نسخه چاپی

مركز عالی زنان تشكیل می‌شود

رئیس فراكسیون زنان مجلس از تشكیل "مركز عالی زنان" در آینده‌ای نزدیك خبر داد.

به گزارش نما، فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان درپی برخی انتقادات مبنی بر کم‌کار بودن نمایندگان زن مجلس نهم گفت: اینگونه انتقادات زیر ذره‌بین قراردادن نمایندگان زن مجلس است.
وی افزود: معقتدم نمایندگان زن مجلس نهم از فعالین مجلس هستند.
رهبر تصریح کرد: قانون، تفکیکی بین فعالیت نمایندگان زن و مرد قائل نشده، بلکه فارغ از تفکیک جنسیتی، نمایندگان زن و مرد به عنوان نمایندگان ملت به اتفاق هم کار می‌کنند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: نمایندگان زن مجلس نیز در کمیسیون‌ها، کمیته‌های تخصصی، نشست‌های کارشناسی و ... شرکت می‌کنند و همچنین در کنار این برنامه‌ها به امورات حوزه انتخابیه نیز رسیدگی می‌کنند.
وی تاکید کرد: وقتی یک نماینده زن تنها نماینده حوزه انتخابیه‌اش است، باید به تمام امورات حوزه انتخابیه پاسخگو باشد، پس اینکه می‌گویند نمایندگان زن فعال نیستند، صرفا سیاه‌نمایی است.
رئیس فراکسیون زنان در ادامه گفت: نمایندگان زن مجلس در کنار فعالیت‌های نمایندگی، باید برای 50 درصد اقشار جامعه که زنان هستند، برنامه‌ریزی کنند.
وی افزود: در این راستا جلساتی به صورت هفتگی برگزار می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، تصریح کرد: فارغ از اینکه رئیس مرکز امور زنان به کدام جناح نزدیک است، توقع ما اجرا شدن کلیه مصوبات مربوط به زنان است.
وی افزود: افق کاری زنان در کشور مشخص است که بخشی از آن در قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده و بخشی از آن نیز فرمایشات مقام معظم رهبری است که در طول چند سال اخیر به آن اشاره شده و امیدوارم در جهت تحقق این موضوعات مرکز امور زنان فعال باشد.
رهبر در ادامه تصریح کرد: در خصوص مباحث ازدواج و طلاق جلساتی برگزار شد، البته بخشی از این موضوع به فرهنگسازی بر می‌گردد که مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیستند.
رئیس فراکسیون زنان افزود: در خصوص آمار و میزان طلاق و ازدواج یک کار تحقیقاتی در حال انجام است
که در صورت به نتیجه رسیدن، آن را اعلام خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: موضوع دیگری که در دستور کار فراکسیون زنان مطرح است، فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی یک مرکز عالی زنان است.
رهبر در ادامه گفت: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این بود که کارهای خوبی در حوزه زنان در کشور انجام می‌شود، ولی بنده معتقدم هیچ یک از گروه‌ها از کار همدیگر خبر ندارند، چه در دولت و چه در مجلس.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 خاطرنشان کرد: باید مرکزی تشکیل شود که از موازی کاری اقدامات صورت گرفته حوزه زنان جلوگیری کند و یا نظارت داشته باشد و بتواند مدیریت موضوع را برعهده بگیرد، که این مرکز فعلا وجود ندارد.
رهبر در خصوص اینکه این مرکز زیرنظر کدام قوه خواهد بود، گفت: این موضوع بحث اصلی ماست که این مرکز زیرنظر کدام قوه فعالیت کند؟
وی گفت: از آنجایی که این مرکز هم باید بعد نظارتی و هم بعد اجرایی داشته باشد، احتیاج به یک کار کارشناسی دارد.
رهبر ادامه داد: شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان که یکی از کمیته‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این موضوع را بررسی می‌کند و فراکسیون زنان نیز ساکت ننشسته و روی این موضوع کار می‌کنند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: موضوع تشکیل مرکز عالی زنان را حدود 4 ماه است که به مرکز پژوهش‌های مجلس سفارش کرده‌ایم تا این موضوع را بررسی کنند و اقدامات اولیه در این خصوص صورت گرفته است.
وی افزود: آخرین مکاتباتی که مرکز پژوهش‌ها با بنده انجام داده این است که ایده‌های اولیه پیاده شده و به سمت نهایی شدن پیش می‌رود.
رهبر در ادامه گفت: مرکز عالی زنان از آنجایی که یک بعد نظارتی دارد، نمی‌تواند زیرمجموعه قوه مجریه قرار بگیرد، از بعد قضایی و حقوقی هم نمی‌توانیم بگوییم صرفا بعد قضایی دارد، پس زیرمجموعه قوه قضائیه باشد، بنابراین فکر می‌کنم از آنجایی که بعد نظارتی دارد، به طریقی به قوه مقننه مربوط می‌شود البته اظهارنظر در این رابطه زود است و باید صبر کنیم تا نتیجه کار کارشناسی مشخص شود.
رئیس فراکسیون زنان مجلس، تاکید کرد: البته احتمال اینکه مرکز عالی زنان متشکل از سه قوه باشد، وجود دارد
ولی باید منتظر کار کارشناسی باشیم.
رهبر اظهار داشت: نباید عجله‌ای در طراحی اولیه مرکز عالی زنان داشته باشیم، چرا که معتقدیم باید یک کار پخته و کارشناس ارائه شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در ادامه گفت: جلسه‌ای در این رابطه با فراکسیون زنان و مرکز پژوهش‌ها به زودی برگزار خواهیم کرد و در صورتی که نیاز به طرح باشد، این طرح را ارائه خواهیم داد.
اضافه می‌شود،‌ 9 نفر از نمایندگان دور نهم مجلس شورای اسلامی، خانم هستند.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...