نسخه چاپی

دو بی‌عدالتی در نحوه پرداخت یارانه

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیشنهاد حذف پرداخت یارانه‌ به سه دهك از یارانه‌بگیران، گفت: به نظرم مجلس با این پیشنهاد موافقت می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره جلسه دیشب کمیسیون برنامه و بودجه با محمد باقر نوبخت، گفت: من اطلاعی از آن جلسه ندارم.

وی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: هدفمندی به معنی غیرسرانه و غیربرابر است اما کاری که ما امروز انجام می‌دهیم دارای بی‌عدالتی‌هایی است.

این نماینده مجلس روش فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارای دو بی‌عدالتی دانست و افزود: ما در این طرح به فقیر و غنی به صورت یکسان یارانه پرداخت می‌کنیم که این بی‌عدالتی است و بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم بخشی از پولی که قرار است به مردم پرداخت شود، از طریق دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

توکلی ادامه داد: در این فرایند بانک مرکزی باید اسکناس چاپ کند و در چنین شرایطی وقتی پول زیاد شد، نقدینگی افزایش یافته و تورم ایجاد می‌شود که این تورم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و فشارش به دهک‌های بالا کمتر از متوسط است.

این نماینده مردم در خانه ملت روند ذکر شده را باعث ایجاد اختلال در اقتصاد دانست و افزود: این روند تورم ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود می‌شود، در واقع در این فرایند ما با دست خودمان در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: می‌گویند شناسایی دهک‌ها مقدور نیست. البته دولت یازدهم این موضوع را بیان نکرده بلکه دولت قبلی اعلام کرده بود که شناسایی دهک‌ها مقدور نیست.

توکلی اضافه کرد: از صدر اسلام تاکنون مسلمانان به اهلش ذکات و خمس می‌دادند و می‌دهند لذا شناخت مستحق مقدور است که خداوند این احکام را در نظر گرفته است.

نماینده مردم در خانه ملت در همین زمینه گفت: امروز گردش مالی تمامی صاحبان حساب بانکی در بانک مرکزی موجود است، مؤدیان مالیاتی هم مشخص است به چه میزان مالیات پرداخت می‌کنند، مالکان خودروهای لوکس نیز مشخص هستند در نتیجه از این ملاک‌ها می‌توان برای شناسایی بهره برد.

توکلی در پاسخ به این سؤال که اکنون واکنش مجلس به پیشنهاد حذف سه دهک چه خواهد بود، گفت: به نظرم مجلس با این موضوع موافقت می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدام مشکلات طرح هدفمندی یارانه‌ها را حل می‌کند، اظهار داشت: این یکی از مشکلات است و مشکلات دیگری هم وجود دارد که بایستی حل شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا با دولت جلسه‌ای درباره پیشنهاد حذف سه دهک برگزار خواهیم کرد، گفت: دولت پیش از این اعلام کرده که به انجام این اقدام تمایل دارد، اگر لازم باشد برای تعامل با دولت جلسه برگزار خواهیم کرد.

۱۳۹۲/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...