نسخه چاپی

دعوتنامه‌ای برای سفر روحانی به عربستان دریافت نشده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم حج گفت كه هنوز از مجاری دیپلماتیك دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت نشده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای تکراری امارات و بحرین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص جزایر سه‌‌گانه اظهار داشت: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌‌ایم که آماده مذاکره برای رفع سوءتفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی در مورد جزیره ابوموسی هستیم.

وی با بیان اینکه این آمادگی را بار دیگر اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه مقامات ایرانی مذاکره با آژانس را سازنده ندانسته‌اند و درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر دوگانگی در مواضع ایران درباره مذاکره با آژانس و 1+5، اظهار داشت: ما چنین تحلیلی نداریم. سیاست‌های ما جامع و یکپارچه دنبال می‌شود. طرفین، مذاکرات ایران با آژانس را سازنده ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه 10 دور مذاکرات قبلی ایران و آژانس طی دو سال گذشته به نتایج مشخصی نرسید زیرا نقاط فنی مورد اختلاف وجود داشت، خاطرنشان کرد: یازدهمین دور این مذاکرات در دولت جدید انجام و در فضای خوبی برگزار شد که امیدواریم با تفاهم طرفین دور بعدی که قرار است در آبان‌ماه برگزار شود، وارد مباحث فنی‌تر شده و به نتایج مثبت‌تری برسیم.

افخم اضافه کرد: اینکه گفته شود فضای وین به یک سمت و نیویورک به سمت دیگر بود، درست و دقیق نیست. فضای مذاکرات با 1+5 مثبت بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی به دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور در این دیدار با مشکلات ایرانیان از نزدیک آشنا و برای ارائه تسهیلات به ایرانیان مقیم با مسئولان اجرایی مشورت‌هایی داشتند و در مورد بورس‌های دانشجویی نیز درخواست‌هایی مطرح شده که ارزیابی از میزان و زمینه‌های اجرای آن ندارم.

یکی از خبرنگاران درباره اخبار مطرح شده مبنی بر توقف اخراج ایرانیان مقیم امارات از این کشور سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از دوم مهر اخباری داشتیم مبنی بر اینکه مقامات امارات به برخی از اتباع ایران اعلام کردند که امکان اقامت‌شان وجود دارد و قوانین قبلی اجرا نمی‌شود، این خبرها را خوشحال‌کننده خواند و گفت: امیدواریم ادامه یابد.

وی آنچه که حاصل شده را در نتیجه پیگیری‌های سفارت ایران در ابوظبی، سرکنسولگری ایران در دبی و ملاقات‌های مقامات کشورمان و طرح مباحث کنسولی با امارات بیان کرد و از برگزاری نشست کنسولی ایران و امارات در پایان مهرماه و در سطح معاونان وزارت خارجه خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد تسهیلاتی برای اقامت ایرانیان و رفع مشکلات آنها فراهم شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت به عمل آمده از ظریف برای سفر به باکو، خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری داشتند و از وزیر خارجه برای سفر به باکو دعوت به عمل آمد.

وی با بیان اینکه ما خواستار روابط بهتر با باکو هستیم و اراده طرف آذری نیز بر این اساس است، اظهار داشت: امیدواریم این سفر در اولین زمان ممکن و مطابق با جدول زمان‌بندی وزیر خارجه انجام شود و تحقق آن گام مثبت و مهمی در پیشبرد و بهبود مناسبات دو کشور همسایه است.

وی درباره اعزام ناظر از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه بر اساس تفاهمات دو کشور این کار قبلا صورت می‌گرفت، افزود: ‌چنانچه در این دور نیز زمینه آن فراهم شود از آن استقبال می‌کنیم.

افخم درباره دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری برقراری پرواز مستقیم بین تهران و واشنگتن، با بیان اینکه ارتباط بهتر ایرانیان مقیم با داخل کشور و تسهیل سفر گردشگران آمریکایی به ایران، نیازمند برقراری خط پروازی مستقیم است، افزود: بر اساس دستور رئیس‌جمهور امکانات فنی و اجرایی این کار باید بررسی شود و بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران سوال کرد که افخم با بیان اینکه تفاهمات و زمینه‌های اولیه این سفر انجام شده، گفت: در اخبار برنامه سفر دو هیئت اروپایی به ایران منتشر شده که کارهای مربوط به مقدمه‌سازی و زمینه‌های انجام این سفرها در حال انجام است که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دعوت از رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم حج بار دیگر با بیان اینکه هنوز از مجاری دیپلماتیک دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم درباره روابط تهران و ریاض خاطرنشان کرد: ما در چارچوب سیاست‌های اصولی کشور خواستار داشتن بهترین مناسبات با همسایگان و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از جمله با عربستان هستیم. امیدواریم زمینه‌های مناسب برای بهبود روابط و تقویت آن فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد چین، روسیه و ژاپن به ایران برای لغو تحریم‌ها در ازای توقف غنی‌سازی با بیان اینکه هنوز از مجاری رسمی چنین پیشنهادی را دریافت نکرده‌ایم، گفت: همواره حسن نیت‌هایی از سوی طرف‌های ثالث وجود داشته که مسیر کار را به سمت تعامل سازنده و کمک به رفع و کاهش تحریم‌ها به پیش ببرد ولی در چارچوب رسمی چنین پیشنهادی دریافت نکرده‌ایم.

وی در خصوص اظهارات نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان که جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده، با بیان اینکه روابط خوب تهران و باکو مخالفان و دشمنانی دارد، اظهار داشت: همواره کسانی بوده‌اند که خواستار تخریب و خدشه‌وارد کردن به این روابط بوده‌اند. ما ضمن احترام به حاکمیت آذربایجان، مخالف هر نوع دخالت در امور داخلی این کشور هستیم.

وی خواستار هوشیاری دولت آذربایجان در این زمینه و ممانعت از شکل‌گیری حرکت‌هایی که به روابط دو کشور لطمه می‌زند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت جام سیمین‌دال و اینکه آیا این اقدام آمریکایی‌ها برای نشان دادن حسن نیت به ایران بوده، گفت: معاون گردشگری رئیس‌جمهور در سفر اخیر به نیویورک مذاکراتی را درباره میراث فرهنگی ایران انجام داد که این مذاکرات در تهران ادامه خواهد یافت. امیدواریم این اقدام گام حسن نیت آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران و نشانه‌ای برای همکاری به منظور بازگرداندن الواح تاریخی به ایران باشد.

وی در پاسخ به سوالی اصلاحات نخست‌وزیر ترکیه در این کشور را به مسائل داخلی این کشور مربوط دانست.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...