كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در نیویورك گرد هم می‌آیند تا درباره برنامه هسته‌ای كشورمان مذاكره كنند.

به گزارش نما، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز به مذاکره می‌نشینند.

البته مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که دیدار دوجانبه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در دستور کار قرار ندارد و هرچه هست در چارچوب 5+1 است.

در نشست امروز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان‌کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیوئو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور دارند.

آخرین نشست ایران و 5+1 با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه 5+1 طی روزهای 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در دیداری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند که دور جدید مذاکرات پنج‌شنبه در نیویورک آغاز شود. همچنین در این دیدار توافق شد پس از آن وزیران خارجه این کشورها نشستی در نیمه اکتبر (اواخر مهر ماه) در ژنو برگزار کنند.

ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای، تصریح کرد: اگر واقعیت‌های ایران امروز مد نظر قرار گیرد، مسئله هسته‌ای قابل حل است.

همچنین مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز سه‌شنبه دوم مهر ماه درباره نشست ایران و 5+1 در نیویورک، اظهار داشت: این نشست آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید است. پیش از این جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را مبنی بر لزوم احقاق حقوق مسلم مردم ایران در داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران به طور صریح و روشن بیان کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم مذاکرات 5+1 باید گویای عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به راه حل در زمان‌بندی مشخص باشد.

افخم درباره محورهای اصلی گفت‌وگوهای ایران با 5+1 نیز عنوان کرد: مباحث ما خیلی روشن است. حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی‌سازی در خاک ایران بحث‌های اصلی ماست. به نظر می‌رسد در نشست پنج‌شنبه وزرای خارجه روندهای قبلی را مرور کنند.

خبرگزاری شین‌هوا نیز از نیویورک درباره مذاکرات امروز ایران و 5+1 نوشت: جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کند. این عالی‌ترین سطح مذاکرات بین دو کشور در طول چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

این خبرگزاری گزارش داد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت، با توجه به اینکه ایران اعلام کرده است مسیر معتدل‌تری در خصوص برنامه هسته‌ای خود در پیش خواهد گرفت، به جان‌کری دستور داده است دور جدید گفت‌وگوها را با ایران آغاز کند.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...