نسخه چاپی

لاریجانی: جنس مذاكرات مثل معامله تجاری نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مذاكرات هسته‌یی ایران مذاكراتی شاعرانه نیست، گفت: این مذاكرات بیش از اینكه نیاز به عقب‌نشینی و دادن امتیاز داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

به گزارش نما، علی لاریجانی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس جهانی با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد نقش‌آفرینی برزیل و پیشنهاد آقای لولا در حل موضوع هسته‌یی ایران، گفت: آنچه آقای لولا مطرح کرده بود، بحث دیگری بود و الان ما در فضای جدید به سر می‌بریم. وی موضوع تبادل سوخت ۲۰ درصد که نیاز رآکتور اتمی تهران بود را مطرح کرده بود اما چون آژانس و برخی کشورها سوخت رآکتور تهران را تامین نکردند، خودمان آن را تامین کردیم. براین اساس بحث مذاکرات در فضای دیگری پیش خواهد رفت. البته ما از نقش‌آفرینی برزیل در این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه توافق در مذاکرات هسته‌یی تا چه اندازه موضوع پیوستن ایران به WTO را مرتفع خواهد کرد، گفت: مشکلات اقتصادی ایران خیلی ربطی به اتصال به WTO ندارد، خیلی هم ربطی به تحریم‌ها ندارد. ما مشکلات مدیریتی داشتیم که باید رفع شود و فکر می‌کنم که مسیر به سمت حل این مشکلات پیش خواهد رفت. البته برای پیوستن به WTO باید آمادگی‌هایی از نظر اقتصادی در کشور به وجود بیاید که زمان‌بر است.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ژاپنی مبنی بر اینکه نظر واقع‌بینانه شما در مورد مذاکرات آتی چیست؟ تصریح کرد: من این مذاکرات را مثبت می‌دانم، البته برخی کشورها به دنبال تهدید و تحریم بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که مشکلات از مسیر سیاسی قابل حل است، بنابراین اگر اراده‌ها معطوف به حل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران شود، مشکل نخواهد بود.

وی در پاسخ به خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه خبرها حکایت از آن دارد که در مذاکرات هسته‌یی، اعلام شده که ایران آماده دادن امتیاز غنی‌سازی ۲۰ درصد است، تاکید کرد: پاسخ این سوال را از کسانی که آن را مطرح کرده‌اند بپرسید. البته باید صبر کنید این مسئله در مذاکرات به طور دقیق‌تر مشخص شود. واقعیت آن است که بعضی از حرف‌هایی که زده می‌شود بیشتر جنبه حدس و گمان دارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات آتی هسته‌یی ایران موضع خود را تغییر می‌دهد یا منتظر تغییر موضع طرف مقابل است، یادآور شد: غرب و آمریکا متوجه شدند اگر چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع شد اما در نهایت ایران از نظر تکنولوژی پیشرفت کرد.

ایران به دنبال حل مسئله هسته‌ای از مسیر مذاکرات سیاسی است

وی گفت: در ایران دولت جدید آمده و روش مذاکرات جدیدی خواهد داشت. ایران به دنبال حل مسئله هسته‌یی از مسیر مذاکرات سیاسی است. باید تاکید کنم این مذاکرات بیش از آنکه نیاز به عقب‌نشینی داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی د رمورد نزدیک شدن رابطه ایران و آمریکا و نگرانی برخی کشورهای عربی تاکید کرد: ما استراتژی‌مان گسترش همکاری با کشورهای همسایه بوده و در این زمینه روابط تجاری خوبی با برخی از این کشورها داریم، البته ممکن است اختلاف‌نظرهایی در برخی امور داشته باشیم ولی موضوعات مهمی نبوده و قابل حل شدن است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم در پاسخ به خبرنگار رادیو آلمان مبنی بر اینکه شما اعلام کردید دور جدید مذاکرات متفاوت از دوره‌های قبل خواهد بود، گفت: من نگفتم با دوره‌های قبل تفاوت دارد، بلکه اعلام کردم با بحث‌هایی که از سوی آقای لولا از برزیل و آقای اردوغان از ترکیه مطرح شده متفاوت است.

وی ادامه داد: مهمترین متن مذاکرات این است که ایران به دنبال دانش هسته‌یی صلح‌آمیز بوده و آن را حق خود می‌داند، اما طرف مقابل نگران سلاح هسته‌یی است.

لاریجانی تاکید کرد: ما هم قبول داریم که سلاح هسته‌یی امر مخربی است، پس باید فرمول‌بندی مشخصی وجود داشته باشد که البته سخت نبوده و راه‌های مختلفی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قصد طرف مقابل مذاکره‌کننده ایرانی روشن شدن مسئله هسته‌ای ایران باشد، حل آن سخت نیست، اما گاهی حرف‌های دیگری می‌زنند که آن بحث دیگری است.

وی در پاسخ به خبرنگار سوئیسی مبنی بر اینکه پیشنهاد آقای امبل مذاکره‌کننده سوئیسی تا چه اندازه مبنایی برای مذاکرات آتی خواهد بود، یادآور شد: برخی نکات که آقای امبل مطرح می‌کرد قابل استفاده است، به عبارتی شکل کار قابل استفاده بوده اما محتوا تغییر کرده است. البته ما نقش سوئیس را در این موضوع مثبت می‌دانیم.

در ایران کسی برای تهدید های آمریکا ارزشی قائل نیست

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مواضع دوگانه آمریکا در قبال ایران گفت: اینگونه اظهارنظرهای آمریکا برای پرستیژ خودشان مضر است، اما در ایران کسی برای این تهدیدها ارزشی قائل نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تحولات مصر، تاکید کرد: در مصر انقلاب بزرگی رخ داد اما با مشکلاتی مواجه شد. مصر کشوری مهم در عالم اسلام بوده و در بین کشورهای عربی در بسیاری از مسائل پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه در مصر حرکت دموکراتیکی آغاز شد که مورد حمایت ایران بود، افزود: متاسفانه مشکلاتی برای این انقلاب به وجود آمد که باید خیلی دقت کرد و مردم مصر با وفاق ملی حرکت کنند.

لاریجانی تصریح کرد: قطعاً نه در مصر و نه بحرین و نه سوریه، راه‌حل نظامی مشکل را حل نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نزدیک شدن نظر ایران و ۱+۵ به یکدیگر گفت: ما فکر نمی‌کنیم که مذاکرات به نقطه صفر رسیده، بلکه در مورد شفافیت اختلاف‌نظر داریم. ما عضو آژانس و NPT هستیم و امروز آژانس در مراکز هسته‌یی ما دوربین و ناظر دارد، بنابراین ما با شفافیت موافقیم. فقط برای ایران نباید مقررات بین‌المللی جدید وضع شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا گام اعتمادسازی برای رفع مسئله هسته‌یی ایران طی هفته‌های اخیر برداشته است یا خیر؟ یادآور شد: باید در این زمینه واقع‌بین بود. وقتی آمریکایی‌ها بیش از نیم‌قرن ضد ملت ایران ستم، کودتا و جنگ کرده‌اند، بنابراین ظرف چند روز اعتماد جلب نمی‌شود. در ضمن باید توجه داشت که اعتماد بعد از مذاکرات خواهد بود و نه قبل از آن.

مذاکرات هسته‌یی ایران معامله تجاری نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات حاضر است چه امتیازاتی بدهد؟ افزود: ما بیش از آنکه به رد و بدل کردن امتیازات بیاندیشیم، باید به فهم درست و روشن شدن موضوع فکر کنیم. جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست، بلکه مهمترین موضوع در متن مذاکرات اعتمادسازی است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درخواست شما از آمریکا برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات چیست؟ تاکید کرد: ما از آنها می‌خواهیم که در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکنند.

رئیس مجلس نهم درباره تحولات سوریه گفت: مسئله سوریه پیچیده و چندوجهی است و نباید انتظار داشت که سریع حل شود. واقعیت آن است که مسئله تروریست‌ها در سوریه مسئله حادی است، به طوری که آنها از همه جای دنیا حتی اروپا در سوریه جمع شده و مجمع‌الجزایری از تروریست‌ها را تشکیل داده‌اند. حتی زندگی جمعی به وجود آورده و ازدواج دسته‌جمعی تحت عنوان نکاح جهادی را پیگیری می‌کنند، در واقع یک شرایط توسعه‌ای برای خود قائل شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر برخی از کشورهای غربی و عربی به تروریست‌های سوری سلاح ندهند، مسئله سوریه قابل حل خواهد بود. در حال حاضر کشورهایی که در موضوع سوریه حساس و تند بوده‌اند، درک کرده‌اند که راه حل نظامی جواب نمی‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس نهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر رابطه رئیس مجلس و احمدی‌نژاد و اینکه در دولت جدید تا چه اندازه نظرات شما در مسئله هسته‌یی اعمال می‌شود؟ گفت: ما رقابتی با آقای احمدی‌نژاد نداشتیم اما اختلاف‌نظر داشتیم، دولت جدید هم از ورزیدگی برخوردار است که امیدوارم در کارشان موفق باشند، من هم ارتباط خوبی با آنها دارم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی VOA مبنی بر اینکه تا چه اندازه حضور ایران را در مذاکرات ژنو ۲ برای حل مسئله سوریه موثر می‌دانید، و اینکه آیا آمریکا مانع حضور شما می‌شود یا خیر؟ گفت: در مسئله سوریه ما آنچه وظیفه‌مان است انجام می‌دهیم و منتظر دیگران نخواهیم ماند. در این زمینه تلاش می‌کنیم تا مشکل سوریه از طریق سیاسی حل شود.

۱۰ میلیارد دلار حساب‌های مسدود شده ایران در آمریکاست

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر قرار باشد در مذاکرات آینده هسته‌ای موضوع از مسیر سیاسی حل شود، تا چه اندازه این موضوع به آزاد شدن حساب‌های مسدود شده ایران کمک می‌کند و این مبلغ به دلار چه میزان است؟ گفت: فکر می‌کنم بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار حساب‌های مسدود شده ایران در آمریکا باشد که ما از شما می‌خواهیم به آمریکا توصیه کنید که مال مردم را سرقت نکند.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت مبنی بر تبعیت برخی از کشورهای اروپایی از آمریکا در اعمال تحریم‌های اقتصادی ضدایران تاکید کرد: البته ما با اروپا روابط خوبی داشتیم و شریک اصلی اقتصادی ما محسوب می‌شد، دلیلی ندارد که ما به آنها نگاه منفی داشته باشیم. منافع مشترکی بین ایران و اروپا وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

ایران تامین‌کننده امنیت انرژی اروپا است

لاریجانی ادامه داد: ایران نقش موثری در تامین امنیت انرژی اروپا دارد و از آنجا که ایران جمعیتی ۷۰ میلیونی به خود اختصاص داده به طور قطع منافع مشترکی بین ایران و اروپا در مسائل منطقه‌ای وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مذاکرات آینده هسته‌یی ایران پنجره‌ای برای اعتمادسازی است اگر طرفین بخواهند، اما اگر کسی خود را به خواب بزند ممکن است به نتیجه نرسد. بحث اعتمادسازی احتیاج به گام‌های مختلف و طرح دارد که قطعاً روی طرح فکر شده است. مذاکرات آتی مذاکراتی شاعرانه نیست، بلکه مذاکراتی جدی است که بیشتر به حساب نزدیک است تا انشاء.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...