نسخه چاپی

بی بی سی:پدیده جهاد نكاح تونسی ها را غافلگیر كرده است

شبكه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: پدیده جهاد نكاح در تونس برای شهروندان این كشور مسئله غافلگیر كننده ای بوده است.

به گزارش نما، مدیر کل امنیت ملی تونس اخیرا از متلاشی شدن یک شبکه موسوم به جهاد نکاح وابسته به القاعده در کوه الشعانبی در مرکز این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی در شهر القصرین نیز شماری از دختران وابسته به القاعده را بازداشت کردند.
احمد ماهر گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: کوه الشعانبی در مرکز تونس قرار دارد و شهروندان این کشور این کوه و اطراف آن را برای تونس خطرناک می دانند به طوری که ارتش این کشور با عناصر مسلح القاعده در این منطقه مبارزه می کند. مقامات تونسی می گویند یک شبکه از دختران وابسته به القاعده را در این منطقه متلاشی کرده است. نیروهای القاعده این دختران را به سوریه برای حمایت از نیروهای جهادی با عنوان جهاد نکاح اعزام می کردند. نیروهای امنیتی در این منطقه شماری از دختران را که به این کوه رفته بودند، بازداشت کردند. لطفی بن جدو وزیر کشور تونس در مجلس موسسان این کشور اعلام کرد دختران تونسی با عنوان جهاد نکاح به سوریه رفته اند. برخی از شهروندان تونس درباره این اظهارات شک و تردید کردند. برخی از فعالان رسانه ای در تونس بر این باورند وزیر کشور اسناد قوی درباره اظهارات خود ندارد و این اظهارات را در چارچوب تبلیغات سیاسی داخلی مطرح کرده است. روحانیان تونسی نیز می گویند در اسلام چیزی به نام جهاد نکاح وجود ندارد و این پدیده به فتاوی میدانی مرتبط است.
مادر یکی از دختران بازداشت شده گفت: دخترم همچنان در بازداشت به سر می برد. دخترم بر خلاف آنچه که مقامات امنیتی می گویند به این کوه نرفته است. دخترم از جهاد در سوریه سخن می گفت ولی فکر می کنم شستشوی مغزی شده است. من از وزیر کشور خواستم دخترم را آزاد کنند چرا که وی بیمار روانی است.
زهیر الجیس فعال رسانه ای تونسی گفت: وزیر کشور با این اظهارات اشتباه بزرگی را مرتکب شد. وی در حالی از مسئله جهاد نکاح در تونس سخن گفته که اشاره ای به آمار و ارقام نداشته است. به نظر می رسد وزیر کشور با این اظهارات وارد بازی سیاسی داخلی شده است.
شیخ فرید الجابی رئیس مجمع دارالحدیت الزیتونیه گفت: جهاد نکاح در قرآن، احادیث و گفته های علمای اسلام وجود ندارد و به نظر می رسد این پدیده مرتبط به فتاوی میدان نبرد است و این فتوای میدانی بر این اساس صادر شده است که نیاز، ممنوعات را مباح می کند.
گزارشگر این شبکه افزود: به صورت کلی جامعه تونس یک جامعه لیبرال بوده و مطرح شدن جهاد نکاح برای شمار زیادی از شهروندان این کشور مسئله غافلگیرکننده ای بوده است. بسیاری از شهروندان این کشور این پدیده را دروغ می دانند ولی برخی دیگر به دلیل افزایش ظهور ایده های افراطی در تونس پس از این انقلاب این پدیده را بعید نمی دانند.

واحد مرکزی خبر

۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...