نسخه چاپی

عدم رعايت نكات بهداشتي عامل بروز مسموميت

بهداشت را رعایت كنیم، بیماری را به جان نخریم

عدم رعایت نكات بهداشتی عاملی در بروز انواع مسمومیت‌ها و بیماری‌ها است كه باید در خصوص رعایت آن دقت كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس  مسمومیت غذایی مسئله‌ای است که به خاطر عدم دقت در خصوص مصرف مواد غذایی سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی پیش می‌آید و گاهی اوقات منجر به از دست رفتن جان افراد می‌شود.

بوتولیسم یکی از بیماریی‌های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم است.

البته بوتولیسم انواع مختلفی را شامل می‌شود، اما شایع‌ترین آن ناشی از مصرف مواد غذایی است.

مسئله‌ای که حائز اهمیت است، تولید باکتری بوتولیسم در غذاهای کنسروی و یا غذاهایی که در شرایط باز قرار دارند، به طرز قابل توجه‌ای امکان دارد.

بارها پیش آمده که افراد به خاطر مصرف مواد غذایی ناسالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی بستری شده‌اند.

به دنبال اخبار منتشر شده در خصوص مسمومیت غذایی افراد به خصوص ابتلای 11 نفر به بوتولیسم در یکی دو ماه اخیر در همدان مسئله کمی جدی به نظر رسید.

برای اطلاع از این جریان به سراغ رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان رفتیم.

فتح‌الله نظری‌پویا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با مشاهده موارد مشکوک افراد بلافاصله بستری و مورد مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی درخصوص مسمومیت هفت تن از اعضای یک خانواده مبتلا به بتولیسم خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری از مواد غذایی این افراد مشاهده شد که دوغ مصرفی آنها آلوده به میکروب بوتولیسم بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان در خصوص این بیماری اظهار کرد: بتولیسم یک بیماری عفونی و باکتریال است که در صورت فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب برای رشد باکتری باعث ایجاد سم بوتولیسم شده و در نهایت منجر به بیماری می‌شود.

وی در ارتباط با شرایط  محیطی مناسب برای رشد باکتری بوتولیسم افزود: شرایط بی‌هوازی، ph خاص و میزان نمک استفاده شده در مواد غذایی می‌تواند شرایط محیطی مناسبی را برای رشد این باکتری فراهم کند.

نظری‌پویا در خصوص استفاده از مواد کنسروی، عدم استفاده از لبنیات محلی و همچنین خیارشور فله‌ای هشدار داد و افزود: باید شرایط استاندارد‌سازی و رعایت نکات بهداشتی در استفاده از این غذاهای مصرفی رعایت شود.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید از خوردن غذاهای کنسروی نجوشیده، آسیب‌دیده و برآمده و همچنین مواد غذایی خام و شور مثل ماهی شور و دودی و سوسیس و کالباس که در شرایط بهداشتی مناسب تهیه، بسته‌بندی و نگه‌داری نشده‌اند، خودداری کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان روش بسته‌بندی مواد غذایی را اساسی‌ترین نکات پیشگیری دانست و افزود: کارخانه‌ها می‌توانند با استاندارد‌سازی، استفاده از نکات بهداشتی و ایمنی و همچنین سلامتی مواد غذایی و روش بسته‌بندی در پیشگیری از این بیماری کمک جدی داشته باشند.

وی استفاده از عسل به خصوص در نوزادان را هشدار داد و افزود: به دلیل فراهم شدن شرایط رشد باکتری بوتولیسم در عسل، این ماده نیز یکی از راه‌های بروز این بیماری به خصوص در نوزادان به‌شمار می‌آید که نباید به خورد نوزادان و شیرخوارگان داد.

نظری‌پویا در خصوص شیوع و خطر بیماری بوتولیسم خاطرنشان کرد: این بیماری شناخته شده در قرن نوزدهم دارای میزان کشندگی چهار درصد بوده که البته این میزان به طور متوسط هفت تا 10 درصد در کشورهای در حال توسعه برآورد شده است.

وی افزود: این بیماری زمان و مکان به‌خصوصی را شامل نخواهد بود و با رعایت نکات بهداشتی و خوردن غذاهای سالم می‌توان از بروز آن به‌خصوص در بین افراد بزرگسال جلوگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در رابطه با علائم بیماری بوتولیسم هشدار داد و افزود: علائم بیماری بتولیسم خاص بوده و با سایر مسمومیت غذایی فرق دارد.

وی خستگی، گیجی، دوبینی، افتادگی در پلک‌ها، اختلال در بلع، علایم عصبی و همچنین تنگی نفس و مقداری تهوع را از علائم این بیماری دانست.

وی زمان تشخیص بیماری بتولیسم را مهم دانست و بیان کرد: افراد بلافاصله پس از مشاهده چنین وضعی، سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند.

نظری‌پویا در پایان نسبت به نحوه آزمایش‌گیری و درمان اذعان کرد: پس از انجام ‌آزمایشات و ارسال همه نمونه‌ها به تهران فرد مبتلا از طریق تزریق آنتی‌توکسین مورد مراقبت قرار گرفته و البته درمان حمایتی نیز در صورت نیاز ارائه می‌شود.

به سراغ مردم رفتیم و چگونگی استفاده از مصرف مواد غذایی را جویا شدیم.

خانم کاظمی اظهار کرد: در مصرف مواد غذایی به خصوص غذاهای کنسروی نهایت دقت را دارم، کنسروها را 15 تا 20 دقیقه می‌جوشانم و مواد غذایی فله‌ای چون کشک و دوغ را به ندرت خریداری می‌کنم.

خانم سماواتی بیان کرد: چیزهایی در مورد استفاده از غذاهای کنسروی شنیده‌ام، اما در مواقعی هم پیش آمده که بخواهم کنسروها را گرم کرده و نجوشانم.

با این توضیحات خانم سماواتی، در پایان توانستم وی را از خطر استفاده از غذاهای کنسروی آگاه کنم و او نیز متقاعد شد که فقط با حرارت می‌توان از رشد باکتری در شرایط بی‌هوازی بودن کنسروها جلوگیری کرد.

۱۳۹۲/۷/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...