نسخه چاپی

روش جدید درمانی برای سرطان خون

محققان علوم پزشكی در دانشگاه ایندیانا روشی ابداع كرده اند كه می توان با استفاده از آن به درمان قاطع تر بیماری سرطان خون از نوع لنفوم ، امیدوارتر شد.

به گزارش نما، دکتر «روبن کاپور» و همکارانش در دانشگاه ایندیانا با همکاری محققان مرکز تحقیقات سرطان «برن سیمون»، الگوهای پیش بالینی و فارماکولوژیکی را یافته اند که می توان از آنها به عنوان گیرنده های سرطانی برای درمان بیماری لوسمی حادی استفاده و این سرطان را متوقف کرد.

بر اساس مقاله این محققان که در شماره اخیر نشریه تحقیقات سرطان منتشر شد این روش در درمان 90 درصد از بیماران سرطانی موثر خواهد بود.

دکتر کاپور می گوید دو هدف مهم به نام های آنزیم «راک جی تی پی آز» و «پاک» یافته اند و می توان از مهار کننده های آنها، برای درمان لوسمی استفاده کرد.

هر دو روش، با موفقیت بر روی الگوهای حیوانی مورد آزمایش قرار گرفته اند.

دانشمندان امیدوارند این روش درمانی جدید، بر روی الگوهای انسانی مبتلا به لوسمی و سرطان خون نیز سودمند باشد.

سرطان خون، نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گویچه های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می شود.

لوسمی یا لوکمی ریشه در زبان لاتین به معنای «خون سفید» دارد و فرآیند تکثیر، خون سازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می کند.

اجتماع این یاخته های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده هایی در اندام های حیاتی بدن نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندام های حیاتی بدن می شوند.

لوسمی شایع ترین سرطان اطفال در جهان است.

‎لوسمی براساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به دو دسته حاد و مزمن تعریف می شود.

لوسمی حاد، رشد سریع همراه با تعداد زیادی گویچه های سفید نارس است و مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است.

لوسمی مزمن، رشد آهسته همراه با تعداد بیشتری یاخته های سرطانی بالغ تر است و مدت زمان طولانی تا بروز علائم بالینی آن دارد.

لوسمی نیز با توجه به نوع یاخته موجود در بافت مغز استخوان که دچار تراریختی و سرطان شده است تعریف می شود و اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند.

۱۳۹۲/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...