نسخه چاپی

۳۰ هزار مسلمان فرانسوی به حج می روند

همزمان با دیگر مسلمانان جهان سالانه حدود ۳۰ هزار مسلمان مقیم فرانسه نیز برای زیارت خانه خدا و انجام مناسك حج راهی كشور عربستان می شوند.

به گزارش نما به نقل از ايرنا، اعزام مسلمانان مقيم فرانسه به عربستان سعودي از امروز (يكشنبه) آغاز شده و ظرف روزهاي آتي اين سفرها افزايش مي يابد.
همه ساله تعدادي از شركت هاي گردشگري فرانسوي نسبت ثبت نام مسلمانان خواستار شركت در آيين حج تمتع اعلام آمادگي مي كنند و در برگزاري اين آيين معنوي خدماتي به زائران ارايه مي دهند.
حجاج فرانسوي از اقشار مختلف بوده و همچون گذشته اين زائران منحصر به افراد سالخورده و يا بازنشستگان نمي شوند و از چند سال پيش تعداد زيادي از جوانان مسلمان مقيم فرانسه نيز در ميان زائران به چشم مي خورند.
اگر چه آمار دقيقي از تعداد زائران مسلمان فرانسوي اعزامي به مكه مكرمه به دليل مطرح نبودن سهميه اعزامي همچون ديگر كشورهاي مسلمان نشين جهان در دست نيست، ولي آمار موجود حاكي از اعزام همه ساله حدود ۳۰ هزار زائر فرانسوي به خانه خدا است.
در ميان حجاج اعزامي از فرانسه به مكه مكرمه مسلماناني از كشورهاي آفريقايي از جمله مغرب، الجزاير، تونس و مسلمانان مقيم ديگر كشورهاي جهان از جمله تركيه نيز به چشم مي خورد.
همه ساله تعدادي از ايرانيان مقيم نيز به جمع حجاج اعزامي از فرانسه براي زيارت خانه خدا مي پيوندند.
عمرثاقي يكي از دست اندركاران امر اعزام حجاج فرانسوي مي گويد: برخلاف دهه هاي گذشته كه اكثر حجاج اعزامي از فرانسه را كارگران و يا بازنشستگان مسلمان تشكيل مي دادند امروز تركيب جمعيت مسلمان اعزامي براي زيارت خانه دستخوش تحول شده و زنان و جوانان بي شماري در ميان حجاج ديده مي شوند.
وي مي افزايد: هم اكنون حدود نيمي از حجاج اعزامي از فرانسه به خانه خدا را زنان تشكيل مي دهند كه حضور جوانان مشتاق نيز در تركيب جمعيت حجاج اعزامي كشور چشمگير است.
تركيب جديد حجاج اعزامي از فرانسه متشكل از زنان و جوانان باعث شده است كه تصوير سنتي از حجاج متحول شود.
ثاقي ادامه مي دهد: درگذشته سفر حج مستلزم هزينه و زمان كافي بود و بيشتر به سالخوردگان اختصاص داشت كه اين امر باعث شده است كه جامعه شناسي حج در فرانسه نيز شاهد تحول و تغييرات شود.
به اعتقاد وي در شرايط حاضر اقشار مختلف از جامعه مسلمان فرانسوي بويژه اقشار ثروتمند و پولدار كه از فعاليت هاي اجتماعي و مشاغل نيز برخوردار مي باشند رو به رشد بوده و در موارد زيادي نيز جوانان براي انجام مناسك حج مجبور به كسب مرخصي از محل كار خود مي شوند.
وي مي افزايد: آنچه كه بيش از همه جلب نظر مي كند حضور زوج هاي جوان در ميان زائران است.
ازسوي ديگر برغم سالها فعاليت شركت هاي حرفه اي گردشگري براي ترتيب دادن سفر زائران فرانسوي حج اما همچنان برخي از كاستي ها و كمبودها در زمينه ارايه خدمات اعم از حمل و نقل ، اقامت و هتل همچنان باقي است.
حدود هشت ميليون نفر از جمعيت فرانسه را مسلمانان مهاجر از كشورهاي مختلف جهان تشكيل مي دهند.

۱۳۹۲/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...