نسخه چاپی

گزارش صندوق توسعه ملی به مجلس

به گزارش نما به نقل از مهر، موجودی حساب صندوق توسعه ملی در پایان مردادماه سال جاری بالغ بر 33.5 میلیارد دلار اعلام شد. همچنین مجموع منابع واریز شده به حساب صندوق توسعه ملی از بدو تاسیس تا پایان مردادماه معادل 54.6 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی، مجموع منابع واریز شده به حساب صندوق (از محل فروش نفت خام و فرآورده، مانده حساب ذخیره ارزی و سود متعلقه به موجودی حساب) تا پایان مرداد ماه سال جاری معادل 54.6 میلیارد دلار بوده است که با احتساب پرداخت‌های انجام شده از حساب صندوق بابت مصارف نظیر پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی و کمک جبرانی دولت در پایان سال 1391 و ... موجودی حساب صندوق در پایان مرداد ماه سال 1392 بالغ بر 33.5 میلیارد دلار بوده است.

این گزارش که برای اعضای هیئت امناء صندوق، اعضاء هیئت نظارت، رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌‌های اقتصادی مجلس ارسال شده، صندوق توسعه ملی در اجرای جزء (3) بند «د» و تبصره (3) جزء (6) بند «ط» ماده 84 قانون برنامه پنجم تا پایان شهریورماه امسال 24 فقره قرارداد عاملیت ارزی با 18 بانک دولتی و خصوصی به مبلغ 34 میلیارد و 720 میلیون دلار جهت پرداخت تسهیلات ارزی به بخش غیردولتی و موسسات و شرکت‌های وابسته به بخش عمومی منعقد نموده است.

مجموع طرح‌های مصوب جهت اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان از محل منابع ارزی صندوق تا پایان شهریورماه سال جاری بالغ بر 23 میلیارد و 357 میلیون دلار (بیش از 67 درصد قراردادهای عاملیت ارزی) بوده است که در قالب 367 طرح اختصاص یافته است. اشتغال زایی مستقیم طرح‌های مذکور بیش از 82 هزار نفر اعلام شده است.

بررسی ترکیب بخشی طرح‌های ارزی مصوب نشان می‌دهد بیش از 92 درصد مجموع طرح‌های مصوب با مبلغی بالغ بر 21 میلیارد و 564 میلیون دلار مربوط به بخش صنعت و معدن (با احتساب نفت، گاز و پتروشیمی) است.

از مجموع طرح‌های ارزی مصوب، حدود 7 میلیارد دلار گشایش اعتبار شده که براساس اعلام بانک مرکزی حدود 2.3 میلیارد دلار از تسهیلات مذکور پرداخت شده است. همچنین دراجرای جزء 2-3 قانون بودجه سال 1392 مبنی بر واریز 2 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (علاوه بر سهم 26 درصدی صندوق) بابت بازپرداخت کمک جبرانی پایان سال 1391، مبلغ 348 میلیون دلار به حساب صندوق واریز شده است.

صندوق توسعه ملی همچنین در اجرای بند 16 قانون بودجه سال 1390 و بندهای (1-5) و (2-5) قوانین بودجه سال‌های 1391-1392 کل کشور در خصوص اختصاص بخشی از منابع صندوق به صورت تسهیلات ریالی به بخش‌های آب و کشاورزی صنعت و معدن، تا پایان شهریورماه امسال 21 فقره قرارداد عاملیت ریالی با 9 بانک دولتی و خصوصی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به مبلغ 107 هزار و 650 میلیارد ریال منعقد کرده که از محل قراردادهای مذکور تاکنون بیش از 90 هزار میلیارد ریال از درخواست‌های متقاضیان در بخش‌های صنعت و معدن و کشاورزی مصوب شده است.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...