نسخه چاپی

زمان قرائت گزارش تفحص از دانشگاه آزاد

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با یادآوری بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با همكاری و تعامل رئیس دانشگاه آزاد با هیات تحقیق و تفحص ماه آینده گزارش آن به مجلس ارایه خواهد شد.

به گزارش نما، ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی با یادآوری اختصاص ردیف بودجه مشخص در هنگام تصویب قانون بودجه به عنوان سرانه مدارس برای اولین بار در سال جاری، گفت: در ردیف بودجه‌ امسال 70 میلیارد تومان سهم مدارس پیش بینی شد که 50 میلیارد تومان آن همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از سوی دولت پرداخت شد.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پرداخت سرانه مدارس از سوی دولت همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید کار بسیار پسندیده‌ای بود که توانست مشکل بسیاری از مدارس که در سال گذشته بدهکاری‌های بسیاری داشتند را رفع کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری بررسی چرایی تاخیر در پرداخت سهم آموزش و پرورش از افزایش بهای گاز مصرفی خانوارها از سوی شرکت گاز، تصریح کرد: شرکت گاز متعهد شده از افزایش بهای گاز مصرفی خانوارها 100 ریال را بابت تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی به آموزش و پرورش بپردازد که این مهم تاکنون متأسفانه از سوی شرکت گاز و مسئولان معاونت راهبردی رئیس جمهور پرداخت نشده است.
خسروی‌سهل‌آبادی ادامه داد: هفته گذشته که برخی مسئولان شرکت گاز و نظارت راهبردی رئیس جمهور میهمان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بودند، مقرر شد طبق سال گذشته مبلغی برای تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی پرداخت شود که در این خصوص پیشنهاد کمیسیون این بود که به صورت علی الحساب 100 میلیارد تومان از 200 میلیاردی که در سال گذشته پرداخت شده به حساب آموزش و پرورش واریز شود که متأسفانه تاکنون این سرانه به حساب مدارس واریز نشده است.
کمیسیون آموزش پیگیر تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی مجهز
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس نهم، درباره زمان ورود کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس به چرایی تأخیر در پرداخت سهم مدارس به خانه ملت گفت: کمیسیون هفته گذشته به این موضوع ورود پیدا کرده و مهلتی را برای این موضوع مشخص کرده که در اسرع وقت باید معاونت راهبردی رئیس جمهور آن را در دستور کار خود قرار داده و معاون سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز باید پیگیر این مطالبات باشد.
وی درباره زمان ارایه گزارش کار کمیسیون متبوع خود در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت سهم سرانه مدارس برای تجهیز به سیستم‌های گرمایشی از سوی دولت، افزود: در جلسه هفته آینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پس از آغاز به کار مجلس برگزار می‌شود گزارشی در خصوص پرداخت شدن یا نشدن سهم سرانه مدارس قرائت خواهد شد.
خسروی‌سهل‌آبادی یادآور شد: اگر بی توجهی در خصوص پرداخت سهم مدارس برای تجهیز به سیستم‌های گرمایشی همچنان ادامه داشته باشد بی شک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از طریق مسیرهای دیگر از جمله سؤال از وزیر پیگیر موضوع خواهد بود.
150 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد
این نماینده مردم در مجلس نهم، در تشریح مشکلات موجود بر سر راه مدارس کشور، گفت: متاسفانه 150 هزار کلاس درس در کشور از سیستم گرمایشی استانداردی برخوردار نبوده و در فصل زمستان از بخاری نفتی استفاده می کنند که ادامه این روند به معنی تکرار حادثه شین‌آباد و پشیمانی بدون جبران است.
وی درباره چرایی تجهیز نشدن مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد، افزود: با توجه به شرایط فعلی و کافی نبودن اعتبارات کنونی وزارت آموزش و پرورش این امکان وجود ندارد که تمامی مدارس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد شوند، باید مانند بحث بازسازی مدارس فرسوده که اعتبارات اختصاصی از سوی مجلس پیش بینی و دولت موظف به بازسازی بسیاری از مدارس تخریبی کشور شد در این خصوص نیز باید همین تصمیم گرفته شود.
خسروی‌سهل‌آبادی ادامه داد: در بحث سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس نیز مجلس باید با اختصاص بودجه جداگانه مدارس را در رسیدن به این هدف یاری کند، اگر اعتبار ویژه برای این مهم در نظر گرفته نشود بی شک نمی توان با اعتبارات معمول مشکلات بخش آموزشی کشور را مرتفع کرد.
وی با یادآوری رقم بودجه وزارت آموزش و پورش در کشور، تصریح کرد: بودجه سال جاری آموزش و پرورش در حدود 15 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ نیز تنها کفاف حقوق آموزش و پرورش را می دهد و هیچ کار عمرانی با این بودجه نمی توان انجام داد.
رفع کاستی‌های آموزش و پرورش نیازمند اعتبارات
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس نهم، با بیان اینکه تاکنون 30 درصد مدارس آموزش و پرورش از سوی خیرین مدرسه‌ساز ساخته و نوسازی شده‌اند، گفت: در خیلی از روستاهای کشور ساخت مدارس یا نوسازی‌ آن‌ها از سوی خیرین، به تحصیل دانش‌آموزان و جلوگیری از رشد بیسوادی در کشور کمک کرده‌ است.
وی با تاکید بر اینکه اعتبار ویژه ای که مجلس برای بازسازی مدارس اختصاص داده اقدامات مفیدی را در ساخت و نوسازی مدارس رقم زده است، افزود: رفع مشکلات آموزش و پرورش با یک بودجه یک ساله امکان پذیر نیست.
ورود کمیسیون آموزش مجلس به اعتراضات دانشجویان استعداد درخشان
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اعتراضات دانشجویان استعدادهای درخشان که در پذیرش در مقطع دکتری با اجرای آیین‌نامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مشکل مواجه شده بودند، تصریح کرد: هر آیین نامه یا قانونی که وضع می شوند مربوط به زمان پس از آن است و عطف به ما سبق شدن آن اصل قانون را زیر سوال خواهد برد.
خسروی‌سهل‌آبادی با بیان اینکه آیین نامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر پذیرش دانشجویان استعداد درخشانی که در طول 4 ترم تحصیلات کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده‌اند مشمول دانشجویان جدید الورود است نه دانشجویان قبلی، یادآور شد: دانشجویی که در ترم‌های گذشته پذیرفته شده‌اند در صورتی که مشمول قانون مذکور شود از حق قانونی خود محروم خواهد شد چرا که قانون نباید عطف به گذشته شود.
وی با یادآوری مشکلات دانشجویان مذکور و همچنین داوطلبان قبول شده در دانشگاه خوارزمی در خصوص عدم پذیرش در این دانشگاه به علت نبود ظرفیت کافی، گفت: در صورتی که اعتراضی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برسد این کمیسیون بی شک ورود کرده و پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.
شهریه متفاوت و دور از منطق در مدارس غیرانتفاعی قابل پیگیری است
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس نهم، در تشریح چرایی تفاوت شهریه در مدارس غیرانتفاعی، افزود: تعیین شهریه در مدارس غیرانتفاعی طبق ضابطه و آیین نامه در کارگروهی مشخص در آموزش و پرورش تعیین می شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه شهریه مصوب برای مدارس غیرانتفاعی از سوی آموزش و پرورش مشخص است، گفت: گاهی بعضی از مدیران مدارس غیر انتفاعی در تعیین شهریه سلیقه ای عمل می‌کنند و این اولیاء هستند که می توانند با شکایت از آن مدرسه به آموزش و پرورش پیگیر حق خود باشند.
خسروی‌سهل‌آبادی ادامه داد: ستاد بازرسی آموزش و پرورش پاسخگوی شکایات واصله در خصوص متفاوت بودن شهریه ها و دور از منطق بودن آن است.
وی در تشریح معیارهای دخیل در تعیین و تصویب شهریه برای مدارس غیرانتفاعی، گفت: درکارگروه تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی در آموزش و پرورش، مدارس نیز نماینده‌ای دارند که این تعیین شهریه براساس معیارهای مختلفی از جمله منطقه، امکانات و دبیران آن‌ها تعیین و به مدارس ابلاغ می شود.
قرائت گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد ماه آینده در صحن مجلس
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: طرح تحقیق و تفحص از این دانشگاه در حال طی کردن مراحل قانونی خود بوده و در این فرآیند نیز هیات تحقیق و تفحص تاکنون به نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند.
وی با مثبت ارزیابی کردن حضور میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ادامه داد: با اعلام آمادگی میرزاده برای همکاری با هیات تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد آینده خوبی برای این طرح متصور است.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، درباره زمان ارایه گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به مجلس، گفت: ظرف یک ماه آینده گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت خواهد شد.
راه سرپرست وزارت علوم برای اخذ رای اعتماد نزدیک به هموار شدن است
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر نظر مثبت مجلس به سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: توضیحات توفیقی درباره برنامه‌های خود مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها در کشور باید هم تراز با جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده و به نیازهای کشور پاسخگو باشند نظر نمایندگان را جلب کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با یادآوری توضیحات توفیقی در خصوص هم تراز شدن دانشگاه‌ها با نظام اسلامی کشور، افزود: توفیقی در ضمن ارایه برنامه‌های خود به اینکه دانشگاه‌ها باید به رشد علمی، معنویت و ارزش های الهی توجه توجه داشته‌ باشند و به نیازهای اجتماعی جامعه پاسخ‌ گوید اشاره کرد و گفت دانشگاه باید بتواند نیازمندی‌های مردم را برطرف کند.

۱۳۹۲/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...