نسخه چاپی

تشكیل وزرات بحران با اصل 44 و سند چشم انداز منافات دارد

رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شدایران كشوری است كه به واسطه قرار گیری در موقعیت جغرافیای خاص زلزله‌های بسیاری را تا كنون تجربه كرده است و ویژگی‌های اصلی آنها تعداد كشته زیاد و تخریب ساختمانها می‌باشد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، در زلزله‌های دو دهه گذشته ایران، شاهد آسیب و خرابی شریان‌های حیاتی نیز می‌باشیم. با توجه به رشد سریع شهرها و گسترش خدمات شهری به شهرک‌ها و روستاهای دوردست، انتظار می‌رود که شاهد خسارات بسیار بیشتری به شریان‌های حیاتی در زلزله‌های آینده نیز باشیم.

بدین ترتیب ریسک بروز آسیب در شبکه‌ها و تأسیسات شریان‌های حیاتی رو به افزایش بوده و لازم است که هرچه سریعتر و صحیح‌تر به چاره‌اندیشی در این رابطه پرداخته و نسبت به تهیه طرح‌ها و برنامه‌های جامع مدیریت بحران زلزله اقدام نمود

اخیرا معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران وزارت كشور اعلام کرده است که دولت در حال بررسی طرحی است تا سازمان مدیریت بحران را به یک وزارت خانه مستقل تبدیل کند، وی دلیل این کار را اجرا نشدن بسياري از بندهاي قانون مديريت بحران كشور به دليل هماهنگ نشدن دستگاه ها با آن سازمان دانسته و بنا به اظهارات وي، اين امر موجب اجراي بسياري از موازي كاري ها شده است.

عباس فلاحی بابا جان در این باره به خبرنگار تابناک گفت: این لایحه هنوز به مجلس نیامده است و به نظر می رسد که منظور دولت از تعلیق لایحه قبلی و گرفتن وقت از مجلس برسی این لایحه و ارائه آن به صورت تشکیل وزارت خانه باشد.

وی در خصوص تشکیل یک وزارت خانه جدید برای مدیریت بحران گفت: ما قبلا این تجربه را بارها کرده ایم گاهی چند وزارت خانه را با هم ادغام کردیم و یا سازمانی را تبدیل به وزارت خانه کردیم، که متاسفانه در اکثر موارد نه تنها موثر و مفید واقع نشد بلکه باعث اختلال در برخی از امور شد.

این نماینده گفت: من خیلی به این کار اعتماد ندارم و تلاش خواهم کرد تا دوستان دیگر نیر از این قضیه انصراف دهند، البته کسانی که قصد انجام این کار را دارند اینگونه توجیه می کنند که دولت در بحث اعتبارات مبالغ را در هر جایی که می خواهد هزینه می کند و اعتباراتی که باید به این بخش برسد در گذشته محقق نشده است و به همین منظور می خواهیم با تشکیل وزارت خانه دست دولت را از این پولها کوتاه کنیم.

این نماینده افزود: ما در بحث کیفیت بخشی به کارها تبدیل به وزارت خانه را کار ساز نمی دانیم، همچنین این کار با اسناد بالا دستی و سند چشم انداز و همچنین با اصل 44 قانون اساسی منافات دارد، اصل 44 و سند چشم انداز تاکید بر کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی دارد و تصویب این مصوبه در اجرای این اصل فاصله خواهد انداخت.

این نماینده گفت: این طرح در کمیسیون عمران مجلس بررسی شد و نتیجه ای که خواهان دولت باشد حاصل نشد، و من گمان نمی کنم که نمایندگان نیز از تشکیل وزارت خانه جدید در دولت استقبال کنند. ولی برای کیفیت بخشیدن و قانونمند کردن ستاد مبارزه با بحران هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم، چنان که در گذشته و بعد از بروز زلزله ارسباران طرح شورای راهبردی برای حوادث غیر مترقبه را تصویب و نهایی کردیم.

فلاحی باباجان در باره موافقت برخی از نمایندگان به تشکیل وزارت خانه جدید به دلیل نظارت بیشتر بر آن گفت: این گونه نیست که نمایندگان به خاطر این موضوع با تشکیل وزارت خانه جدید موافقت کنند چرا که در حال حاضر نیز وزیر کشور مسئول آن است و در صورت نیاز باید پاسخگوی مطالبات نمایندگان باشد.

جدای از این مطلب سازمان مدیریت بحران یک سازمان فرا بخشی است و به فراخور بحران‌های پیش آمده در کشور وظیفه هماهنگی با نهادها و بخشهای مختلف کشور را بر عهده دارد، تبدیل این سازمان به به وزارتخانه این نهاد را از حالت غیر بخشی خارج و تبدیل به نهاد بخشی می کند که به نظر می رسد در هنگام بروز مشکل با فعالیت ارگانهای دیگر ایجاد اختلال کند.

۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...