نسخه چاپی

مجلس پروتكل الحاقی را نمی پذیرد

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تعیین تكلیف درباره پروتكل الحاقی را در اختیار مجلس خواند و گفت: درشرایط كنونی، مجلس به پذیرش پروتكل الحاقی رضایت نمی‌دهد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های اخیر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا که خواستار پذیرش پیوستن ایران به پروتکل الحاقی ایران شد، گفت: در خصوص پروتکل الحاقی، مجلس مصوبه‌ای داشت که دولت را ملزم کرد تا اجرای داوطلبانه این پروتکل را که در مقطعی اجرایی شده بود، متوقف کند، بنابراین، جان کری باید بداند اختیار تصمیم گیری درباره این کار با مجلس است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که سیاست‌های ظالمانه و غیرمنطقی امریکا ادامه داشته باشد، مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی رضایت نخواد داد زیرا نمایندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملی حساسیت دارند. بروجردی بیان کرد: آن‌ها جمهوری اسلامی ایران را به ناحق در چارچوب قطعنامه شورای امنیت و به صورت غیرقانونی محکوم به تحریم کردند؛ ضمن آنکه تحریم‌های فراقطعنامه‌ای را اجرا کردند که امریکا سردامدار آن بود.

وی همچنین درباره درخواست بازرسی از فردو که از سوی جان کری مطرح شده، توضیح داد: این مساله، پیش از این نیز اتفاق افتاد و فردو خارج از چارچوب قوانین و اصول شناخته شده بین المللی و مقررات آژانس نیست.این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: فردو تحت نظارت است و کاری که جمهوری اسلامی ایران در آنجا انجام می‌دهد، با اطلاع کامل نظارت وآژانس است.

وی با اشاره به صحبتهای وزیر امور خارجه امریکا که غنی سازی بیشتر از یک مقدار معین برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را ضروری ندانسته و خواستار توقف غنی سازی با درصد بالا شده است ، گفت: ضرورت این کار و درصد آن را نیازهای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کند، نه جان کری.عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی به مسئولیت خود مبنی بر در اختیار قرار دادن سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز ایران عمل نکرد و کشور ما احساس کرد جان بیش از ۸۰۰ هزار بیمار به دلیل عدم وجود آن و فعالیت رآکتور تهران در خطر است و خود اقدام به این کار کرد.

بروجردی تصریح کرد: هرگونه اقدام جمهوری اسلامی ایران در مورد غنی سازی در چارچوب عهدنامهNPT و مقررات آژانس است و جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن آن، بر نبود هیچگونه ارتباطی میان این فعالیت و موضوع تسلیحاتی، اصرار دارد.رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، تنها کشوری است که علاوه بر تعهد درNPT، به صورت دینی و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری که رییس جمهور امریکا نیز به آن اشاره کرد، تعهد دارد و وارد عرصه تسلیحاتی نخواهد شد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به تازگی گفت است که ایران گام های ملموسی را برای مطمئن کردن جهان درباره فعالیت های هسته ای خود بردارند که از جمله آنها بازرسی از فردو، پذیرش پروتکل الحاقی و توقف غنی سازی بیش از یک مقدار معین است.

۱۳۹۲/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...