نسخه چاپی

ارسال طرح جدید بیمه بیكاری به مجلس

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون با اشاره به اینكه علت عدم تصویب طرح بیمه بیكاری اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان بود، گفت: طرح جدید جهت جایگزینی با طرح قبلی به مجلس و شورای نگهبان ارائه شده است.

به گزارش نما، علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه مصوبه مجلس درباره بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در گذشته از سوی شورای نگهبان به دلیل عدم تامین بار مالی مورد تایید قرار نگرفت اظهار داشت: این طرح به عنوان مورد اختلافی جهت تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نهایت جهت رفع ابهامات موجود و کارشناسی دقیق مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسات نیز نمایندگانی از وزارت کار حضور داشتند، طرح جدید می‌تواند بخشی از مشکلات بازار کار جامعه را برطرف کند، به همین دلیل تلاش کردیم با ارائه نقطه نظرات مهم اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را برطرف کنیم.

لبافی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار کار وجود ندارد اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار چه به صورت مازاد نیروی کار و چه به صورت کمبود تقاضای نیروی کار به وضوح قابل مشاهده می‌شود.

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون افزود: در این میان دانش آموختگان جوان دانشگاهی نیز با وجود سرمایه گذاری ها و هزینه های قابل ملاحظه ای که برای رشد و ارتقاء سطح دانش آنها در قالب مقاطع مختلف دانشگاهی انجام شده از امکان بسیار کمی برای یافتن شغل مناسب برخوردار هستند .

وی تاکید کرد:کمبود مهارت و تجربه لازم یکی از عواملی است که موجب تشدید این شکاف در سال های اخیر شده است، ملاحظات مورد نظر در کنار سایر عوامل پیامدهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی ناشی از عدم اشتغال بویژه در سطح اقشار تحصیلکرده لزوم برنامه ریزی و سیاستگذاری جدید را در سطح کلان ایجاد می‌کند.

لبافی با تاکید بر اینکه فصل سوم طرحی که مورد اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قرار دارد نیازمند بازنگری است اظهار داشت: یکی از چالش های مهم بازار کار که مانع جذب جویندگان کار در بنگاه های اقتصادی است نداشتن تخصص و مهارت و سوابق کاری به دلیل عدم همخوانی بین آموزش ( دوره های متوسطه ) دانشگاهی و حتی مهارتی است به همین دلیل بنگاه های اقتصادی علیرغم وجود فرصت های خالی تمایلی به جذب بیکاران بخصوص نیروی جوان فاقد سابقه کار ندارند و از طرفی بسیاری از موارد وجود دارد که فرهنگ کار کشور را دچار آسیب نموده است .

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون به جایگزینی طرح جدید به جای طرح قبلی اشاره و تاکید کرد: با بررسی تمام موارد طرحی بعنوان جایگزین با هدف اصلی طرح کارورزی انتقال مهارت ها و تجربیات عملی به جویندگان کار و فراهم نمودن بستر مناسب جهت ورود آنها به بازار کار کشور در واقع استفاده از ظرفیت های خالی بخش خصوصی و دولتی ( صنعت ، کشاورزی ، خدمات ) تهیه کردیم که ضمن ارتقاء سطح علمی و نوسازی ساختار نیروی انسانی رویکرد مناسبی به منظور حذف تدریجی عدم تعادل موجود در بازار کار کشور در کنار کسب تجربه و ارتقاء مهارت جویندگان کار فراهم نماید که این طرح را برای برخی از مسئولان ارسال کرده‌|یم.

وی با تاکید بر اینکه عنوان طرح جدید کارورزی و کارآموزی توام با کار است بیان کرد: در این طرح افراد جوینده کار برای مدتی که تعیین می‌شود بعنوان کارورز به بنگاه اقتصادی معرفی می‌شود و در این مدت ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق آنها توسط صندوق بیمه بیکاری پرداخت می‌شود و از طرفی از درمان نیز بهره‌مند می‌شود.

لبافی تاکید کرد: مشابه این طرح به همان ترتیبی که در طرح اولیه مجلس شورای اسلامی آمده است پیش بینی شده تا از طریق تعیین سهم بیمه بیکاری پرداختی توسط کارفرما و دولت در بخش های مختلف ، دولتی ، خصوصی و استخدام های کشوری ، قانون کار و .... تأمین می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان مزایای این طرح نسبت به طرح قبلی اظهار داشت:در این طرح ضمن اینکه سوابق موجود حاکی است که بیش از حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد افرادی که بعنوان کارورز به بنگاه های اقتصادی معرفی و جذب می شوند بعد از حدود یکسال و سپری شدن مدت کارورزی با شناختی که کارفرمایان از این افراد پیدا می کنند و همچنین تخصصی که به دست می آورند جذب بازار کار شده و امکان ماندگاری در بنگاه های اقتصادی برای آنها فراهم می شود .

لبافی افزود: به بیکارانی که از حضور در بنگاه های اقتصادی برای انجام کارورزی خودداری کنند به آنان مقرری بیمه بیکاری پرداخت نخواهد شد . این طرح به صورت میدانی و عملیاتی برای آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری که شاغل بوده اند و دراجرای قانون بیمه بیکاری بیکار و بیمه بیکاری دریافت نموده اند در سال های ۸۹ ، ۹۰ و ۹۱ در استان خراسان رضوی اجرا گردید.

وی ضمن اشاره به اینکه ۳۰ درصد حقوق توسط کارفرما و معافیت حق بیمه سهم کارفرما و کارگر از طریق صندوق اعمال شد، ادامه داد: به این ترتیب که ۷۰ درصد حقوق مقرری بگیران بیمه بیکاری از صندوق بیمه بیکاری به بنگاه های اقتصادی که تمایل داشتند از بین مقرری بگیران بیمه بیکاری نیروی خودشان را انتخاب و جذب کنند ، پرداخت شد . علاوه بر این حدود ۲۰۰۰ نفر جذب بازار کار شدند و منابع قابل توجهی در صندوق بیمه بیکاری صرفه جویی و بخشی نیز به تولید برگشت و منابع و مصارف صندوق که در سال ۸۸ منفی ۸ درصد بود علیرغم مشکلات حاکم بر بنگاه های اقتصادی در سال ۱۳۹۱ در ده ماهه، مثبت ۱۱ رسید.

لبافی در بیان مزایای اجرای طرح پیشنهادی با رویکرد پرداخت کارورزی و کارآموزی توام با کار تاکید کرد: حدود بیش از ۶۰ درصد جویندگان کار معرفی شده به بنگاه های اقتصادی بعد از اتمام مدت مورد نظر به دلیل فرا گرفتن مهارت های لازم و تعامل ایجاد شده بین کارفرما و نیروی شاغل، جذب همان بنگاه اقتصادی می شوند و همچنین بیکاران واقعی شناسایی و از مقرری مربوطه بهره مند می شوند و طبیعی است افراد شاغل پنهان آمادگی لازم برای جذب در بنگاه های اقتصادی را نخواهند داشت .

وی ادامه داد: ایجاد توقع برای حدود ۸ میلیون نفر کارکن مستقل کشور به حداقل می رسد، ارتقاء توانمندی های حرفه ای جویندگان کار با رویکرد ساماندهی بازار کار، صرفه جویی جدی در منابع صندوق و جلوگیری از اتلاف آن، ظرفیت های خالی بنگاه های اقتصادی تکمیل و هزینه تولید کاهش پیدا می کند، به حداقل رسیدن میزان ریسک پذیری برای جذب نیروی انسانی برای بنگاه اقتصادی و همچنین بهبوددر فرهنگ کار کشور با این طرح جایگزین به وجود خواهد آمد.

۱۳۹۲/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...