نسخه چاپی

كری: توپ همچنان در زمین ایران است

وزیر امورخارجه آمریكا از ایران خواست پیشنهادات هسته‌یی جدیدی را مطرح كند و موضع تهران را مبنی بر اینكه مسوولیت رفع این بن‌بست بر عهده قدرت‌های خارجی است را رد كرد.

به گزارش نما ایسنا نوشت:
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد پیشنهاد قبلی گروه 1+5 در نشست‌های قزاقستان پیش از انتخاب حسن روحانی رییس جمهور ایران دیگر قابل قبول نیست، اما جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در عین استقبال از تحولات اخیر از جمله مکالمه تلفنی روحانی با باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش، گفت که توپ همچنان در زمین ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اندونزی گفت: گروه 1+5 در آلماتی پیشنهادی را روی میز گذاشت و من فکر نمی‌کنم ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخ کامل داده است. بنابراین فکر می‌کنم ما منتظر تفاوت کامل ایران در رویکردش هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: بنابراین آنچه ما نیاز داریم مجموعه ای از پیشنهادات از جانب ایران است که کاملا نشان دهند آنها چگونه می‌خواهند به جهان نشان دهند که برنامه‌شان صلح‌آمیز است.

پیشنهاداتی که در قزاقستان مطرح شد از ایران می خواست غنی‌سازی اورانیوم را در سطح 20 درصدی که ایران می‌گوید برای راکتور تحقیقاتی پزشکی‌اش به آن نیاز دارد متوقف کند و از غنی‌سازی در کارخانه زیرزمینی فردو در نزدیکی شهر قم خودداری کند.

کاترین اشتون،‌رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که همچنان منتظر پاسخ ایران به پیشنهادات قبلی است.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران معتقد است انتخاب روحانی شرایط را تغییر داده است و گروه 1+5 باید با پیشنهاد جدیدی به میز مذاکراتی بیاید.

دور جدید مذاکرات با 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین،‌ فرانسه و آلمان) قرار است اواسط ماه اکتبر در ژنو برقرار شود. این مذاکرات اولین گفت‌وگوهای رسمی پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما خواهد بود.

کری با بیان اینکه آمریکا از این تحولات دلگرم شده است تاکید کرد که اوباما معتقد است که "کلمات نیستندکه تفاوتی را ایجاد می‌کنند. اعمال هستند که باعث ایجاد تفاوت‌ها می شوند".

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما صریحا نشان داده‌ایم که اگر چنین اتفاقی بیافتد ما و متحدانمان برای حرکت با سرعت مناسب جهت جبران اقداماتشان کاملا آماده هستیم. بنابراین هنوز منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

۱۳۹۲/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...