نسخه چاپی

طرح نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس

عضو فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با اشاره به آماده شدن طرحی در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس، آن را مقدمه‌ای برای تحقق نظام پارلمانی مورد نظر مقام معظم رهبری توصیف كرد.

به گزارش نما، محمد باقری بنابی در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: تعدادی از نمایندگان در حال آماده کردن طرحی با محوریت استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند همانند خبرگان رهبری؛ مثلا نمایندگان استان آذربایجان شرقی که ۱۹ نفر هستند، از کل استان انتخاب شود و دیگر شهرستانی و بخشی نباشد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی افزود: این کار به منظور کارآیی و کارآمدی قوه قانونگذاری است زیرا افراد نخبه ای در مجلس هستند که ضمن تاثیرگذاری، فکر ملی و همت بلند دارند، جزئی نگر نیستند و لازم است کارهای خود را در مجلس به مطالعات اساسی در کشور معطوف کنند.

باقری بیان کرد: اگرچه اکنون نیز مجلس جایگاه ویژه‌ای دارد ولی روند کلی آن، نمایندگان را به سمت جزئی‌نگری سوق می‌دهد و آنها بیشتر به حوزه‌های انتخابیه خود توجه دارند که کار وقت‌گیری است؛ در نتیجه از مسائل کلان کشوری غافل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس مطرح شده، به تاکید آنها برای ضرورت بسترسازی لازم جهت طرح این موضوع اشاره کرد و توضیح داد: باید بسترسازی لازم از طریق مراجع ذی‌صلاح تاثیرگذار در این مساله و رایزنی با آنها پیگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد این طرح برای انتخابات دوره دهم مجلس آماده شود و گفت: با توجه به اینکه قریب ۲ سال تا انتخابات دوره بعد مجلس فرصت است، می‌توان این طرح را کارشناسی و عملیاتی کرد تا در انتخابات دوره دهم مجلس شاهد اجرای ان باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه اکثر نخبگان جامعه موافق این طرح هستند، ادامه داد: نهادهای حاکمیتی و نظارتی و مراجع ذی‌صلاح همچون شورای نگهبان باید با سعه صدر و دید بلند به این مساله نگاه کنند تا با مشکل روبرو نشود.

باقری گفت: اگر دستگاههای نظارتی و حاکمیتی به این مساله جزئی‌نگر باشند، مجلس در هر دوره از نظر کارآمدی نسبت به دوره گذشته با مشکل جدی مواجه می‌شود و نمایندگان از مسائل کلان کشوری غافل می‌شوند که تبعات منفی جدی برای کشور به همراه دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، به برخی کشورهای دیگر که پارلمان آنها به صورت ایالتی انتخاب می‌شود اشاره کرد و افزود: چنین طرحی درصورت اجرا، مقدمه‌ای برای نظام پارلمانی است که مقام معظم رهبری در کرمانشاه به آن اشاره داشتند.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...