نسخه چاپی

چگونه متوجه بوی بد دهان خود شویم؟

ممكن است بارها خواسته باشید بوی دهان خود را كنترل كنید و مطمئن شوید كه با بوی ناخوشایندی مواجه نخواهید شد.

در این مطلب سعی داریم به این موارد بپردازیم که چرا به راحتی امکان تشخیص بوی دهان برایمان امکان‌پذیر نیست و چرا نیاز به کنترل بوی دهان داریم. در انتها نیز متدهایی برای تشخیص بوی دهان به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

بسیار دشوار است که بتوانیم تنفس بدبوی خود را تشخیص دهیم چرا که افراد به بوی دهان خود عادت می‌کنند و پس از مدتی دیگر آن را تشخیص نمی‌دهند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که به منزل کسی رفته باشید که تعداد زیادی گربه یا حیوانات خانگی داشته باشد؟ اگر در مورد بوی نامطلوب خانه که ناشی از وجود حیوانات خانگی است به صاحب خانه چیزی بگویید احتمالاً شگفت زده خواهد شد. واقعیت این است که مشام ما پس از مدتی به بوها عادت می‌کنند.

مثال ساده‌تر عطر یا ادکلنی است که استفاده می‌کنیم. چند دقیقه که از اسپری کردن آن به لباسمان بگذرد دیگر بوی آن را به سختی تشخیص می‌دهیم چرا که مشام ما به این بو عادت کرده است.
مغز ما بسیار هنرمندانه و عالمانه طراحی شده و اجازه می‌دهد با بوها سازگاری پیدا کنیم. به همین خاطر است که به سادگی متوجه بوهای جدید می‌شویم. اگر قرار نبود که استشمام بوها برایمان عادی شود و با آنها سازگاری پیدا کنیم استشمام رایحه‌های جدیدی همچون بوی غذا و گل‌ها دشوار می‌شد. چراکه بدین ترتیب این بوها با بوی تنفس و محیط اطراف ترکیب شده و قادر به تشخیص آنها نبودیم.

چرا باید بوی دهان خود را کنترل کنیم؟

مشخص‌ترین دلیلی که همه به آن توجه می‌کنیم و برایمان مهم است مربوط به مواقعی است که مهمانی، جلسه و یا قرار ملاقات مهمی داریم. در اینگونه مواقع تنفس بدبو تاثیر بسیار نامطلوبی در روابط و حتی موقعیت اجتماعی و شغلی ما خواهد داشت.

دلیل دیگری که ممکن است باعث شود ما نیاز به کنترل بوی تنفس خود داشته باشیم تعیین اثربخشی محصولات مختلفِ مراقبت از دهان است. خوشبوکننده، دهان شویه و خمیردندان‌های بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد که همه آنها وعده داشتن تنفسی خوش‌بو و دهانی پاکیزه را به ما می‌دهند و مسلماً چند مورد از آنها بهتر از بقیه عمل می‌کنند. ممکن است بخواهید محصولات مختلف را تست کنید و بهترین را برای دهان خود انتخاب کنید.

به هنگام تست این محصولات بسیار مهم است که بتوانید بلافاصله اثر بخشی آنها را کنترل کنید چرا که دهان‌تان رایحه‌‌ی این محصولات را به خود خواهد گرفت. ۱ الی ۳ ساعت بعد از مصرف این محصولات تنفس خود را کنترل کنید، اما مطمئن شوید که در این فاصله به غیر از آب نه چیزی می‌خورید و نه می‌نوشید. بدین ترتیب نتایج هر محصول را در زمان مشخص به دقت بررسی کنید.

خوردن غذاهای مشابه قبل از استفاده از محصولات نیز به همین اندازه مهم است. برای مثال شما برای صبحانه از موادغذایی سیر‌دار استفاده کرده‌اید و پس از آن دندان‌ها را با یکی از خمیردندان ها مسواک نموده و سپس تنفس خود را کنترل می‌کنید. روز بعد نیز برای صبحانه بیکن و تخم مرغ مصرف کرده و این‌بار با خمیر دندان جدید مسواک نموده و تنفس خود را چک می‌کنید. بسیار واضح است. حاضرم شرط ببندم که اثر بخشی خمیر دندانی که پس از مصرف سیر استفاده شده خیلی بدتر از خمیر دندان دوم خواهد بود.

متدهایی برای تشخیص بوی دهان
در اینجا روش های مختلفی را برای کنترل تنفس به شما معرفی می‌کنیم. برخی از این متدها ممکن است بهتر از بقیه برای شما جوابگو باشند، بنابراین آزمایش کنید و بهترین روش را برگزینید.

روش Hand cup
در این روش همانطور که از نام آن پیداست دست خود را به حالت زمانی که فنجانی در دست دارید و یا قصد نوشیدن آب از زیر شیر را دارید در می‌آورید. سپس دست خود را جلوی دهان گرفته و نفس بکشید، سپس بلافاصله دست خود را بو بکشید. البته این روش آنچنان که باید موثر نیست، چرا که همانگونه که پیشتر گفتیم ما به بوی دهان خود عادت کرده ایم.

روش مچ دست


۱- مطمئن شوید که مچ دستتان کاملاً تمیز است و بوی عطر، ادوکلن و یا عرق نمی‌دهد. اگر چنین است آن را بشوئید و خشک کنید.
۲- مچ دست را با زبان خود بلیسید و ۱۰ ثانیه صبر کنید.
۳- همان قسمت از مچ را که لیس زده‌اید بو بکشید. اگر بوی بدی به مشامتان خورد احتمالاً تنفس شما نیز بدبوست، اما اگر هیچ بویی احساس نکردید همه چیز رو به راه است.

روش کشیدن گونه‌ها
۱- گونه های خود را گرفته و بکشید و از دندان ها دور کنید.
۲- گونه ها را به سمت دندان ها فشار دهید.
۳- این عمل را چندین بار با سرعت انجام دهید و هم زمان از راه دهان نفس بکشید.
۴- اگر بوی بدی به مشامتان خورد تنفس شما نیز احتمالاً بدبو است.

استفاده از زبان
یک قاشق، گوش پاک کن، خلال دندان و یا حتی انگشت خود را در دهان برده و بر روی ته زبان بکشید، چند لحظه صبر کرده و سپس آن را از دهان بیرون آورده و بو کنید. اگر بویی استشمام کردید تنفس شما نیز احتمالاً همان بو را می‌دهد.

استفاده از گونه‌ها
این روش نیز همانند روش زبانی است منتها این بار به جای کشیدن انگشت یا شیء مورد نظر بر روی زبان، آن را به دیوارۀ داخلی گونه یا لپ می‌کِشیم.

بو کردن نخ دندان یا خلال دندان
این روش به نسبت روش‌های پیشین چندان قابل اعتماد نیست، اما این بینش را به شما می‌دهد که ذرات و یا ترکیبات غذای باقی مانده در بین دندان‌ها تا چه اندازه می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد در دهان شما شود. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که بعد از استفاده معمول از نخ دندان یا خلال دندان، آن را بو بکشید.

نکته آخر: یکی از راحت‌ترین و دقیق‌ترین راه‌هایی که شما را از بوی دهانتان مطمئن می‌کند اینست که از نزدیکترین شخص به خودتان که با او کاملاً راحت هستید بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد.

۱۳۹۲/۷/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...