نسخه چاپی

آشكار شدن حقایق بحران سوریه

وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاكید بر كنار رفتن پرده از بحران سوریه و آشكار شدن حقایق و واقعیت های آنچه در سوریه می گذرد، برای افكارعمومی منطقه و جهان، گزینه سیاسی را اصلی ترین گزینه دولت تركیه از ابتدای بحران اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در مقاله ای تاکید کرد روند سیاسی حل بحران از همان روز نخست گزینه اصلی دولت سوریه بوده است.

عمران الزعبی خاطر نشان کرد واقعیت ها و حقایق صحنه سوریه به وضوح آشکار شده است و برای هیچ کس ماهیت آنچه در سوریه رخ می دهد و ماهیت طرف هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم علیه سوریه اقدام می کنند، پوشیده نیست.

الزعبی در مقاله ای با عنوان " نگاهی به صحنه سوریه" که در روزنامه الثوره منتشر شد به راهیابی افراطیون به قدرت در کشورهای تونس، لیبی و مصر در پی انقلاب های مردمی از طریق دخالت های عربستان، قطر و ترکیه و قدرت های جهانی اشاره کرد که نگاه خود به منطقه را از طریق اصل حفظ امنیت اسرائیل و سلطه بر منابع نفت و گاز منطقه تحکیم بخشیده اند.

الزعبی دراین مقاله آورده است با انباشته شدن پیامدهای تحولات هرج و مرج گونه و آغاز بزرگترین عملیات انتقام از اخوان المسلمین، شک و تردید محافل ملی به یقین تبدیل شده است به اینکه طرح بزرگی، زیرساخت های کشورهای ملی گرا و مستقل منطقه را با هدف تجدید ساختار آن هدف قرار داده است و به همین سبب فهم حقیقت آنچه در سوریه می گذرد، بدیهی است و تعداد کسانی که به این حقیقت متقاعد شده اند در حال افزایش است به ویژه پس از محقق شدن چندین عامل از جمله حجم نیروهای ملی و در اختیار داشتن توان رویارویی با گمراهان و مزدوران آمریکا در منطقه شامل ترکیه، عربستان و قطر و دیگران و نبود دیدگاه و کاهش قدرت تحلیل کلی آنچه روی داده و روی می دهد.

الزعبی همچنین تاکید می کند یکی دیگر از این عوامل، افول نهایی نقش سیاسی اتحادیه عرب و تبدیل آن به یکی از طرف های نزاع و آشفته شدن سیاست های سعودی به سبب عملکرد دیپلماتیک و تزلزل آن و استفاده از اتحادیه عرب به عنوان تریبون تبلیغاتی برای پیشبرد سیاست های خود و رویارویی مخفی میان طرح های اخوانی و لیبرال کردن دولت در ترکیه و آغاز بروز این رویارویی و همچنین تلاش های برخی طرف ها مانند فرانسه، ترکیه و سعودی برای القای این است که نقش های منطقه ای را به دور از آمریکا ایفا می کنند.

وی خاطر نشان کرد همه این عوامل نشان می دهد که تجاوز به سوریه، یک گذار تاریخی در سطح عربی، منطقه ای و بین المللی دارد.آنچه را جنگ و تجاوز علیه سوریه بر ملا کرد، افشای ماهیت سیاسی همه طرف ها چه دولت ها یا گروه های سیاسی یا ائتلاف ها از نظر مواضع و نقش ها و ارتباطات متعدد و نیز اظهارعجز و ناتوانی غربی به طور عام و ناتوانی آمریکا به طور خاص در تعامل با حقایق و واقعیت به سبب عدم فهم متغیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ادامه تکیه قدرت های غربی بر همپیمانان خود در منطقه بود که نماینده واپس گرایی و شکست سیاسی هستند و همچنین دوگانگی معیارهای غرب در تعامل با قدرت های تاثیرگذار منطقه به سبب تکیه بر اسرائیل به عنوان تنها مرجع ارزیابی خطرات و منافع غرب را باید اضافه کرد.

الزعبی تاکید کرد تجاوز به سوریه، سبب هوشیاری و آگاهی ملت های منطقه و جهان و دولت ها نسبت به ماهیت آنچه در سوریه می گذرد بلکه فهم عمیق روابط مستحکم میان ساختار اپوزیسیون و گروه های مسلح تروریستی و ناتوانی رسانه های غربی و عربی در ادامه ارائه تصویر متناقض و نادرست این رابطه شد و همچنین شکست دولت آمریکا برای ادامه توجیه دخالت در سوریه به جای جستجوی راهی امن و نهایی برای خروج از این ورطه را اثبات کرد.

الزعبی خاطر نشان کرد ارتقای نقش روسیه، چین و ایران در سطح سیاسی، نظامی و اقتصادی که در خلال تجاوز و جنگی که علیه سوریه به راه افتاده، نمایان شد، اجازه شکل گیری عصر جدیدی از موازنه منطقه ای و بین المللی را می دهد که جایگاه و حجم خود را به زیان نقش آمریکا خواهد گرفت.

وی با اشاره به شکست شرط بندی مخالفان خارجی بر قدرت های غربی و متحدانشان، از مخالفان ملی داخل سوریه خواست ایده های خود را برای مقابله با مخالفان خارجی یا کسانی که اراده سیاسی آزاد و فعالی ندارند، مشخص کنند.

الزعبی تاکید کرد مسیر سیاسی حل بحران سوریه، گزینه اصلی دولت سوریه از همان لحظات نخست تجاوز به کشور بود، اما این مسیر به سیاستمدارانی نیاز دارد که به کشور و ملت و میهن اعتقاد داشته باشند و زبان بزرگنمایی و درخواست از دیگران برای حمله به سوریه را خیانت ملی قلمداد کنند و زبان توجیه گذشته را هم نادیده نگیرند.

وی در پایان مقاله خود آورده است مسیر سیاسی که دولت سوریه در پیش گرفته است به سوری هایی نیاز دارد که از گفتگو با دولت رنج نمی برندف بلکه برای گفتگو مستقیم به دور از دخالت دیگران یا رسانه های تحریک کننده تلاش می کنند .

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...