نسخه چاپی

خودسوزی سیاه پوست آمریكایی آیینه تمام‌نمای معضلات جامعه آمریكا، بازتاب برده‌داری نوین

تنها حضور یك رئیس جمهور سیاه پوست مدرك معتبری برای نشان دادن آنچه كه واقعا علیه سیاه پوستان آمریكایی می‌گذرد نیست و خودسوزی یك شهروند آمریكایی در مقابل كنگره بازتاب تبعیض و بی عدالتی علیه آنها است.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک مرد سیاهپوست آمریکایی روز جمعه به وقت محلی، در پارک ملی «National Mall» واشنگتن که به دلیل تعطیلی دولت فدرال آمریکا از روز سه‌شنبه تعطیل شده است، بر روی خود بنزین ریخت و خودسوزی کرد.

این حادثه درست یک روز بعد از تعقیب و گریز در مقابل کنگره و تیراندازی رخ داده است که نهایت آن ماجرا به کشته شدن یک زن در مقابل ساختمان کنگره منتهی شد.

اقتصاد رو به زوال آمریکا، تعطیلی دولت فدرال، تیراندازی در مقابل ساختمان کنگره و خودسوزی یک شهروند آمریکایی در همین مکان بازتاب مشکلات امروز جامعه و دولت آمریکا است که همه مردم آمریکا را با خود درگیر کرده است.

خودسوزی این شهروند آمریکایی دو ویژگی بارز دارد. مساله اول مکانی است که این فرد خودسوزی کرده است؛ درست در مقابل ساختمان کنگره آمریکا! مساله دوم سیاه پوست بودن این شهروند آمریکایی است. به نظر می‌رسد این سیاه پوست آمریکایی با خودسوزی در مقابل دیدگان سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی قصد داشته پیام‌هایی را به آنها منتقل کند. چرا که خودسوزی شهروندان در کشورهای دیگر طی سال‌های اخیر به تغییرات و جنبش‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا منجر شد و تداعی کننده بهار عربی در خاورمیانه است.

فارغ از مشکلاتی که دولت و جامعه آمریکا با آن مواجه است خودسوزی یک شهروند سیاه پوست در آمریکا را می‌توان دنباله بی عدالتی و تبعیض نژادی علیه سیاه پوستانی تلقی کرد که حتی در پوشش خبری رسانه‌های آمریکا هم این تبعیض مشهود است. این موضوع برای کسانی که اخبار مربوط به تحولات مشابه را از رسانه‌های آمریکایی پیگیری میکنند آشکار است.

«ابی مارتین» خبرنگار آمریکایی که اخبار مربوط به خودسوزی این سیاه پوست آمریکایی را دنبال می‌کند در صفحه توییتر خود نوشت؛ رسانه‌های آمریکایی خودسوزی این مرد سیاه پوست را در مقابل ساختمان کاپیتول هیل نادیده می‌گیرند اما همچنان درباره ابعاد کشته شدن یک زن که چند روز پیش در تیراندازی در مقابل ساختمان کنگره کشته شد مطلب می‌نویسند و گزارش پخش می‌کنند.

البته این برای اولین بار نیست که رسانه‌های آمریکایی هنگام وقوع چنین حوادثی برای سیاه پوستان به راحتی از کنار آن می‌گذرند و تلاش می‌کنند آن را کم اهمیت جلوه دهند.

یک فعال سیاسی و حقوقدان آمریکایی معتقد است که امروزه سیاه‌پوستان در آمریکا هنوز هم همان «کلاغ سیاه» قرن نوزدهم هستند.

در تاریخ تبعیض نژادی در آمریکا علیه سیاهپوستان کلمه «جیم کرو» که همان اصطلاح کلاغ سیاه است، برای تحقیر آنان بکار گرفته می‌شد.

میشل الکساندر نویسنده کتاب «جیم کرو جدید» که به وضعیت سیاه پوستان در زندان‌های آمریکا می‌پردازد آمار و ارقام حیرت آوری از نقض حقوق بشر و نقض حقوق سیاهپوستان آمریکایی را ارائه می‌کند.

خانم الکساندر برخلاف کسانی که جامعه آمریکا را به صورت باغ گل رز وانمود می‌کنند پرده از نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی در آمریکا بر می‌دارد و علیرغم موفقیت‌های سیاهپوستان در آمریکا مانند باراک اوباما و خانم «اپرا وینفرد» که مجری و صاحب یک برنامه تلویزیونی در آمریکا است، ادامه برده داری مدرن در آمریکا را با آمار و ارقام نشان می‌دهد.

باید اذعان داشت که صرف حضور اوباما در کاخ سفید مدرک معتبری برای نشان دادن آنچه که واقعا علیه سیاه پوستان آمریکایی می‌گذرد نیست و این رسانه‌های آمریکایی هستند که با برجسته کردن مواردی مثل پیروزی اوباما در انتخابات تلاش می‌کنند مشکلات و معضلات سیاه پوستان را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.

به باور فعالان سیاسی و حقوق بشر آمریکا، تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان فقط در رسانه‌ها و زندان‌های آمریکا دیده نمی‌شود؛ سیستم قضایی آمریکا نیز مملو از نمونه‌های تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان است. پرونده جنجالی قتل «ترایوون مارتین» که به تبرئه جورج زیمرمن قاتل این نوجوان سیاهپوست ختم شد، بسیاری را در آمریکا به خشم آورد. منتقدان می گویند که زیمرمن فقط به این علت که ترایوون مارتین یک سیاه پوست بوده، به او بدگمان شده و او را به قتل رسانده است و دادگاه عالی آمریکا نیز به این دلیل که زیمرمن یک سیاه پوست را به قتل رسانده است او را تبرئه کرده است.

براساس گزارش شبکه سی ان ان، آمارها نشان می‌دهد تبعیض علیه سیاهپوستان در نظام قضایی آمریکا به طور گسترده وجود دارد.

براساس آمار پلیس آمریکا، تقریبا نیمی از زندانیان در این کشور از سیاهپوستان آفریقایی تبار هستند. هم اکنون دو میلیون و سیصد هزار نفر در آمریکا زندانی هستند که یک میلیون نفر آنها از سیاهپوستان آفریقایی تبار هستند. با توجه به نسبت سیاهان به کل جمعیت آمریکا، سیاهپوستان شش برابر بیشتر از سفیدپوستان به زندان می افتند.

به این موارد باید مسائل بیکاری و فقر فزاینده سیاه پوستان را هم اضافه کنیم. به این صورت که کارفرمایان ترجیح می‌دهند کارکنان خود را از میان سفید پوستان انتخاب کنند بنابراین سیاه پوستان در زمینه استخدام در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

اگر چه هنوز ابعاد و انگیزه‌های خودسوزی این شهروند سیاه پوست آمریکایی مشخص نشده است اما وقوع چنین حادثه‌ای را باید بخشی از واقعیات جامعه آمریکا تلقی کرد.

این حادثه ممکن است آغاز جنبش دیگری برای مبارزه با تبعیض و برده داری مدرن در آمریکا باشد.

۱۳۹۲/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...