نسخه چاپی

تندروها روايت مي كنند

سه آزمون حسن روحانی

هفته نامه فرانسوی «نوول ابزرواتور» ، در مطلبی با عنوان سه آزمون «حسن روحانی» از نظر غربی‌ها، ضمن بررسی دیدگاه‌های افراطیون و معتدل‌های غرب، این پرسش‌ را مطرح كرده كه آیا تحركات دیپلماتیك حسن روحانی، رییس جمهور ایران تنها پرده‌ای دودی در مقابل غرب است یا این كه گشایش سیاسی‌ میان تهران و پایتخت‌های غربی و حتی یك تغییر در استراتژی ایران است؟

به گزارش نما، نویسنده نوول ابزرواتور ادامه می دهد که اکنون فقط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که ابتکار حسن روحانی را رد می کند و آن را ریاکارانه می خواند. در مقابل، باراک اوباما که نتوانست با حسن روحانی در جریان سفر به نیویورک ملاقاتی داشته باشد، حاضر شد که با رییس جمهور ایران به صورت تلفنی گفت وگو کند.

نوول ابزرواتور همچنین به دیدار چهل دقیقه ای حسن روحانی با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در نیویورک و در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره می کند و می نویسد که برای پاریس، همچون واشنگتن، این گونه تماس ها برای بخشیدن اعتبار به ابتکار عمل حسن روحانی در حل پرونده هسته ای است.

همچنین این هفته نامه فرانسه، با اشاره به عبارت «نرمش قهرمانانه» که از سوی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به تازگی مطرح شده، می نویسد که بر این اساس رهبر ایران در راهبرد جدید خود، اولویت را به دیپلماسی داده است.

نوول ابزرواتور در ادامه به تفاوت لحن اظهارات حسن روحانی نسبت به محمود احمدی نژاد درباره اسرائیل و هولوکاست نیز اشاره می کند و می نویسد که اینها همه نشانه های عینی دیگری است.

در پایان، نوول ابزرواتور به سه نشست حیاتی در آینده اشاره می کند که در آنها می توان صداقت ایران را سنجید؛ یکی مذاکرات روز پانزده اکتبر در ژنو میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی درباره پرونده هسته ای این کشور، دومی دوازدهمین جلسه مشترک میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران که قرار است سیزده روز بعد از آن برگزار شود و سومی نشست ژنو دو درباره حل بحران سوریه که قرار است ماه نوامبر با حضور ایران و قدرت های درگیری در بحران سوریه برگزار شود.

به گزارش انتخاب، به اعتقاد این نشریه فرانسوی، این سه آزمون هایی برای سنجش صداقت و آزادی عمل حسن روحانی تحت نظر و بررسی شدید غرب است.

۱۳۹۲/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...