نسخه چاپی

دلایل ركوردشكنی شاخص بورس

عضو هیئت رئیسه كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: رشدی كه در شاخص های بازار سرمایه شاهد هستیم باید به تناسب در اقتصاد كشور نیز مشاهده شود؛ اگر این اتفاق رخ ندهد نشان‌دهند رشد كاذب شاخص بورس در بازار سرمایه است و هر لحظه باید در انتظار افت شاخص ها باشیم.

به گزارش نما، اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ثبت رکورد 70 هزار واحدی شاخص بورس در روز جاری افزود: عمده فعالیت هایی که در بورس به ویژه بعد از انتخاب دولت یازدهم صورت گرفته ناشی از شرایط نسبتا با ثباتی است که در حوزه اقتصادی و به طور خاص در بازار سرمایه برای سرمایه گذاری تحت نظر فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
نماینده مردم مسجد سلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته نگاه ها بر این است که این رویکرد تا حدودی رویکرد حبابی را نشان می دهد یعنی به تناسب تقویت بورس باید فرایند تولید و بخش هایی که تولید و خدمات را ارائه می دهند بتوانند تقویت شوند تا در نهایت یک بازار با ثبات نسبی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه داد و ستدها در بازار بورس مبتنی بر عرضه و تقاضا با رویکرد داخل بورس است، گفت: البته عقبه آن هنوز اثر خود را در بازار تولید و خدمات نگذاشته و دولت باید تلاش کند تا از استقبالی که از بازار بورس می شود این بازار را به سمت یک ثبات در حوزه تولید سوق دهد و این رشد در بازار بورس عملا به رشد بخش صنعت برای تقویت این حوزه منجر شود در غیر این صورت بازار بورس می تواند با همین رویکرد افزایشی نهایتا با رویکرد کاهشی مواجه می شود و اثرات زیان‌باری متوجه بازار سرمایه می شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: سرمایه باید به خط تولید وارد شود و ظرفیت های بیکار در حوزه تولید و خدمات را فعال کنیم تا عملا رشد بورس بیانگر رشد اقتصادی کشور در بخش های مختلف باشد.
جلیلی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: رشدی که در شاخص های بازار سرمایه شاهد هستیم باید به تناسب در اقتصاد کشور نیز مشاهده شود؛ اگر این اتفاق رخ ندهد نشان‌دهند رشد کاذب شاخص بورس در بازار سرمایه است و هر لحظه باید در انتظار افت شاخص ها باشیم.
جلیلی همچنین گفت: گردش منابع سرمایه ای در بورس حاصل یک مبادله است که این مبادله گاهی در قالب دلالی در بورس و گاهی نیز مبتنی بر فرایند افزایش واقعی سهم سرمایه شرکت های تولیدی در بازار بورس است اما پشت پرده این مبادله یا واقعیت های رشد اقتصادی و تولید است یا صرفا یک فعالیت درون سازمانی در حوزه بازار بورس که نتیجه ممکن است یکی باشد اما استمرار و پایداری این نتیجه متفاوت است.
لازم به ذکر است شاخص کل بورس امروز با ثبت دو رکورد جدید با عبور از مرز 70 هزار واحدی قله 71 هزار واحدی را نیز فتح کرد.

۱۳۹۲/۷/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...