نسخه چاپی

سرعت بالا، علت نهایی حادثه اسكانیا

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تشریح نتیجه كارگروه بررسی حادثه اتوبوس اسكانیا در این سازمان گفت: از نظر سازمان‌ استاندارد لاستیك اتوبوس علت اصلی حادثه اسكانیا نبوده، بلكه سرعت بالا دلیل این اتفاق است.

به گزارش نما به نقل از فارس، نظام‌الدین برزگری امروز در یک نشست خبری از پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی فارس در مورد دلیل حادثه اتوبوس اسکانیا و نتیجه کارگروه بررسی‌کننده این موضوع در سازمان استاندارد، اظهار داشت: برای بررسی این اتفاق هفت کارگروه در دستگاه‌‌های مختلف تشکیل شد و یکی از این کارگروه‌ها، کارگروهی بود که برای بررسی لاستیک اسکانیا در سازمان استاندارد ایجاد شد.

وی تصریح کرد: پلیس راهور ناجا باقی‌مانده لاستیک اسکانیا را که حدود 70 تا 80 سانتی‌متر از رویه لاستیک بود، برای ما فرستاد و کارشناسان داخلی و خارجی سازمان استاندارد آن را بررسی کردند.

برزگری توضیح داد: در این بررسی تاریخ تولید لاستیک مشخص نشد، زیرا این تاریخ بر روی بدنه لاستیک حک می‌شود و ما بدنه لاستیک را در اختیار نداشتیم و در تصادف از بین رفته بود.

برزگری افزود: در بررسی رویه لاستیک به این نتیجه رسیدیم که علامت شرکت لاستیک‌سازی گودیر بر روی این لاستیک وجود دارد. که از لحاظ کیفیت تولیدات این شرکت مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: بنابر این لاستیک از لحاظ کیفی مشکلی نداشته و ما سه دلیل را به عنوان نتیجه کارگروه برای علت حادثه اسکانیا اعلام کردیم.

رئیس سازمان استاندارد اظهار داشت: یکی از دلایل این بود که یک شی فلزی وارد لاستیک اتوبوس شده و باد لاستیک به تدریج خارج شده است و دلیل احتمالی دیگر برخورد یک شی برنده و تیز با لاستیک اسکانیا بود.

وی ادامه داد: دلیل سوم این بود که ممکن است لاستیک اتوبوس در حین تصادف دو پوسته شده باشد، زیرا این اتوبوس 28 متر در دو طرف گاردریل مسافت طی کرده و میله‌های افقی و عمودی اتوبان را خم کرده است در عین حال تیر چراغ برق را نیز از جا کنده و در لاین مخالف با یک اتوبوس دیگر برخورد کرده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: چرا در حادثه اسکانیا موضوع بالا بودن سرعت اتوبوس پیگیری نمی‌شود.

وی تصریح کرد: عنوان می‌کنند که سرعت متوسط اتوبوس اسکانیا 93 کیلومتر در ساعت بوده است که وقتی می‌پرسیم این سرعت را چطور مشخص کرده‌اید، پلیس راهور می‌گوید زمان ساعت زدن راننده تا محل تصادف 18 دقیقه بوده است و در این مدت 28 کیلومتر مسافت توسط اتوبوس طی شده که با توجه به این دو پارامتر سرعت متوسط اتوبوس 93 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

برزگری ادامه داد: این بحث در حالی مطرح است که به طور معمول راننده اتوبوس برای ساعت‌زدن چند دقیقه‌ای را صرف می‌کند و پس از برگشت به اتوبوس نیز اگر کسی پیاده شده باشد برای بازگشت آن چند دقیقه‌ای معطل خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این سرعت اولیه اتوبوس در حال حرکت صفر است که ممکن است با وجود یک خودرو یا اتوبوس در جلوی اسکانیا برای مدت 10 دقیقه با سرعت 40 یا 50 کیلومتر حرکت کرده باشد. پس نباید متوسط سرعت را در نظر گرفت، بلکه باید سرعت لحظه‌ای اتوبوس در زمان حادثه مشخص شود.

به گفته وی؛ اگر اتوبوس تنها 3 تا 5 دقیقه در بین راه متوقف بوده باشد این زمان را باید از مدت زمان 17 دقیقه‌ای کم کرد و در نتیجه سرعت اتوبوس در زمان تصادف بین 120 تا 140 کیلومتر خواهد بود.

*اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های کارگروه تا دو هفته دیگر

وی افزود: نتیجه کارگروه بررسی حادثه اسکانیا در سازمان استاندارد به وزیر راه ارائه شده و علت نهایی حادثه پس از جمع‌بندی نتیجه حاصل از 7 گروه از سوی وزیر راه اعلام خواهد شد.

*انتقاد از حمایت‌های بی‌دریغ از خودروسازان

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با انتقاد از برخی حمایت‌های بی‌رویه از صنعت خودروسازی گفت: صنعت خودرو در ایران انحصاری است و با وجود تعرفه‌های نزدیک به 100 درصد برای واردات خودرو، فضای رقابتی برای تولید‌کنندگان داخلی وجود ندارد و مردم مجبورند خودروهای داخلی را بخرند.

وی با بیان اینکه طراحی برخی از خودروهای تولید داخل مربوط به 15 تا 25 سال پیش است گفت: این خودرو‌ها در دنیا از رده تولید خارج شده ولی تصمیم‌گیران ایران معتقدند که این خودروها همچنان باید در کشور تولید شوند.

برزگری اظهار داشت: در این شرایط وظیفه سازمان استاندارد برای کنترل کیفیت خودروها سخت شده و از 5 سال پیش به موضوع ارتقاء کیفیت خودروها ورود پیدا کردیم.

*کاهش تلفات جاده‌ای با وجود ۲،۵ برابر شدن خودروها

برزگری با بیان اینکه در سال 85 تعداد تلفات جاده‌ای کشور حدود 28 هزار نفر بود، افزود: با پیگیری استاندارد‌ها و همکاری برخی دستگاه‌ها در حال حاضر تعداد تلفات به 19 هزار نفر رسیده و این در حالی است که تعداد خودروها سه برابر و تعداد سفرها 2.5 برابر شده است.

*از تمدید مهلت نصب ایربگ بی خبر بودم

وی با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها از طرف مسئولان دولتی در سال‌های قبل تصریح کرد: چندی پیش مصوبه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای مهلت‌دهی در نصب ایر‌بگ صادر شد که من به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد از آن بی‌خبر بودم و بدون هماهنگی با ما این مصوبه صادر شده بود.

رئیس سازمان استاندارد افزود: مصوبه‌ مهلت‌دهی برای نصب کیسه‌هوا با پیشنهاد وزیر صنعت در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صادر شده بود در حالی که طبق قانون این پیشنهاد باید به دبیر شورای عالی استاندارد ارائه و پس از آن در صورت لزوم در ستاد تدابیر مطرح می‌شد.

وی تأکید کرد: ما مهلت‌دهی برای نصب کیسه هوا را قبول نکردیم و طبق مصوبه‌ قبلی باید 80 درصد خودروها در شرایط فعلی دارای ایربگ باشند و 20 درصد بقیه نیز تا پایان سال مجهز شوند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی خودروسازان در یک فضای آزاد با یکدیگر رقابت می‌کنند گفت: حمایت‌های بی‌رویه‌ای از طرف مسئولان از صنعت خودرو شده که این مشکل باید برطرف شود.

* احمدی نژاد در طول ۸ سال یک بار به استاندارد سر نزد

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در دولت قبل من به عنوان رئیس سازمان نمی‌توانستم با رئیس‌جمهور ملاقات کنم، ولی یک مدیر خودروساز می‌توانست با رئیس‌جمهور ملاقات کند و پس از آن نیز یک مرتبه یک نامه در جهت حمایت از صنعت خودرو بیرون می‌آمد.

وی ادامه داد: در 8 سال گذشته رئیس‌جمهور سابق حتی یک بار هم به سازمان استاندارد سرنزد و این در حالی است که در همه کشورها روز جهانی استاندارد با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

*دعوای برزگر با غضنفری بر سر ۵ خودرو غیر استاندارد

برزگری اظهار داشت: زمانی من بحث غیراستاندارد‌ بودن 5 مدل خودرو را مطرح کردم که در آن زمان وزیر صنعت وقت از من خواست تا این موضوع را تکذیب کنم، من گفتم تکذیب نمی‌کنم، وزیر گفت: می‌روم پیش رئیس‌جمهور و شما از فردا رئیس‌سازمان استاندارد نخواهید بود.

برزگری ادامه داد: به وزیر گفتم همین الان برو و شخص جایگزین من را مشخص کن.

وی با بیان اینکه چنین موارد توصیه‌ای را قبول نمی‌کنم، افزود: یکی از مسئولان دولتی به من گفت که آقایان از شما ناراحت هستند، گفتم ناراحت باشند، حق مردم برای من مهم است.

برزگری تأکید کرد: من با پارتی نیامدم و در حال حاضر نیز هیچ دغدغه‌ای برای میز ریاست سازمان استاندارد ندارم.

وی با اشاره به جلسات روز پنجشنبه وزیر صنعت افزود: در یکی از این جلسات پیشنهاد کردم که وزارت صنعت به جای پیگیری قیمت خودرو به دنبال ارتقاء کیفیت خودرو باشد که قرار شد این برنامه در جلسات بعدی ارائه شود.

وی افزود: در حال حاضر 7 تا 8 هزار نفر از تلفات جاده‌ای مربوط به تصادف موتور‌سیکلت‌ها ‌است و علاوه بر این 5 تا 6 هزار نفر نیز به عابر پیاده اختصاص دارد که اگر این تعداد را از رقم 19 هزار نفری تلفات جاده‌ای کم کنیم مشخص می‌شود که تعداد واقعی تلفات جاده عدد کمتری است. هر چند باز هم باید این تعداد کاهش یابد.

۱۳۹۲/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...