نسخه چاپی

روحانی هنوز دركانون توجه خبری نیویورك

با وجود گذشت چهار روز از بازگشت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از سفر به نیویورك و اعلام مواضع تعامل سازنده جمهوری اسلامی در حل مسائل مختلف در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، هنوز خبرنگاران فعال در مقر این سازمان، درباره سخنان و مواضع رییس جمهوری ایران ابراز نظر می كنند.

تحليل محتوايي سخنان روحاني در سازمان ملل و نگاه به ديگر مواضع ايشان و گنجاندن اين ديدگاهها در مطالب و گزارش هاي رسانه اي همچنان ادامه دارد، كه اين موضوع مورد توجه خبرنگاران فعال در سازمان ملل قرار گرفته است.
سلوك نماينده خبرگزاري آناتولي در تركيه در سازمان ملل به ايرنا گفت: سخنان آقاي روحاني در نيويورك كاملا حساب شده، منطقي و دور از تنش بود و نشانه اراده دولت جديد ايران براي تعامل بيشتر با دنيا را نشان مي دهد.
سلوك افزود: در سخنان رييس جمهوري ايران به خوبي مي توان علاقه ايشان را براي تعامل با ساير كشورها در فضايي دوستانه و برابر حس كرد.
وي تاكيد كرد: روحاني از بيان اظهارات تنش زا خودداري كرد و در مجموع سخنان ايشان با استقبال مقام ها و محافل رسانه اي قرار گرفت.
اين فعال رسانه اي اضافه كرد: بدون شك فضاي جديدي كه در پي اظهارات رييس جمهوري جديد ايران ايجاد شد، بيشتر از همه اسراييل را غمگين كرد.
اوالين لئوپولد كه خود را خبرنگار آزاد در سازمان ملل معرفي كرد گفت: به اعتقاد من، سخنان و مصاحبه هاي اختصاصي رييس جمهوري ايران با رسانه هاي ايراني و معتبر جهاني راحت و بازتر از سخنراني در نشست مجمع عموي سازمان ملل بود.
وي اظهارات روحاني در عرصه هاي بين المللي، منطقه اي و سياست خارجي دولت ايران را براي تعامل با دنيا به روشني و با اصولي منطقي و قابل قبول ارايه داد كه مي تواند سرفصلي جديد براي توسعه همكاري هاي گسترده تهران در روابط دو جانبه، چند جانبه، منطقه اي و حتي جهاني براي گذر از برخي مشكلات و مسايل كنوني باشد.
اين خبرنگار گفت: به اعتقاد من، آمريكا چند گام به سمت ايران براي بهبود رابطه برداشت اما تهران تنها يك قدم برداشت و انتظار مي رفت كه ايراني ها با توجه به اظهارات باز و مستقيم اوباما، گام هاي بيشتري برمي داشتند.
وي اضافه كرد : البته ايران و آمريكا سال ها است كه با هم روابط ديپلماتيك مستقيم دارند و مشكلات زيادي براي برقراري روابط وجود دارد، بويژه در دو كشور گروههايي مخالف برقرار رابطه هستند و تغيير كنوني در لحن و ادبيات سياسي مي تواند بستري براي رفع مشكلات و تنش ها در مسير منطقي و گام به گام باشد.
اين خبرنگار اضافه كرد: مهم اين است كه دولت هاي روحاني و اوباما شرايطي را فراهم كرده اند كه بعد از پيروزي انقلاب در ايران و قطع روابط سياسي بين دو كشور بي سابقه بوده و حفظ و تلاش براي برداشتن گام هاي روبه جلو مي تواند در يك پروسه زماني مشخص زمينه را براي برقراري روابط بين دو كشور فراهم آورد.
لئوپولد گفت: مهم اين است كه امروز مقام هاي دو كشور، مردم و گروههاي مخالف و موافق برقراري رابطه اين فضا و شرايط را حس و درك مي كنند.
نظار عبود خبرنگار شكبه تلويزيوني المنار هم در اين زمينه گفت: اوباما گام هاي بيشتري براي رابطه با ايران برداشت در حاليكه آقاي روحاني با احتياط پيش رفت،
البته ايران به دليل برخي رفتارهاي گذشته دولت هاي وقت آمريكا، تهران حق دارد با احتياط بيشتر گام بردارند و به دنبال راستي آزمايي گفتار و اعمال دولتمرداني آمريكايي باشند.
وي تاكيد كرد: البته به اعتقاد من مشكل اصلي آمريكا براي برقراري رابطه با ايران، اسراييل است، زيرا مجبور است براي رسيدن به اين هدف تا حدي تنش ها ميان تهران و واشنگتن را كاهش دهد.

۱۳۹۲/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...