نسخه چاپی

ارجاع موضوع مصونیت قضایی نظامیان آمریكا به لویه جرگه راه فرار دولت كابل

كارشناس حوزه شبه قاره گفت: با ارجاع موضوع مصونیت قضایی نظامیان آمریكا به مجلس لویه جرگه، دیگر مسئولیت تصویب آن متوجه دولت كابل نخواهد بود.

به گزارش نما، پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به معاهده استراتژیک بین آمریکا و افغانستان که سال گذشته به امضا رسید گفت: یک بخش از آن معاهده که همان تفاهم‌نامه امنیتی بود، باقی ماند که در سفر اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به کابل و در مذاکره به کرزی رئیس جمهوری افغانستان تا حدودی نهایی شد.

وی با بیان این که ظاهرا بخش اعظم این معاهده امنیتی هم امضا شده و فقط بخش مصونیت قضایی سربازان آمریکایی باقی مانده است تصریح کرد: عدم تصویب مصونیت قضایی، با قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد، از طرفی تصویب آن نیز با حاکمیت ملی افغانستان مغایرت دارد. قانون اساسی آمریکا اجازه نمی‌دهد که دولت این کشور بدون کسب مصونیت قضایی برای نظامیانش در خاک کشور دیگر پایگاه نظامی ایجاد کند، اما از نظر قانون اساس کشور افغانستان این مصونیت همان حق کاپیتولاسیون است. بنابراین این مشکل حل نشده و برای حل آن پیشنهاد شده که مجلس «لویه جرگه» تشکیل شود تا این موضوع در آنجا بررسی شود.



*لویه جرگه بعید است با تصویب مصونیت قضایی سربازان آمریکایی موافقت نکند



کارشناس شبه قاره با بیان این که در افغانستان بحث دیگری نیز وجود دارد که آیا مجلس ملی افغانستان این طرح را تصویب می‌کند یا نه؟ تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی افغانستان هر معاهده و قرارداد با کشورهای دیگر حتما باید به تصویب مجلس ملی برسد. با توجه به این که کسانی هستند در مجلس ملی که مخالف این معاهده هستند ممکن است امضای این معاهده را تصویب نکنند، برای همین کرزی راه فرار پیدا کرد. بر این اساس پیشنهاد شد که اول این مسئله را در مجلس سنتی لویه جرگه تصویب کنند تا مجلس ملی برابر یک امر انجام شده قرار بگیرد.

ملازهی با اشاره به این که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک نخواهند کرد و برای ماندن هم باید حق مصونیت را بگیرند عنوان کرد: با ارجاع موضوع مصونیت قضایی نظامیان آمریکا به مجلس لویه جرگه، دیگر مسئولیت تصویب آن متوجه دولت کابل نخواهد بود. به علاوه لویه جرگه بعید است که موافقت نکند چون افراد مجلس تعیین شده خواهد بود ،اما حتی اگر این معاهده تصویب هم نشود، مسئله خطر طالبان پیش می‌آید، اگر آمریکایی‌ها کاملا از افغانستان خارج شوند دیگر ارتش قدرتی نخواهد داشت و طالبان حکومت را به دست می‌گیرد. بنابراین عدم تصویب این معاهده منتفی است.



* طالبان در مدت زمان کوتاهی ارتش ملی افغانستان را شکست می‌دهد



وی افزود: امروز کسانی که در قدرت هستند برای حفظ قدرت به هر قیمتی شده این معاهده را به تصویب می رسانند ،چرا که این قدرت آمریکا است که مقابل طالبان ایستاده است، چون طالبان در حال حاضر از نظر نظامی در موقعیتی قرار دارد که اگر آمریکا کامل خارج شود می‌تواند، در مدت زمان کوتاهی ارتش ملی افغانستان را شکست دهد.

کارشناس شبه قاره گفت: در واقع بحث این است که به طالبان هم بخشی از قدرت داده شود تا راضی شوند و دست از جنگ بردارند.



*معلوم نیست ملابرادر کجا است



ملازهی در خصوص آزادی ملابرادر شخصیت دوم طالبان افغانستان بعد از ملاعمر در شورای کویته، و تاثیر این آزادی بر روند مذاکرات کابل و طالبان گفت: پاکستان اعلام کرده که وی را آزاد کرده ولی طالبان این امر را رد می‌کند، معلوم نیست ملابرادر کجا است، به نظر می رسد کاملا آزاد نیست، اما اگر آزاد شود و بتواند با ملاعمر ارتباط بگیرد این احتمال وجود دارد که بتواند تأثیر مثبتی روی دیدگاه طالبان در خصوص برخورد با دولت افغانستان بگذارد.



*حامد کرزی نماینده طالبان در سازمان ملل بود



وی افزود: البته ملابرادر از 3 سال پیش در زندان بوده و شاید دیگر آن جایگاه قبلی را نداشته باشد، ولی به هر حال دولت افغانستان معتقد است که اگر ملابرادر آزاد شود می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات طالبان و افغانستان بگذارد.

ملازهی در خصوص ارتباط ملابرادر با کرزی گفت: در زمان جکومت طالبان بر افغانستان حامد کرزی نماینده طالبان در سازمان ملل بود. کرزی از قوم پشتون است اما گروه وی تکنوکرات هستند و در واقع بحث بر سر قدرت است که چه گروهی سهم بیشتری داشته باشد، به هر حال طالبان به این نتیجه خواهد رسید که باید دست از جنگ بردارد و در قدرت سهیم شود.

ملازهی در بخش دیگری از سخنان در خصوص اظهار تمایل «حکیم الله مسحود» رهبر تحریک طالبان پاکستان عنوان کرد: مدت‌ها است که مولانا فضل رحمان و سمیع الحق اعلام کرده بودند که حاضرند بین دولت نواز شریف و تحریک طالبان میانجگری کنند و دو طرف بیایند پای میز مذاکره تا مشکلات را حل و فصل کنند.

وی با اشاره به این که قبلا دولت مرکزی که از حزب مردم بود، خیلی تمایل نداشت که با تحریک طالبان به شکلی جدی وارد مذاکره شود، برای این که از موقعیت خود می‌ترسید، چرا که یک حزب لائیک نمی‌توانست با یک گروه رادیکال به تفاهم برسد،اما با روی کار آمدن حزب مسلم لیگ که میانه‌رو است، این تصور به وجود آمد که می‌شود با تحریک طالبان وارد مذاکره شد و بر همین اساس هم نوازشریف نخست وزیر، چندین بار اعلام کرد حاضر است مذاکره کند و به همین دلیل بود که مولانا فضل‌ رحمان و سمیع الحق که به طالبان نزدیک هستند اعلام کردند که حاضرند میانجیگری کنند.

*قرائت تحریک پاکستان از اسلام رادیکال است

کارشناس شبه قاره با اشاره به این که محسود اعلام کرده تحت شرایطی حاضر است با دولت نواز وارد مذاکره شود تصریح کرد: منتهی شروط که عنوان می‌کند، سخت است و عنوان می‌کند که در گام نخست باید حکومت پاکستان اسلامی شود، اما تعریف آنها از اسلامی شدن با نگاه دولت متفاوت است. بحث این است که کدام برداشت یا قرائت از اسلام را می‌خواهند در پاکستان حاکم کنند.

وی افزود: قرائت تحریک پاکستان از اسلام رادیکال است و اساسا با جامعه پاکستان همخوانی ندارد هر چند در بخش‌هایی از جامعه به خصوص مناطق قبیله‌نشین (7 منطقه قبیله‌ای) صاحب نفوذ هستند. اگر این میانجیگری و مذاکرات به نتیجه برسد این احتمال وجود دارد که حاکمیت مناطق قبیله‌ای به گروه تحریک طالبان داده شود و متقابلا تحریک طالبان دست از جنگ با ارتش برداشته و از ادعای خود برای اسلامی کردن کل پاکستان بردارد، در آن صورت می‌شود مشکل جنگ در این مناطق را برطرف کرد.

۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...