نسخه چاپی

باشهادت یك خوش‌گوشت فروش،داوری زیرسوال نمی رود

فیروز كریمی می‌گوید اگر ادعای دایی ثابت نشود باید با او برخورد كرد.

به گزارش نما به نقل از  دانا  اتفاقات حاشیه‌ای دیدار سپاهان و پرسپولیس به یکباره فوتبال ایران را تکان داد و بعد از این بازی بود که علی دایی از غش کردن محسن قهرمانی سخن گفت. افراد مختلفی بعد از این ماجرا در مورد ناپاکی در فوتبال ایران صحبت کردند و فیروز کریمی سرمربی باسابقه فوتبال ایران هم در این خصوص حرف‌های جالبی می‌زند. او با صراحت می‌گوید که داوران فوتبال ایران پاک هستند و با اینکه تیم‌هایش در سال‌های گذشته بارها از اشتباهات داوری ضرر کردند اما از آنها دفاع می‌کند. کریمی در خصوص مسائل اخیر گفت‌وگویی   انجام داد که حرف‌های این مربی را می‌خوانید.


این روزها بحث رشوه گرفتن داوران سروصدای زیادی به پا کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

 من نمی‌دانم این بحث‌ها چگونه شروع شد اما معتقدم داوران ما پاک هستند و من این چیزهایی که به آنها نسبت می‌دهند را تا حالا ندیده‌ام. برنامه نود را هم که به این مسائل پرداخته بود ندیدم ولی به من گفتند که یک خوش گوشت فروش شهادت داده که فلانی پول گرفته است. قرار نیست با شهادت یک خوش گوشت فروش داوری را زیر سوال برد و همه چیز را شل کرد و قرار نیست با یک پیچ گوشتی همه چیز را سفت کرد. من به هیچ وجه چنین چیزی را قبول ندارم و در 25 سال عمر مربیگری‌ام چیزی در این مورد ندیدم. باید با کسانی که چنین جوی را راه انداخته‌اند برخورد شود.

 

ولی قبول دارید شما هم نمی‌توانید با اطمینان بگویید رشوه گرفتن در بین داوران وجود ندارد؟

 

من در جریان نیستم ولی با دید خودم می‌گویم که داوران پاک هستند.

 

در سال‌هایی که مربیگری کردید هیچ وقت این تصور برای شما به وجود نیامد که فلان داور پول گرفته است؟

 

در خیلی از بازی‌ها داوری به ضرر تیم‌های من بود و نمونه بارز آن سالی بود که در استقلال اهواز مربیگری می‌کردم و با یک اشتباه قهرمانی از تیم من گرفته شد. در سالی که سرمربی صبا بودم نیز به تایید مسوولان وقت کمیته داوران و پیگیری‌هایی که سردار ملاحی انجام داد، این موضوع ثابت شد که اشتباهات داوری 10 امتیاز از ما گرفت که نمونه معروفش پنالتی رحیمی مقدم بود. من معتقدم مربیان و بازیکنان اشتباه می‌کنند و این قضیه در مورد داوران هم وجود دارد.

 

ولی علی دایی با صراحت و قاطعیت گفته که قهرمانی از آن‌ها پول خواسته. نظر شما چیست؟

 

نمی‌دانم. من معتقدم باید به حرف‌های دایی رسیدگی شود و اگر چنین چیزی وجود داشت باید برخورد شدیدی صورت بگیرد و اگر هم ادعای دایی ثابت نشد باید با او برخورد شود. صحبت‌های من از باب تملق نیست چون الان تیمی ندارم و به عنوان یک شخص بی‌طرف حرف می‌زنم و نیازی هم به تعریف و تمجید ندارم. با این حال این حرف را قبول نمی‌کنم.

 

شما معتقدید فوتبال ایران پاک است؟

 

ما باید در مورد زد و بندهای پشت پرده صحبت کنیم که خیلی مهمتر از بحث داوری است. یکسری مسائل مربوط به سال‌های گذشته است که می‌توان آنها را بررسی کرد. یک زمانی گفتم فلان داور قدش کوتاه است یا با اسپری زمین چمن را رنگ می‌زند یا حرف از میخ طویله زدم که مرا محروم کردند. بعضی‌ها همه چیز را ول کرده‌‌اند و کدو را گرفته‌اند! من معتقدم نباید این فوتبال را به دست خودمان تخریب کنیم و خیلی مسائل مهمتر است که باید در مورد آنها بررسی لازم انجام شود و نسبت به برخی تخلفات برخورد جدی صورت بگیرد.

 

در مورد شرایط خودتان صحبت کنید. قصد مربیگری دارید؟

 

محرومیت من تمام شده است و مشکلات جسمی و خانوادگی‌ام به طور کامل برطرف شده است. الان آماده گرفتن هر تیمی هستم و البته از آن مهمتر این است که آماده تاثیرگذاری هستم. الان هر تیمی را بگیرم به اندازه کافی تمرکز دارم و به راحتی می‌توانم کاری را که دلم می‌خواهد را انجام دهم. البته باید از مدیران تیم‌ها تمجید کنم که امسال پای مربیان ایستادند. به هر حال گاهی اوقات تغییرات اجتناب‌ناپذیر است و مربی هم به بن‌بست می‌رسد. اما امسال مدیران پای مربیان ایستادند.

 

در مورد تیم ملی چه صحبتی دارید، به نظر شما در جام جهانی چه سرنوشتی در انتظار ایران است؟

 

به نظر من نمی‌توان چیزی را در مورد تیم ملی متصور بود. فوتبال ما واقعا پایین‌تر از سطح جام جهانی قرار دارد و ما الان از سطح خودمان هم پایین‌تر هستیم. در حال حاضر لیگ ایران یک لیگ بی‌محتوا و آب‌ دوغ خیاری است. هیچ تیمی خوب بازی نمی‌کند، هیچ تیمی صلابت ندارد، تنوع کاری دیده نمی‌شود و این برای فوتبال ما اصلا خوب نیست.

 

فهرست جدید کارلوس کروش هم سر و صدای زیادی به پا کرد نظر شما چیست؟

 

یکسری بازیکن از تیم‌هایی دعوت می‌شوند که در لیگ جایگاه مناسبی ندارند و از همان تیم‌ها بازیکنانی دعوت می‌شوند که جایگاه مناسبی در تیم خودشان ندارند. این فوتبال بی‌محتوا و آب‌دوغ خیاری است و جالب اینجاست که صدرنشین لیگ در تیم ملی نماینده ندارد.

 

مثلا چه بازیکنانی جایشان در تیم ملی خالی است؟

 

اسماعیل شریفات نیست، بختیار نیست، عبدالله کرمی نیست، پیام صادقیان که در حال حاضر رو پاترین و آماده‌‌ترین بازیکن ایران است نیست، امید عالیشاه می‌توانست باشد که نیست، رضا نوروزی هم دعوت نشد و جالب اینجاست که رضا عنایتی هم دعوت نشده است. اگر کروش مشکل سن دارد من برای عنایتی یک شناسنامه 17 ساله می‌گیرم تا او را دعوت کند. چرا وقتی یک بازیکن آماده است نباید دعوت شود و چرا نباید به او شانس بدهیم؟ واقعا کروش کجاست و چرا بازی‌ها را نمی‌بیند. من به فدراسیون توصیه می‌کنم که وقتی کروش به پرتغال می‌رود یک ماهواره برایش بخرند تا بازی‌ها را ببیند.

 

ولی او گفته که فیلم بازی‌ها را می‌بیند؟

 

شما فکر می‌کنید فقط فیلم دیدن کافی است؟ به نظر من این حرف خیلی خنده‌دار است و زوایای فوتبال در یک تلویزیون به هیچ عنوان به طور کامل دیده نمی‌شود. به عنوان مثال وقتی یک تیم از سمت راست نفوذ می‌کند آیا در تلویزیون می‌توان وضعیت دفاعی تیم دفاع‌کننده را در دفاع مخالف یعنی در دفاع راست دید؟ آیا می‌توان سازماندهی تیمی که دفاع می‌کند را در سمت مخالف حمله حریف دید، آن هم با این دوربین‌های فیلمبرداری در ایران که همه می‌دانند چه سطحی دارند و کجا را نشان می دهند؟ حرف زیاد دارم که باید در یک مصاحبه حضوری آنها را بزنم

۱۳۹۲/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...