نسخه چاپی

رئیس جمهور تركیه: ایران و آمریكا پشت میزمذاكره بنشینند/دیگر در دو كشور عقاب​ها سر كار نیستند

عبدالله گل رییس جمهور این كشور كه برای شركت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورك سفر كرده بود در راه بازگشت به تركیه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش نما - ایسنا نوشت:
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا نسبت به بهبود روابط ایران و آمریکا امیدوار هستید، گفت: این همه یخی که در طول سالیان گذشته میان دو کشور ایجاد شده است را تنها با یک فوت نمی‌توان ذوب کرد باید دو طرف بر سر میز مذاکره نشسته و گفت‌وگو کنند. مشکلات موجود را نه با جنگ ودرگیری بلکه باید دیپلماسی حل کرد در واقع اقدام نظامی آخرین راهی است که باید بدان متوسل شد.

گل در ادامه با بیان اینکه در دوران محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور پیشین ایران و بوش پسر در آمریکا احتمال چنین تماسی وجود نداشت، گفت: دیگر در هر دو کشور عقاب​ها بر سر کار نیستند ، فرصت خوبی ایجاد شده است اما روند پیش رو برای هر دو طرف بسیار دشوار است و فکر می‌کنم این روند برای اوباما دشوارتر خواهد بود.

وی درباره تاثیر نزدیکی ایران وآمریکا بر ترکیه گفت: این نزدیکی برای ترکیه می‌تواند بسیار سودمند باشد باید خود را از پیچیدگی ها برهانیم. نمی‌توان با ترس و وحشت از موفقیت دیگری کاری را پیش برد. بر همین اساس گفت‌وگوی ایران و آمریکا و رفع هرگونه تهدید و خطرات ناشی از تسلیحات هسته‌یی می‌تواند ترکیه را به آرامش برساند.

رییس جمهور ترکیه اضافه کرد: همچنین از نظر اقتصادی نیز بهبود روابط ایران و‌ آمریکا می‌تواند برای ما سودمند باشد زیرا در چنین فضایی تحریم‌ها برداشته می‌شود و مشکلات پیش روی سیستم‌های بانکی برداشته می‌شود ما اکنون در حال همکاری اقتصادی با ایران هستیم و از طرف دیگر طبق تحریم‌های اعمالی حرکت می‌کنیم. در همین راستا شرکت نفتی توپراش نیز دچار مشکلاتی شده است. برقراری صلح میان ایران و آمریکا می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی ما بگذارد.

۱۳۹۲/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...